Avatar billede eldar517 Nybegynder
14. oktober 2011 - 15:02 Der er 19 kommentarer

hvordan genstarter jeg min acer bærbar så den er som en ny?

Hej jeg  vile gerne vide hvordan man genstarter sin bærbar
så den er som en ny
jeg har nemlig lidt problemer med den den viser hele tiden en storm skærm  og skærmen er helt sort
så hvis i ved det vær venlige og skrive hvordan man genstarter bærbaren

ps det skulle helst være uden cd fordi jeg har mistet min cd :)

bærbaren hedder  acer extensa 5635zg  :)
Avatar billede KHHP Juniormester
14. oktober 2011 - 15:20 #1
Jeg mener at der er en recovery partition på de fleste acer maskiner.
Prøv at slukke din pc og når du så trykker på POWER-knappen, og der kommer lys i POWER-lampen, bliver du ved med at trykke Alt og F10 indtil den skriver Windows indlæser filer... eller Windows loading files...
Nu skulle den gerne starte recovery programmet. Men pas på, fordi den sletter ALT på computeren, så den rent softwaremæssigt er som ny.
Avatar billede eldar517 Nybegynder
14. oktober 2011 - 15:43 #2
har prøvet kunne min ikke .. har du andre forslag?
Avatar billede Poko1 Ekspert
14. oktober 2011 - 16:28 #3
Avatar billede eldar517 Nybegynder
14. oktober 2011 - 16:51 #4
ja men det kan man kun bestille i usa eller united kingdoms ..
Avatar billede eldar517 Nybegynder
14. oktober 2011 - 16:51 #5
har stadig brug for hjælp :( det skulle jo helst være uden cd ,
Avatar billede Poko1 Ekspert
14. oktober 2011 - 17:03 #6
Nu skriver du jo heller ikke hvilket OS det drejer sig om.
Kan du heller ikke se Bios?
http://gratisupload.dk/vis_billede/64873/
Avatar billede eldar517 Nybegynder
14. oktober 2011 - 18:33 #7
ja men det hjælper jo ligsom ik til noget

HAR STADIG BRUG FOR HJÆLP
Avatar billede Poko1 Ekspert
14. oktober 2011 - 18:48 #8
HAR STADIG BRUG FOR HJÆLP

Hvordan skal vi hjælpe når du ikke vil fortælle hvilket styresystem du har?:-(
Avatar billede eldar517 Nybegynder
14. oktober 2011 - 21:35 #9
hvordan kan jeg se det ? kan du ikke give mig en tip til hvordan jeg kan se det (: ?
Avatar billede eldar517 Nybegynder
14. oktober 2011 - 21:35 #10
altså sytrsystem hvor hvordan kan jeg finde den (;?
Avatar billede Poko1 Ekspert
14. oktober 2011 - 21:51 #11
Vi prøver lige en gang til hvorfor kender du ikke dit styresystem er det Windows XP Vista eller windows7? eller hvad?
kan du overhovedet ikke se noget når du trykker på startknappen.
altså en skærm med nogle oplysninger Bios opstart?
Avatar billede eldar517 Nybegynder
14. oktober 2011 - 22:31 #12
ohh jo det er windows vista minven (:
Avatar billede Poko1 Ekspert
14. oktober 2011 - 22:42 #13
og hvad sker der når du trykker på startknappen?
du bliver nødt til at komme med en beskrivelse trin for trin.
Avatar billede eldar517 Nybegynder
14. oktober 2011 - 22:54 #14
jamen først af alt jeg tænder min bærbar  derefter kommer jeg hen til det der hvor der står login på din bruger og når jeg kommer ind er det bare helt sort og den gidder ik og vise noget (:
Avatar billede Poko1 Ekspert
14. oktober 2011 - 23:04 #15
Du skriver det helst skal være uden Cd er det fordi dit drev ikke virker? så er der jo ikke mange muligheder andet end som Alt+F10 eller som jeg skrev i #6 fejlsikret og sidst kendte fungerende
Avatar billede eldar517 Nybegynder
14. oktober 2011 - 23:26 #16
min drev virker ,men jeg har ingen penge og jeg er 15 år ..
Avatar billede Poko1 Ekspert
14. oktober 2011 - 23:38 #17
Er der nogen du kender som har en PC med vista? så lån Cdén eller lav en reparations CD på dennes maskine. du burde jo selv have lavet en da du fik din maskine.
Avatar billede KHHP Juniormester
15. oktober 2011 - 11:17 #18
Ja, sådan som jeg ser det nu, er der kun ganske få muligheder tilbage.
Jeg ville først tjekke at der overhovedet er en recovery partition på den. Eftersom du ikke kan komme "rigtigt" ind i Windows, så ville jeg foreslå at du låner en pc et sted og så brænder du Ubuntu på en cd eller lægger det på en USB-enhed og starter din pc fra denne. Dette kræver dog at du aktiverer muligheden for at bruge BOOT-MENU i BIOS, ved at trykke F2 og så under Boot, tror jeg nok, sætter du BOOT-MENU til Enabled og trykker på F10 og vælger Yes.
så snart skærmen bliver sort, bliver du ved med at trykke F12 indtil du får en Menu frem hvor du kan vælger CD/DVD, Notebook harddrive osv. Hvis du bruger CD/DVD, vælger du denne. Bruger du USB, så vælger du USB-HDD, eller hvis navnet på din USB står der vælger du det. Og her skal der lige tilføjes at det ikke er Flytbar Disk et eller andet, nej, hvis du bruger en Kingston USB-nøgle, så står der højest sandsynligt, USB-HDD eller Kingston Datatraveller.
Hvis du bruger CD, så vælger du dit sprog, dvs. dansk og så Prøv ubuntu uden at installere. Bruger du USB, kan du ikke vælge sprog, der vælger du blot Run ubuntu without installing.
Når du så kommer ind i systemet, trykker du mappen med huset ovre i menuen, og når den så åbner noget der ligner Windows Stifinder, skulle der gerne være noget der hedder RECOVERY, hvis der er det, så virker Alt+F10, er den der ikke, så er den blevet slettet enten hvis du selv har lavet cd'er til at geninstallere, eller også er du kommet til at slette den.
Hvis der ikke er en RECOVERY-partition på den, så skal du ud og købe en DVD med Windows på. Her vil jeg klart anbefale Windows 7, da det kører meget bedre end Vista.
Nåja, så skal du lige have links til Ubuntu og til det program der skal bruges til at overføre det til USB-enhed, hvis du ikke kan/vil bruge CD.
ubuntu: http://www.ubuntu.com/start-download?distro=desktop&bits=32&release=latest
USB-værktøj: http://www.pendrivelinux.com/downloads/Universal-USB-Installer/Universal-USB-Installer-1.8.6.8.exe
http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download kan du se hvordan du bruger USB værktøjet.
Hvis det bliver aktuelt, så kan du købe Windows 7 her: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=660398
Avatar billede KHHP Juniormester
16. oktober 2011 - 11:14 #19
Har du prøvet mit forslag i #18?
Hvis ja, hvad har du fundet ud af? Var der en recovery partition eller ej?