Avatar billede Slettet bruger
05. november 2011 - 11:51 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Nybegynder leder efter en server

Hej Eksperten.dk, jeg overvejer at investere i min egen server som jeg kan have stående der hjemme og bruge til backup af diverse ting og sager. Samtidig vil jeg også gerne have muligheden for at tilgå min server fra hvor som helst via en anden computer eller min smartphone.
Jeg ved ikke om det er helt hen i vejret, men hvis man kunne få noget som også kunne tilsluttes tv og anlæg til film og musik ville det ikke være dårligt, men det aner jeg ikke om kan lade sig gøre, derfor jeg spørg jer.
Håber i kan give mig nogle gode tips og idéer.
Per
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2011 - 12:03 #1
Hej,

Jeg har selv gjort nogle erfaringer inden for en server derhjemme.

Det du efterspørger kan godt lade sig gøre. Jeg har i en kort stund kørt den opstilling du også tænker på.

Hardwaremæssigt byggede jeg serveren selv. Det gjorde at jeg fik hvad jeg havde behov for og så synes jeg også, at det er spændende at rode med.

Jeg brugte Ubuntu som styresystem af flere årsager:

- Det er gratis at benytte i modsætning til Windows
- Det kan gøres ekstremt letvægtigt og der findes endda serverudgaver fra ubuntu, der virker rigtig godt med en stor brugerflade, hvor man kan hente hjælp. Den største forskel på server- og 'normal'-udgaven er nok, at det grafiske interface er sparet væk.
- Det kan fungere som filserver, mailserver, webserver osv. og samtidig tage sig af afspilling af video og musik til fjernsyn og anlæg.

Der er sikkert nogen, der vil anbefale dig at bygge to servere, én til fildeling og én til som htpc (home theater pc), hvor htpc'en streamer fra filserveren. Det kan give dig nogle fordele, hvis du har brug for meget data til og fra serveren.
Det er ikke forkert, men det er også mere dyrt og i mange tilfælde ikke nødvendigt.

Min server fungerer som backupserver for hele familien, der befinder sig spredt ud over København og de uploader krypterede backups til min server efter behov.

Mht. pris så byggede jeg min egen server for et halvt år siden for cirka kr. 8.000,-

Her fik jeg alt hvad jeg skulle bruge inkl. kabinet med 4 hot-swap bays, raid-controller og 8TB fordelt på 4 harddiske, hdmi-udgang og full hd afspilning af video. Den rammer 100 MB/s på LAN fra min anden server så den kan sagtens følge med.

Det kan sagtens gøres billigere! Raidcontrolleren alene kostede mig kr. 2.500,- og kan godt undværes.

Jeg vil gerne uddybe, hvis det har interesse.

Mvh Martin
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2014 - 09:43 #2
svar for at få den lukket