Avatar billede weblance Nybegynder
23. oktober 2011 - 16:35 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til at udregne formel til fordeling af rektangulærer på flade

Hej,

Eb kollega har spurgt om ikke jeg kunne hjælpe ham med at lave et system hvor han kan få en oversigt over hvordan flere rektangulære stykker kan ligges på en given flade. Han står tit med at skulle skære flere forskellige stykker film ud af en rulle. Vi ved på forhånd hvor stor rullen er, og vi ved også hvor mange stykker der skal skæres ud og størrelsen på disse.
Problemet er bare at det kan tage en frygelig masse tid for at vende og dreje stykkerne så rullen benyttes mest optimalt. Jeg kunne godt tænke mig at lave et system i HTML/PHP hvor han bare indtaster rullens størrelse og stykkernes størrelse, og så får han en oversigt over hvordan stykkerne skal skæres ud af rullen, så den udnyttes optimalt.

Er der nogen der kender en formel for denne udregning? Selve programmeringen regner jeg med at jeg selv kan klare, jeg har bare brug for et fingerpeg om hvordan udregningen skal laves.

/Carl
Avatar billede teknik Juniormester
24. oktober 2011 - 18:11 #1
Der findes åbenbart flere programmer til formålet.

her er en mulighed.
http://www.optimalprograms.com/

mvh :-)
Teknik
Avatar billede teknik Juniormester
24. oktober 2011 - 18:15 #2
de har også en simpel version - video demo:
http://www.optimalprograms.com/simple-cutting-software/

30 dages prøve.
http://www.optimalprograms.com/cuttingsoftware.exe

...jeg er godt med på, at du ville have "lavet det selv", men med de priser, så kan det vel næppe svare sig.
Avatar billede weblance Nybegynder
24. oktober 2011 - 20:49 #3
Det ser ud til at være lige præcis det jeg leder efter, og til den pris gider jeg slet ikke at arbejde i at skulle programmere noget selv.

Smid et svar så får du point!
Avatar billede teknik Juniormester
25. oktober 2011 - 14:09 #4
OK svar!