Avatar billede h962 Nybegynder
05. november 2011 - 15:42 Der er 8 kommentarer

Program til gns beregning mv i bowlingklub

Er der en, der har lyst til at programere et program, der kan køre i windows7/XP

Beskrivelse følger:
En bowlingklub med ca 250 medlemmer.
Hver spiller afleverer en såkaldt slagseddel, der indeholder 10 serier. Der spilles 2 serier pr gang.
Der spilles en gang om ugen. Nogle lidt oftere.

Der skal bl.a. laves en udskrift med nr og navn og gennemsnit for de sidst 20 spillede serier.
Dette foregår i dag således i et excel ark, hvor man manuel flytter de gamle serier til højre for at få plads til de nye serier. Et stort arbejde, når der 250 rækker, der manuel skal behandles.
Derfor ønsket om et program, der kan klare dette.

Jeg har lavet forslag til opbygning af en record med tilhørende felter.

Menu:

1. Opret  medlem
2. Indtast slagsedler
(hver spiller udfylder disse blanketter med hvor mange kegler, der væltes pr serie.
Der spilles normalt 2 serier pr time/gang. Der er plads til 10 serier pr. slagseddel.

Handicapturnering.
3. Nulstil fra sidste omgang.
4. Indtast handicap slagseddel (2 serier)

Klubmester turnering
5. Nulstil sidste klubmesterturnering
6. Indtast klubmester slagseddel (8 serier)

Udskrifter:
Udskriv gennemsnitslisten for herrerne.
Udskriv gennemsnitslisten for damerne

Udskriv handicaplisten (Listen indeholder både M og K)

Udskriv klubmester listen.  (En liste for M og en liste for K)

Alle lister udskrives i faldende rækkefølge. Den bedste øverst.

En record kan f.eks. se således ud:

Nr. felt
Navnefelt
Mand/Kvinde felt  M eller K
Indtastningsfelt
Felt til serie 1
Felt til serie 2
osv
Felt til serie 20

Felt til beregnet gennemsnit. Sum af felt serie 1 til serie 20 div. med 20 (gns beregnes af de seneste 20 spillede serier.)

Felt til beregnet handicap = (170 - gns) * 1,4  (eks gns=155. Handicap =(170-155)*1,4= 21)
(Handicap større end 98 sættes til 98. Handicap mindre end 0 sættes til 0)

Felt til serie 1 H-cap (fra handicap slagsedlen)
Felt til serie 2 H-cap

Felt til serie 1 fra klubmester slagsedlen
Felt til serie 2 fra      -              -
osv
Felt til serie 8 fra    -              -

Indtastning af slagsedler. Da gns beregnes som sum af de sidste 20 serier/20 skal der ske følgende:
Når et tal indtastes skal serie 19 rykke til serie 20. Serie 18 rykke til serie 19 osv
Det netop indtastede gemmes i serie 1

Indtast af handicap slagsedler:
Her er der kun 2 serier, da de "dårligste" spillere udgår.
De 2 indtastede serier gemmes i H-cap serie 1 og 2. Samtidig skal de også fungere som indtastninger til beregning af en spillers gennemsnit. Dvs det første tal flyttes til serie 1 (der skal ske forskydning som før. Det samme gælder for H-cap serie 2)

Indtast til klubmester.
Her er der 8 serie, der gemmes for sig og samtidig indgår de i den alm. gns-beregning ved at flytte dem til serie 1 osv med rykning mod højre som beskrevet)

Udskrifter/rapporter.

Gennemsnits rapporten, der udskrives hver måned.
Nr    Navn                  gns.
121    Ole Hansen        176
107    Per Jensen          155
275    Kaj Berg            136

Der udskrives en liste for herrerne (M) og damerne(K)

Liste med handicap-tallet
Nr    Navn                  gns.        Handicap
121    Ole Hansen        176            0
107    Per Jensen          155          21
275    Kaj Berg            136          48
211    Bo Jessen          120          70

Handicap turnering
Nr      Navn        serie 1        serie 2      Handicap    i alt
211    Bo Jessen      137        176            70            383
121    Ole Hansen  140        136              0            276

Klubmester turnering
Nr  navn            serie1 serie2 serie3 serie 4 serie5 serie6 serie7 serie8  -min -max    Ialt
121 Ole Hansen    150  170    120      180    190    150    140      160    120    190      950
Avatar billede neoman Novice
05. november 2011 - 15:59 #1
Er det for penge eller for matador-points?
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2011 - 19:15 #2
Det lyder som om det sagtens kan løses med jeres eksisterende excel ark.

Det ville være sjovere at lave det som en app til mobilen. Så kunne hver spiller indrapportere det via mobilen, og jeres server kunne lave et fint print af rapporten.
Avatar billede h962 Nybegynder
05. november 2011 - 23:33 #3
Hvis det er et spørgsmål om points, kan vi dele opgaven i 4 dele, så du får mine 800 points.
Hvis det drejer sig om penge, hvad koster det så?
Avatar billede h962 Nybegynder
05. november 2011 - 23:35 #4
Ok jeg har kun 600 points at give af.
Avatar billede h962 Nybegynder
05. november 2011 - 23:36 #5
Vedr excel arket. Har du et forslag til, hvordan man let kan flytte et vist antal kolonner pr række?
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2011 - 19:40 #6
Jeg har ikke excel, men fremgangsmåden burde være den samme som i OpenOffice/LibreOffice. Jeg markerer de kolonner jeg vil have flyttet, trykker ctrl-x (eller højre klikker og vælger "cut" (jeg har engelsk version, så jeg kan ikke lige huske hvordan det er oversat til dansk, måske hedder det bare "klip")). Så klikker jeg på den første kolonne hvor de skal indsættes og trykker ctrl-v (eller "paste/indsæt").

Og hvis det kun er bestemte rækker og kolonner du vil flytte, markerer du bare de celler du vil have flyttet, ctrl-x, og så vælger du en enkelt celle der hvor du vil indsætte dine data og trykker ctrl-v.
Avatar billede h962 Nybegynder
08. november 2011 - 15:21 #7
Ja, jeg ved hvordan man flytter felter, men jeg skal gennem 200 linier i løbet af måneden. Kan ikke gemme dem til sidste dag, da jeg så skal taste 2000 tal ind på en gang.
Jeg efterlyser en mulighed for at lave noget, f.ex en F-taste, der gør flg når jeg står på en linie/række.:
Flytter A1:J1 til K1:T1 og samtidig nulstiller A1 til J1
Avatar billede anlu Nybegynder
08. november 2011 - 16:43 #8
Jeg skal lige være sikker på jeg forstår - Uanset hvilken række du står i vil du kun flytte data i række1? Eller er det i den pågældende række du vil flytte? Og skal data i kolonne K til T bare overskrives?