Avatar billede ea1 Novice
09. november 2011 - 14:42 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Strømforsyning

Jeg ville flytte min PC, så alle ledninger blev afmonteret; men da jeg igen satte spænding på, kunne jeg ikke få den til at tænde. Den var ganske enkelt helt livløs. Den lille diode, som plejer at lyse, er også slukket.
Nu er mit spørgsmål: sidder der en sikring et eller andet sted, som kan være sprunget?
Avatar billede milter Ekspert
09. november 2011 - 15:09 #1
Er der måske en tænd/sluk knap, som du er kommet til at slukke?

Og er ledningen til strømforsyningen skubbet helt i bund?
Avatar billede ea1 Novice
09. november 2011 - 15:18 #2
Kontakten på maskinen er tændt og ledningen helt på plads.
Avatar billede kdige Nybegynder
09. november 2011 - 15:48 #3
så er jeg bange for PSU'en har været svag, og da du fjernede spændingen fra den, fjernede du det sidste liv i den.
Det er set før, ofte med røg, lysglimt og grim lugt
Avatar billede milter Ekspert
09. november 2011 - 15:53 #4
Der sidder nok en sikring i strømforsyningen et eller andet sted, men den skal sikkert ud af kabinettet, før du kan få adgang til den.

Er der måske en omskifter mellem 115 og 230 volt? Hvis den er blevet stillet om til 115 volt, kan strømforsyningen være røget.

Har kabinettet været åbnet, eller blev det udsat for stød eller anden hård behandling under flytningen.

Og hvis du bruger en stikdåse, har du så checket, at den virker på alle stikkene?
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2011 - 16:25 #5
går ud fra den er en stationær så tag siden af den og tjek og tryk på stik på bundkortet bare for at sikre dig det ikke er sådan et der driller
Avatar billede ea1 Novice
09. november 2011 - 16:41 #6
Det er forsøgt, men uden resultat. Der er ikke strøm.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. november 2011 - 17:36 #7
Avatar billede ea1 Novice
09. november 2011 - 17:52 #8
Jeg forsøger at teste min PSU og vender tilbage med resultatet.
Avatar billede ea1 Novice
12. november 2011 - 17:36 #9
Der er strøm på min PSU
Avatar billede milter Ekspert
12. november 2011 - 17:55 #10
Så der nok sket noget under flytningen, f.eks en ledning, som er faldet af inde i maskinen.
Avatar billede ea1 Novice
12. november 2011 - 20:10 #11
Også det er undersøgt, så jeg bliver nok nødt til at bide i det sure æble og sende min PC til reparation.
Avatar billede milter Ekspert
12. november 2011 - 21:01 #12
#11.

Har du kigget på computerens indre, dvs. med en af siderne fjernet, så du kan se hele bundkortet og alt, der er koblet på det?

Hvis du har, og hvis du ikke ser nogen form for liv nogen steder, når du tænder for den, kan det være strømforsyningen, som er gået. Det lyder bare meget underligt, at den skulle stå af bare pga. en flytning.

Er du sikker på, der ikke skete andre ting under flytningen?
Avatar billede ea1 Novice
12. november 2011 - 21:11 #13
Der er ingen tegn på liv. Ingen diode lyser. Den er helt død.
Avatar billede milter Ekspert
12. november 2011 - 21:31 #14
#13.

En reparation af computeren kan sagtens løbe op i flere tusinde kroner.

Har du mulighed for at alliere dig med en, som for en flaske vin eller to er villig til at udskifte strømforsyningen, hvis du ikke selv har mod på at prøve det?

Selv om det skulle løbe op i 3 flasker, vil det stadig blive en hel del billigere :-)
Avatar billede ea1 Novice
12. november 2011 - 23:10 #15
Jeg kan sagtens udskifte den; hvis bare jeg kunne være sikker på, at det er den, der giver vanskelighederne
Avatar billede milter Ekspert
14. november 2011 - 20:32 #16
Du kan ikke være sikker på, at strømforsyningen er problemet. Løsningen af computerproblemer er næsten altid et spørgsmål om at udelukke fejlmuligheder og på den måde zoome ind på løsningen.

Et lille forslag: Du kan gøre det meget lettere for os at hjælpe dig, hvis du i dine indlæg skriver, hvilket indlæg det er, du svarer på.

I #9 skriver du f.eks.:

"Der er strøm på min PSU".

I #13 skriver du:

"Der er ingen tegn på liv. Ingen diode lyser. Den er helt død."

Hvis jeg har forstået dig korrekt, så betyder det, at din strømforsyning tilsyneladende ser ud til at virke, men jeg er ikke sikker på, jeg har tolket dine indlæg korrekt.

Hvis strømforsyningen virker, alle ledninger og forbindelser er OK, og hvis der ikke er sket andre ting, end at computeren er blevet flyttet fra et sted til et andet inden for en kort periode på måske et par dage, så bliver det meget svært at finde årsagen, medmindre altså at computeren måske er blevet tabt på gulvet eller lignende under flytningen.
Avatar billede ea1 Novice
23. november 2011 - 10:10 #17
I #16 skriver milter:
"Hvis strømforsyningen virker, alle ledninger og forbindelser er OK, og hvis der ikke er sket andre ting, end at computeren er blevet flyttet fra et sted til et andet inden for en kort periode på måske et par dage, så bliver det meget svært at finde årsagen, medmindre altså at computeren måske er blevet tabt på gulvet eller lignende under flytningen."

Det er præcis situationen, og computeren er ikke tabt eller på anden måde håndteret hårdhændet.
Avatar billede ea1 Novice
09. december 2011 - 10:12 #18
Det viste sig, at det alligevel var strømforsyningen, som var stået af; så det link http://www.youtube.com/ (...), som jeg fik af 220661 #7 duer ikke.
Jeg lukker
Avatar billede 220661 Ekspert
09. december 2011 - 13:25 #19
Nu er der jo flere spændinger på psu (12 volt 5 volt og 3,3 volt) så der er flere faldgruber.
Tror mest at denne video er en ledetråd for om den er stået helt af.
Man kan med et potmeter tjekke om spændingerne er til stede på de andre ledninger.
Så ved du det til en anden gang.