Avatar billede andreasjoe Nybegynder
20. september 2011 - 16:04 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Lenovo B560

Kære eksperter.

Håber i kan hjælpe mig. Og ja jeg har 600 point ude, men det er 3 x200 til spørgsmål der ikke er blevet løst...

Min 3 måneder gamle Lenovo B560 bærbar larmer ekstremt meget fra blæseren også uden at den bliver belastet rent arbejdsmæssigt. Jeg har forsøgt at se om jeg kunne ændre hvornår blæseren går igang inde i BIOS, men uden held.

Desuden har jeg forsøgt at hente opdateringer til blæserens driver på Lenovos hjemmeside - også uden held...

Håber nogen kan hjælpe.
På forhånd tak.
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2011 - 16:12 #1
jo sådan er der så meget men det er altså ikke helt lige meget fordi vi ved nogle spørgsmål bare ikke får noget respons eller de sædvanlige lukker
genialt men jeg kan altså ikke bruge det til noget men det kan folketinget sikkert for deres svar er ligså tågede

rivatuner man på nogen blæsere styres men ikke alle

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=163

ellers er der speedfan

http://www.filehippo.com/download_speedfan/

m.v.h
Avatar billede jokkejensen Novice
20. september 2011 - 16:21 #2
Den kører jo ikke hurtigt uden nogen årsag, ellers skal du reklamere. Endten er den defekt/forkert monteret blæseren eller også er den allerede fyldt med snavs.

Det er en nasty model at åbne, du skal have skærm og hele lortet af for at komme til GPU/CPU fan :/ - så send den til reklamation første gang, og betal den plov hvis det viser sig at være en rensning, og sæt dig så efterfølgende ind i hvordan du skiller den af.

http://consumerdl.lenovo.com.cn/UserFiles/UserGuide/en/User's%20guides%20and%20manuals/B560/Lenovo%20V560B560Hardware%20Maintenance%20Manul%20V1.0.pdf
Avatar billede nugga Nybegynder
20. september 2011 - 16:43 #3
Du bør nok også lige uddybe.
Er det selve blæseren der larmer, eller kunne det være nok der går på. Fx hvis blæseren nu er skæv og rammer bunden af din Laptop?
Avatar billede gulsovs Nybegynder
20. september 2011 - 18:04 #4
Som sagt før kan det muligvis være snavs der gør det, prøv at støvsuge den ( håber du har en støvsuger med meget lav suge styrke ) blæsere er forholdsvis skrøbelige og kan derfor ikke tåle at man bare suger løs. Jeg har selv anskaffet mig en "lille puste kugle " som er en lille gummibold der gør at jeg selv styre hvor meget tryk der skal på.

Det kan også være en fejl produceret fan, eller evt kuglelejet. Så ved at den har kørt i et stykke tid at den ny kører skævt, kan du ikke lave en DB måling af det og evt optage og uploade den lyd den siger ?
Avatar billede andreasjoe Nybegynder
20. september 2011 - 20:43 #5
Tak til alle for inputs. @ treatmenice.: kan man regulere hvornår blæseren går i gang med de programmer? Er ikke lige ved computeren nu så skriver fra min mobil.
Har en forestilling om at det er noget software agtigt der gør at den laver ballade. I øvrigt magter jeg ikke at sende den ind til reparation igen da den allerede har været inde 1 gang i en måned pga at den gik i sort...
Avatar billede andreasjoe Nybegynder
20. september 2011 - 21:35 #6
Har nu prøvet at hente rivatuner og der er en hulens masse indstillinger. Jeg kan finde hvor der bl.a. står fan speed og man kan skrive en værdi, men aner ikke hvad man skal skrive derinde. Håber nogen kan hjælpe...
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2011 - 07:38 #7
hvis man bruger ati og nyere graffikkort kan man gøre det via deres kontrolpanel

du må prøve dig frem da du nu har værktøjet

det er længe siden jeg rodede med det men kort fortalt skal du rode med fan speed på graffikkortet bl.a

m.v.h
Avatar billede andreasjoe Nybegynder
21. september 2011 - 08:56 #8
Mange tak for rådet, men er nok bare ikke ekspert nok til at rode rundt med sådan noget...
Avatar billede jokkejensen Novice
21. september 2011 - 09:17 #9
Personligt syntes jeg at tage power fra fan er tåbeligt, den yder jo efter behov, og at neddrosle den i en moderne pc = lavere ydelse. CPU/GPU yder simpelthen ikke mere end muligt.

