Avatar billede AKristensen Nybegynder
10. oktober 2011 - 11:56 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Svar og forklaringer på konkrete MENSA opgaver

Hej :D

Er der én af Jer geniale hoveder, der kan give mig svaret og ikke mindst forklaringer på følgende MENSA opgaver. Forklaringen er det vigtigste. Det haster lidt - skal bruge det i dag.

http://i.imgur.com/nALH8.jpg[/IMG]

http://i.imgur.com/vFX6c.jpg[/IMG]

http://i.imgur.com/dDcgq.jpg[/IMG]

http://i.imgur.com/ghBHF.jpg[/IMG]

http://i.imgur.com/nfBah.jpg[/IMG]

Mvh AK
Avatar billede HBP2 Praktikant
10. oktober 2011 - 12:11 #1
1) i hver række skal du erstatte hver linie i første figur med anden figur for at få 3. figure
2) er lidt i samme stil - en lidt anden regel
3) i hver række: farverne i de 2 første firkanter kombines til farverne i den sidste firkant

4) og 5) var for svære til at jeg gad bruge mere tid på dem
Avatar billede jokkejensen Novice
10. oktober 2011 - 12:13 #2
4 og 5, skal du blot vælge hvilket billede der skal være i nederste højre hjørne af de 5 (6) mulige.. Altså finde det logiske icon der mangler
Avatar billede AKristensen Nybegynder
10. oktober 2011 - 13:11 #3
Hej

Tak for Jeres svar.

Men for at være lidt fræk synes jeg desværre ikke de så voldsomt brugbare :) Altså jeg ved godt, at ideen er, at jeg skal finde det logiske ikon der mangler... Mit problem er netop, at jeg for disse 5 opgaver ikke kan finde logikken, men HBP2's løsninger er så vidt jeg kan se i alt fald ikke rigtige...

Og så er det nogle lidt mere konkrete og uddybende svar jeg leder efter ;)

Men tak for indsatsen.

Mvh AK
Avatar billede Destichardox Nybegynder
10. oktober 2011 - 14:53 #4
HBP2's svar er faktisk rigtige.
nummer 1 er jo forklaret logisk og ganske simpelt.
du tager HVER side i firkanten(figur 1) og skifter ud med
figur 2) dvs du skifter de 4 linier(der jo er i en firkant) ud med nummer 2, dvs du får 4 x (figur 2)fordelt i firkanten. voila så har du figur 3.
Avatar billede AKristensen Nybegynder
10. oktober 2011 - 15:20 #5
Nå for satan, sorry HBP2 :)
Kan egentlig godt se, at svaret giver mening i nummer 1.
Kan du så også forklare mig 2 og 3 lidt bedre?

Mvh AK
Avatar billede HBP2 Praktikant
10. oktober 2011 - 15:33 #6
Jeg vil ikke (eller kan ikke) lave hele arbejdet for dig...

Men lidt mere hjælp til 3) : hver firkant er delt ind i 4 store farvede felter (som yderligere er underinddelte for at forvirre).

I første række er øverste venstre felt i første firkant hvid, øverste venstre felt i anden firkant er grå, resultat er i øverste venstre felt i 3. firkant (hvid+plus = hvid).
Tilsvarende for de andre 3 felter i samme række og de 4 felter i næste.
Det giver dig farvekombinationerne til 3. række.
Avatar billede AKristensen Nybegynder
10. oktober 2011 - 16:15 #7
Men hvis det er svaret, burde løsningen så ikke være en firkant, hvor de to firkanter i øverste række er blå og derefter rød - og i 2. række hvid og hvid? Det er der ikke.
Avatar billede Destichardox Nybegynder
10. oktober 2011 - 16:17 #8
Nummer 3 er jeg lidt uenig i.
Jeg ville blot spejle farverne efter den grå "linie" dvs bytte om på dem.
Avatar billede Destichardox Nybegynder
10. oktober 2011 - 16:24 #9
nummer 2 ville jeg lave sådan her:
linie 1 til 2 afgøre rotations hastigheden, 45-90 grader,
Når 1 rammer 2 fjernes denne del af 2,
Tag hvad der er tilbage og kør med samme grad a rotation som 1-2 til 3. håber det giver mening.
Avatar billede Destichardox Nybegynder
10. oktober 2011 - 16:45 #10
glemte lige at sige at hvis 1 0g 2 ikke rammer hinanden skal de selvfølgelig tilføjes til én figur.
Avatar billede iver_mo Nybegynder
10. oktober 2011 - 17:08 #11
Jeg har aldrig set opg. 4  Mensaregi. Er der kommet styr på alle opgaverne?
Avatar billede AKristensen Nybegynder
10. oktober 2011 - 17:21 #12
Hej :)

Sorry, 4 og 5 er ikke fra Mensa's egen hjemmeside, de er fra andre IQ tests.
Synes 1 og 2 giver mening med Jeres forklaringer, men tror 3'eren er lidt mere kompliceret end hvad der er givet løsningsforslag til...

Mvh AK
Avatar billede iver_mo Nybegynder
10. oktober 2011 - 17:51 #13
OPG. 3: Kolonne 1 spejles i aksen på kolonne 2 og bliver kolonne 3.
SVAR 3: C, da der skal spejles både lodret og vandret.

Skal lige hjem fra arb. Smider svar på de andre (hvis jeg kan) en gang i aften :-)
Avatar billede HBP2 Praktikant
10. oktober 2011 - 20:16 #14
Ang. opgave 3: jeg synes ikke det er rimeligt at sige at den figuren skal spejles omkring den grå linie. Den grå linie i anden række er ikke i midten, så man kan ikke rigtigt spejle om den akse.
Avatar billede iver_mo Nybegynder
10. oktober 2011 - 22:36 #15
HBP2, hvis du har et bedre forslag hører jeg det gerne :-)

Dit tidligere indlæg med farvekombinatorikken giver desværre ikke en af de listede svarmuligheder...

AKristensen, er klar med 4'eren lige om lidt.

Mvh.
Iver
Avatar billede iver_mo Nybegynder
10. oktober 2011 - 23:13 #16
Øverste linie i forrige indlæg kan lyde arrogant. Sådan er det ikke ment!

OPG. 4: 4. figur i 1. række bliver delt på midten lodret og herefter trækkes delene forbi hinanden til de danner svarmulighed 2. 4. figur i 2. række behandles ligesom førstnævnte + at denne flippes på hovedet så den lander oveni den øverste del af svarmulighed 2. Det kan gøres med alle 4 kolonner.
SVAR 4: Svarmulighed 2 fra venstre.
Avatar billede AKristensen Nybegynder
11. oktober 2011 - 20:24 #17
Hej :)

Tusind tak for Jeres svar. I har været en stor hjælp :)

Mvh AK
Avatar billede AKristensen Nybegynder
11. oktober 2011 - 20:40 #18
Hej iver_mo og Destichardox.
Det er kun HBP2 der har angivet sit svar, så jeg kan give point. Det er godt nok ikke så mange point, men ville gerne dele dem, da alle bidrag har været en hjælp.
Så læg lige en kommentar som et "Svar", så jeg kan give Jer allesammen et par velfortjente point ;)

Mvh AK
Avatar billede iver_mo Nybegynder
12. oktober 2011 - 08:17 #19
Velbekomme :-)