Avatar billede RasmusPM Nybegynder
09. oktober 2011 - 11:32 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Rettigheder til at få ny pc

Jeg købte i maj 2009 en stationær acer m7711 i Fona, primært til at spille med. Den har igennem årene været til reparation på forsikringen 3 gange, pg.a der opstår fejl når jeg kører spil, som f.eks. Half-life 2. Ved de første 2 reparationer fik jeg skiftet hardware i, men ved den seneste sagde de at der intet var ivejen og at det måtte være en software fejl. Nu er den begyndt at lave den samme fejl som den hele tiden har gjort (skærmen går i sort og lyden  gentager sig selv igen og igen.. eneste løsning er at slukke på kontakten) og jeg er ved at være godt træt at det.
Nu kommer mit spørgsmål så: Har jeg ret til at få den erstattet til en ligende når den stadig laver fejl efter gentagende reparationer?
Avatar billede claes57 Ekspert
09. oktober 2011 - 13:45 #1
kan du fremprovokere fejlen andre steder end i ½life2 ?
Er det samme sted i programmet, at den går ned ?
Er programmet opdateret ?
Avatar billede RasmusPM Nybegynder
09. oktober 2011 - 13:50 #2
Fejlen kan godt forekomme i andre spil, det er ikke altid det samme sted i spillene det sker, nogle gange sker det efter 10 min spil, andre efter 2 timer. Og ja de er helt up to date.
Avatar billede bobske Nybegynder
09. oktober 2011 - 14:09 #3
Det er altid ærgeligt med sådanne periodiske fejl, kender situationen og man er total underdog som kunde.

Jeg ville prøve at søge om erstatning, idet du henviser til at du har forsøgt alt hvad der kan gøres mht. software-delen:

Dvs. du har kørt nyeste drivers samt firmware på alle komponenter i pc'en (grafik, chipset etc.) - altså gennemgået alt på Acer's support side af drivers og hentet og installeret nyeste.
Kørt en fuld Windows Update
Du kan evt. sige at du også har lavet en fuld gendannelse af systemet; reinstallation af windows m. Acers cd (går ud fra de har noget recovery dvd'er og/eller recovery modul indbygget i pc'en.)

Så burde de ikke kunne påstå at det er et software problem.
Avatar billede bobske Nybegynder
09. oktober 2011 - 14:14 #4
Derudover mener jeg at der er en regel et sted at hvis man har haft noget til reparation med samme fejl over 3 gange og det ikke er rettet, så kan man få erstatning. Måske der andre der ved noget her.
Avatar billede RasmusPM Nybegynder
09. oktober 2011 - 14:53 #5
Ja den regel synes jeg også jeg har hørt før.
Avatar billede claes57 Ekspert
09. oktober 2011 - 15:01 #6
så er der :
hvordan er maskinen placeret (har den plads til køleluft, og er den fri for støv indeni)?
hvad kører samtidig med spil når maskinen går ned?
hvordan er de to rep-forløb placeret i forhold til maskinen alder - var det fx begge gange det første halve år, og er fejlen nu efter 1 års skadefri kørsel?
Avatar billede RasmusPM Nybegynder
09. oktober 2011 - 21:25 #7
Maskinen har massere af plads og har altid haft det. Den bliver tømt for støv regelmæssigt. Der kører som regel steam samtidig med sillet, dog ikke altid. Jeg opgraderede fornyligt fra det forudinstalleret Vista til Windows 7 men fejlen er stadig den samme. Og nej den har ikke kørt fejfrit i mere en 1 år.
Avatar billede Wally73 Mester
10. oktober 2011 - 04:34 #8
Forbrugerombudsmanden har generelt den regel at 3 gange den samme reparation indenfor kort tid giver ret til at hæve købet, men man skal kunne bevise at fejlen er den samme.

Den beskrivelse du laver af fejlen kan dog ligeså vel tyde på at det er spillene der er dårligt programmeret.
De er måske ikke programmeret ordentligt til dit grafikkort eller din processor.
Det behøves slet ikke være et hardware problem.

