Avatar billede mortvader Nybegynder
13. november 2011 - 13:59 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

"bat fil lignende" måde at kopiere til NAS server

Min nabo har en mac, og har lige købt en nas server.
Hverken ham eller jeg ved noget om mac.

Jeg har sat nas serveren op på hans netværk, men har brug for hjælp til en procedure for hvordan han ved et simpelt klik kan kopiere en mappe fra mac'en over på nas serveren.

Kan nogen forklare hvordan man sætter det op?
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2011 - 15:38 #1
Hvorfor køber han en mac hvis han ikke har forstand på den?.. Men nej jeg kan desværre ikke hjælpe :!
Avatar billede 2Mida Praktikant
13. november 2011 - 16:25 #2
Du kan evt tage fat i Applescript, der er masser af exempler på nettet:

set desktopFolder to "Macintosh HD/Users/user/Desktop/"
set desktopFdrPosix to quoted form of POSIX path of desktopFolder
set newFolderName to "Test Folder 2"
set destinationFdrPosix to quoted form of desktopFdrPosix & POSIX file newFolderName
set sourceFilename to "Test Folder 1/test.doc"
set sourceFnPosix to quoted form of desktopFdrPosix & POSIX file sourceFilename

tell application "Finder"
  make new folder at alias desktopFdrPosix with properties {name:newFolderName}
  copy file sourceFnPosix to folder destinationFdrPosix
end tell

eller alternatvit noget shell script, men det er noget langhåret.

..Ole
Avatar billede egonspock Seniormester
13. november 2011 - 17:06 #3
øh, kan man ikke bare flytte mappen Finder (som svarer til stifinder)? NAS'en kommer sikkert frem ovre til venstre, men måske så langt nede at man ikke ser den uden at scrolle lidt.
Avatar billede kado Nybegynder
13. november 2011 - 17:46 #4
Undskyld Mr_H4mm3r
Men lad for H...... være med at svare på noget du ikke ved noget om.

Undskyld 2Mida
Glem dog alt om Applescript, hvis det ikke er noget, der skal gøres regelmæssigt.

Ja egonspoct.
Så simpelt er det næsten, men der skal måske lige lave nogle "shared" drev/mapper på nas'en, som trods alt er meget simpelt, uanset hvilken type man har købt.

/kado
Avatar billede 2Mida Praktikant
13. november 2011 - 18:06 #5
Kado:
Mortvader søger jo netop et script der kopierer en mappe over på nas, så derfor...om regelmæssighed, kan jeg ikke vide noget om - jeg ved at der kommer udfordringer med filnavn sammenfald, nyeste overskriver ældre osv men det er spørger endnu ikke nået til ;-)
Avatar billede mortvader Nybegynder
13. november 2011 - 18:08 #6
Ok, hvordan mapper man en mappe fra sådan et netværksdrev i en mac?

Jeg kunne virkeligt godt bruge en eller anden step-by-step guide el. lign. :)
Avatar billede egonspock Seniormester
13. november 2011 - 19:14 #7
Finder->cmd-k for at gå til server. Der kan du skrive adressen ind (med den protokol, der hører sig til, måske som smb://brugernavn:password@serverip/share eller sådan noget) eller blot gennemse og vælge. Bemærk når det er sket, så kan du lave en genvej af den mappe, det drejer sig om ved at holde cmd-alt nede mens du trækker dem derhen du gerne vil have det, så gendanner Mac'en forbindelsen når du klikker på den en anden gang.
Avatar billede mortvader Nybegynder
08. juli 2012 - 12:07 #8
Ups.

Jeg har syltet den her, fordi jeg aldrig fik brug for det alligevel.

Vil i lægge svar? :)
Undskyld jeg er så sent ude!
Avatar billede egonspock Seniormester
08. juli 2012 - 17:15 #9
Sågerne. Var det for besværligt, eller fandt du på noget andet?
Avatar billede mortvader Nybegynder
08. juli 2012 - 17:28 #10
Det blev bare ikke til noget med ham jeg skulle hjælpe med det mac halløj :)