Avatar billede HarleyLovstik Nybegynder
26. september 2011 - 12:46 Der er 3 kommentarer

Safari browseren VIRUSFRI?

Hejsa jeg har en kammerat der mener at det ikke er muligt at få virus igennem browseren Safari?

- Kan der virkelig passe at det ikke er muligt at få virus på sin Mac, via apple browseren Safari?

- Hvordan kan det være muligt?

- Er der andre browsere der ikke kan få virus, hvis det virkelig passer.

Jeg er selv ret sikker på at det godt kan lade sig gøre at få virus og få hacket sin Mac via Safari...
Avatar billede Blueeyez Mester
26. september 2011 - 12:59 #1
Så vidt jeg ved så kommer det an på brugeren af browseren :) Lige så vel som din pc, du skal jo huske DU bestemmer hvad der må ske og DU kan overgå alle reglerne som din pc/browser har med et evt simpelt klik..

At virusser så måske ikke skader mac og linux er fordi de virusser er skabt til windows.. Så det er et større perspektiv :)
Avatar billede michael_stim Ekspert
26. september 2011 - 13:39 #2
Du kan få vira i alle OS. Der holdes "hacker conventions" hvert år, og i år var det MAC der blev hacket først, så hut jeg hvisker. Tror det tog  et par minutter.
Avatar billede BrianCsection Nybegynder
26. september 2011 - 13:41 #3
Tidligere sagde man at apples produkter ikke kunne få virus, men det var mere fordi at der fandtes så få vira til de styresystemer de lavede, at sandsynligheden var virkelig lille. Også pga. Microsoft sad virkelig tungt på markedet tilbage i 90'erne og 00'erne, at de eneste styresystemer som blev brugt var windows (mildest talt) så interessen for at lave vira til Windows var meget større.

Men nu om dage er apple blevet et kæmpe brand og har fået ufatteligt mange brugere inden for kort tid, så virus fri vil være synd at kalde dem.

Og hvis du bruger safari på en windows maskine, så er sandsynligheden for virus lige så stor (relativt) som alle andre browsere, det hele handler om hvilke sider du browser rundt på, eller hvor mange ulovlige warez du downloader :)