Du bør teste med et af de show-off programmer, som producenterne af grafikkortene ofte laver, da disse typisk er optimeret til fuld udnyttelse af grafikkortet og typisk er meget lidt afhængig af CPU'en.
De er typisk grafikkortet der har de store fejlkilder i de her sager.
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2011 - 17:29 #9
Jeg mener at Fona har 2 års reklamationsret (læg mærke til at garanti er noget Asus og Fona selv bestemmer, om der skal lægges på varen) - derfor kan du ikke gøre noget nu med mindre at Fona har sendt computeren til rep. uden det hjalp hvilket er tilfældet her. Fona har sendt computeren til rep. og samme problemer sker efter - derfor har du din fulde ret til at  Fona skal reperere den efter de 2 års reklamationsret.

Citeret fra www.forbrug.dk:
Når reklamationsfristen er udløbet, er sælgeren ikke længere forpligtet til at tage sig af nye fejl, der først opstår efter udløbet af fristen. Hvis du allerede har reklameret over en fejl inden for 2 års fristen, kan du reklamere igen, hvis samme fejl senere skulle vise sig - også selvom 2 års fristen nu er udløbet.

Den situation kan fx opstå, hvis sælger har repareret varen, men reparationen ikke har været god nok, så fejlen viser sig igen nogen tid senere.

I princippet kan man reklamere indtil 3 år efter, man første gang klagede over fejlen. Man skal dog kunne bevise, at det er samme fejl, der er opstået igen. Hvis fejlen først viser sig igen på et tidspunkt, hvor varen er slidt op ved naturligt slid, kan man dog ikke klage.

Har selv hørt meget om at Fona fusker med sådanne ting:

Et godt råd - køb ikke PC hos Fona mere - næste gang find en anden forhandler. (ComputerCity skulle vidst heller ikke være helt stuerene)

Håber det hjalp dig. Du kan selv læse mere her: http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/reklamationefter2aar?tc=2F263CD4584F4162825E9C834FBBFD5B
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2011 - 17:31 #10
Jeg lavede en fejl - det beklager jeg da. Jeg skrev at jeg mente at Fona havde 2 års reklamtionsret - det er selvfølgelig forkert da man ALTID har 2 års reklmationsret på sådanne varer. Fona yder vidst ingen garanti - kun reklmationsretten :P
Avatar billede claes57 Ekspert
12. oktober 2011 - 21:07 #11
>#10
tænk, før du skriver.
1) fra #9 "Jeg mener at Fona har 2 års reklamationsret"
2) fra #10 "Jeg lavede en fejl - det beklager jeg da. Jeg skrev at jeg mente at Fona havde 2 års reklamtionsret - det er selvfølgelig forkert da man ALTID har 2 års reklmationsret på sådanne varer."

ja - som du skrev i første indlæg, så er der 2 års reklamationsret
Det er ikke forkert, at Fona har det - men det har alle andre også.

Der er stort set ingen butikker, der yder garanti ud over det lovpligtige - men hvis der er en bedre ordning, så er det oftest via producenten, hvor du skal have registreret køb/dato/sted/dig selv på deres site for at de kan følge dig (og kontrollere for snyd). Typisk skal købet være registreret indenfor 30 dage efter køb for at de giver garanti ud over de lovpligtige.
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2011 - 17:28 #12
> #11
Du behøver altså ikke kommentere en evt. fejl .. Når det er sagt tror jeg ikke helt du forstod hvad jeg mente, da jeg skrev at jeg mente, at Fona havde 2 års reklmationsret - det ændrede jeg fordi det ikke er at mene det, men det Er det. Der er jo en væsenlig forskel.

Som et suplement til hvad du ellers skrev med at ingen stort set ingen butikker yder garanti, kan jeg da klart anbefale ALDI - der er 3 års garanti ;)