Avatar billede fatrix Nybegynder
13. oktober 2011 - 10:47 Der er 3 kommentarer

database over artikler og bøger

Hej

Igennem mit arbejde har jeg i gennem tidens løb fået indsamlet en masse artikler og lærebøger. De ligger pt. i en masse mapper på min computer i form af pdf'er og det er svært at finde bestemte artikler samt at se hvad de indeholder.

Andre på mit arbejde har samme problem, så vi snakker om at lave en fælles database, som hvor man således samler det hele. Vi snakker nok omkring pt. 200 artikler

Det skal vel nærmest være et bibliotek hvor man kan søge efter forskellige emner, keywords eller forfattere. Det skal så være muligt for brugere at oprette nye artikler i systemer.

Mit spørgsmål går så på hvor svært dette er at lave i access, som jeg har tilrådighed. Eller er det muligt at finde en færdiglavet gratis template, som allerede kan det jeg efterspørger.

Eller vil det være lettere med et andet program.

Venlig HIlsen
Anders

ps. Er helt ny på database-feltet men er ikke bare for at prøve noget nyt :-)
Avatar billede mugs Novice
13. oktober 2011 - 11:18 #1
Templates er udmærkede, men har dog den ulempe, at de sjældent passer nøjagtig til det du skal bruge.

Jeg vil anbefale at starte selv. Sluk derfor for din PC og begynd med at "tegne" din database:

- Hvilke informationer vil du have ud af den?
- Hvordan skal disse informationer inddeles i tabeller?
- Hvilke relationer skal db indeholde

Du skal gerne slutte med samme rrsultat som på hjemmesiden MekaITeasy.dk. under downloads ligger der er fremragende eksempel på en dynamisk søge- og filtreringefunktion. Prøv at se lidt på den, jeg vil tro den opfylder dit behov.
Avatar billede finb Ekspert
13. oktober 2011 - 11:48 #2
Har du mod på at indeksere fagsamlingen ?
Det er ikke uoverkommeligt vha makro(-er).
mvh finb
Avatar billede neoman Novice
13. oktober 2011 - 18:05 #3
Inden du kaster dig ud i en masse programmering... som vil resultere i noget der kræver aktiv indsats fra brugerne for at gemme data, kig på http://www.tag2find.com/

Hvis I har Windows XP, kig på på Windows Search 4 (gratis fra MS), som kan indeksere hele baduljen og finde tingene lynhurtigt (forudsat den rette PDF stump er installeret, og at PDF'erne er tekster og ikke blod billeder). Den er vist byggetd ind i Vista/W7