Avatar billede rixco Nybegynder
19. oktober 2011 - 13:28 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Win 7 / IE 8- tidsbegrænset spærring af Facebook

Jeg er på en mindre skole hvor vi vil prøve at tidsbegrænse adgangen til Facebook for brugerne til om eftermiddagen, hvor Pc'er bliver brugt til netcafe, dvs. at de overhovedet ikke må kunne komme på Facebook om formiddagen undtaget hvis læren logger dem ind med Administrator koden el. lign.

Vi har Windows 7 Professional og Internet Explorer 8 på maskinerne.

Hvordan kan vi få dette løst ?
Avatar billede pstidsen Novice
19. oktober 2011 - 15:13 #1
umuligt. I kan ALDRIG lukke det så godt at man ikke kan komme igennem. Men man kan dog lukke for den normale måde. Altså http://www.facebook.dk og http://www.facebook.com. Husk også at lukke https://www.facebook.dk og https://www.facebook.com.
Avatar billede pstidsen Novice
19. oktober 2011 - 15:13 #2
Eksperten vil ikke vise min kommentar rigtigt. Se: http://pastebin.com/gzbWqAxe
Avatar billede dr-data Nybegynder
19. oktober 2011 - 19:52 #3
Hej rixco

Det kan sagtens lade sig gøre at lukke for den direkte adgang til facebook, og på en mindre skole, vil det sagtens kunne have den virkning virkning.

Det som der kræves er en avanceret firewall og/eller proxy server.

Her vil man kunne lukke af for kendte navne som www.facebook.com og www.facebook.dk, men du vil stadig kunne opnå adgang, hvis eleverne finder et af de mange andre adresser som facebook selv har sat op eks. www.facebook.de som er den tyske adresse, desværre kan man sige "undervisningsmæssigt", bliver al tekst alligevel vist på dansk og ikke tysk, som man kunne ønske sig :)

Når det så er sagt at det er forholdsvist nemt at spærre.. så er det ikke bare lige sådan at lukke op igen, bare ved at logge på som administrator..

Det kan være man kan finde/sammensætte en løsning hvor man nemt kan åbne for en computer ad gangen, men det er ikke noget jeg vil kunne pege på pt.

Det vil kræve et smart system brugt som central firewall, ellers en firewall agent på de enkelte computere..

Det hele kommer an på, hvordan alt er sat sammen på.. Jo flere computere skolen har kontrol over, jo mere fleksibelt system kan der tages i brug..

Hvis der ønskes spærring på evt, elevers egne computere, kræver det en mere central løsning, som kan fungere på hele netværket, uden at der skal indstalleres noget på private computere.

Elever bør aldrig få lov til at sidde ved en computer der er logget på som en anden end dem selv.

Administratoradgang skal begrænses til et absolut fåtal... Jeg har ikke oplevet nogen undervisningsprogrammer der ikke har kunnet blive sat op til at virke uden at have administrator rettigheder.. (bare en side kommentar)

Hilsen dr-data
Avatar billede dr-data Nybegynder
19. oktober 2011 - 19:53 #4
"Det kan sagtens lade sig gøre at lukke for den direkte adgang til facebook, og på en mindre skole, vil det sagtens kunne have den ønskede virkning"
Avatar billede pstidsen Novice
19. oktober 2011 - 19:58 #5
Man kunne evt. lukke helt ned for facebook og hvis en administrator skal bruge det, kan han bruge de hundredevis af sider der er på nettet til formålet. F.eks. http://www.unblock-web.com/ Der kunne evt. også installeres Ultrasurf på administrator kontoerne.
Avatar billede dr-data Nybegynder
19. oktober 2011 - 20:18 #6
Det er ikke sjovt at skulle besøge facebook gennem en browserbaseret webproxy, og det er klart at man aldrig kan lukke helt af for adgangen til de fleste typer hjemmesider..

Og, som udgangspunkt er det altid bedre at få eleverne til at overholde aftaler vedr. adgang til internettet, men hvis det alligevel ønskes kan man nemt skjule adgangen for de mindste elever..

Det er først når eleverne bliver ældre, at de kan finde ud af at benytte internettet, til at søge hjælp til omgåelse af disse begrænsninger.

Så alt i alt er det en vurdering af hvad der giver mest mening at kaste ressourcer efter.

Problemet er vel også, hvem målgruppen er for disse begrænsninger.

Når man ikke kan holde Kinas befolkning afskåret fra visse steder på internettet, vil man heller ikke kunne holde kreative elever ude.

Men man kan gøre sådan, at de konstant bliver mindet om hvad der er ikke er tilladt.

/dr-data
Avatar billede rixco Nybegynder
19. oktober 2011 - 20:34 #7
Hej

Det er ikke helt den løsning jeg efterspørger :-(

Det som i svarer er noget lign. det som jeg har afprøvet inden jeg oprettede dette spørgsmål (at oprette et klassifikationsfilter) hvilket ikke hjalp mig særlig meget.

Jeg må vist prøve i server kategorien for at se om der evt. kan sættes en Group Policy op på Server niveau - kan der det, så må jeg jo sætte en server op. :-)

Tak for hjælp

P.s Skriv et svar begge 2 så i kan dele point (hvis det kan lade sig gøre)
Avatar billede pstidsen Novice
19. oktober 2011 - 20:44 #8
svar.
Avatar billede dr-data Nybegynder
19. oktober 2011 - 21:38 #9
For så at komme med et fyldest gørende afslutnings svar, vil jeg lige nævne at du ikke kan løse det med en GPO, det skal løses på netværks niveau, GPO vil kunne supplere, men der skal et filter ind for at kunne lukke mest muligt.. sammen med en firewall der tvinger al trafik gennem den server du ønsker..

Men om ikke andet hermed svar :)
Avatar billede micma18_ Nybegynder
20. oktober 2011 - 19:25 #10
Visse routere har tidsbestemt content ristrictions. Mener eks. at Zyxel zywalls har denne mulighed.
Men som det nævnes tidligere i tråden, så er det jo netop et DNS spærring, som nemt kan omgås...
Avatar billede Game_over_Goofy Nybegynder
05. august 2012 - 11:23 #11
Windows 7 har forældre kontrol man kan tilknytte forskellige brugerkonti hvor man bl.a. kan tidsindstille brug af computeren mv.

Måske var det en løsning ??