Avatar billede Laugesen1 Mester
22. september 2011 - 12:41 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Datavalidering for at undgå dubletter

Jeg har lavet en kolonne med datavalidering, for at sikre at der ikke forekommer den samme værdi mere end én gang.

Følgende fremgangsmåde er brugt:
Hele kolonnen er markeret
Datavalidering/Indstillinger/Brugerdefineret og følgende formel er indtastet:
=TÆL.HVIS(A:A;A8)=1

Det fungerer når jeg taster den samme værdi i kolonnen, men hvis jeg kopierer data over i kolonnen, så fungere det ikke.

Er det sådan, at denne funktion ikke kan bruges når man kopiere data over i kolonnen?

Laugesen
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
22. september 2011 - 15:51 #1
Er det ikke fordi dine formler forsvinder når du indsætter?

Jeg forestiller mig den formel du har skrevet ovenfor, står i celle B8?
Avatar billede Wally73 Mester
22. september 2011 - 18:19 #2
Du sammenligner en kolonne med en værdi der står i selv samme kolonne. Er der virkelig hensigten?
Avatar billede Wally73 Mester
22. september 2011 - 18:30 #3
Ahh, nu ser jeg hvad du forsøger.
Det virker ikke med kopiering af celler. Desværre.
Valideringen virker kun ved normal indtastning.
Avatar billede Laugesen1 Mester
22. september 2011 - 20:46 #4
Hej Wally

Ja, det var desværre også det jeg havde på fornemmelsen, at det kun virker ved normal indtastning.
Så må jeg bruge en betinget formatering til at lokaliserer dubletter i kolonnen.

Sender du et svar til pointgivning ?

Tak for hjælpen.

Laugesen
Avatar billede Wally73 Mester
23. september 2011 - 07:55 #5
Du kan nok få validering på, men det bliver bare en del besværligere.

Det burde være muligt at lave en makro, der kontrollerer og så få den til at køre når felterne opdateres, hvilket også burde virke med kopiering.
Avatar billede Laugesen1 Mester
23. september 2011 - 11:58 #6
Det kan være jeg vil prøve det på et senere tidspunkt.
Indtil videre vil jeg bruge en betinget formatering.

Tak for hjælpen

Laugesen