Så var det måske smartere at skifte strøm model ud til "besparelse" konstant, hvis man ikke ønsker fuldt udbytte af sit køb.

/J
Avatar billede andreasjoe Nybegynder
21. september 2011 - 10:11 #10
Ja ok, men synes bare at det er mærkeligt at blæseren kværner derudaf ind imellem når cpu'en stort set ikke arbejder... Virker da lidt som om den ikke er sat rigtigt op, men jeg har som sagt ikke alverden forstand på det...
Avatar billede jokkejensen Novice
21. september 2011 - 11:41 #11
har du overhovedet testet temperaturen på CPU/GPU? måske er der en årsag til den banker derud af. Uden der kører store processor i din taskmanager.

http://majorgeeks.com/download.php?det=311 , kan også være et af treatmenice's link kan give aktuel temperatur. Ellers er det hurtigt ind i bios efter du har fået den til at stå og yde max, og se hvad temperatur den har.
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2011 - 11:48 #12
hej det er ikke fordi det er sat forkert op

driver fabrikanter beskytter deres graffikkort ved at låse den mulighed der er at overclocke det og derunder ligger fanspeed - så hvis man ikke kan via graffikortets kontrolpanel er det dem der har lukket det

mit ati 5970 var fra starten lukket så man ikke kunne det men den nyeste driver har åbnet op for det.

i nogle bios kan man ændre fan speed bl.a på asus bundkort
men det er kun til cpu

du kan bruge burn in test
http://www.passmark.com/products/bit.htm

det kan være den sladrer

hent SIW og under sensors ligger dine temp

http://siw.en.softonic.com/

m.v.h
Avatar billede andreasjoe Nybegynder
21. september 2011 - 13:59 #13
Nu her hvor jeg kun bruger internettet larmer den pænt meget og jeg kan ifølge speedFan konstatere at GPU temp er 64 grader C. CPU usage svinger til max 7 % mens andre temperaturer den måler er: HD0: 33 C.
Temp 1:47C  Temp 2: 51 C. Core 0: 46 C. Core 1: 50 C.

Ved ikke om det kan bruges til noget...
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2011 - 14:40 #14
cpu 64 grader lige i overkanten

mine 4 ligger imellem 49 og 51 med vandkøling

kunne msåke være noget med pastaen på cpu der skal skiftes eller en dårlig cpu

hvad siger burn in test
Avatar billede andreasjoe Nybegynder
22. september 2011 - 21:29 #15
Hm... af en eller anden grund kommer burn-in test ikke frem til en temperatur når man laver en temperatur test...
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2011 - 07:53 #16
det kan skyldes at din bios ikke understøtter det

den skulle måske opdateres

m.v.h
Avatar billede andreasjoe Nybegynder
24. september 2011 - 13:15 #17
Ok. Kan ikke finde ud af hvordan jeg undersøger om jeg har den nyeste version bios...og hvor jeg henter en opdatering.
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2011 - 15:32 #18
se på deres side
besunderligt nok ligger der ikke nogen der

men her fandt jeg noget

http://consumersupport.lenovo.com/dk/en/DriversDownloads/drivers_show_1255.html

MEN HUSK DET ER ALTID PÅ EGET ANSVAR AT OPDATERE BIOS

http://consumersupport.lenovo.com/dk/en/DriversDownloads/drivers_list.aspx?CategoryID=105278
Avatar billede andreasjoe Nybegynder
24. september 2011 - 21:17 #19
Ved ikke rigtigt om jeg tør da der står at det er til Windows Vista og jeg kører windows 7.
Avatar billede endurancel Novice
09. oktober 2011 - 20:59 #20
Hej
Min Lenovo X300 har også larmet som en anden vindmølle.
Nu har jeg downloadet TPFancontrol, og mit problem er løst.

Se link her:
http://www.staff.uni-marburg.de/~schmitzr/donate.html

gå til download i bunden af siden.
Der er et par ting du kan ændre i indstillingerne, og der er beskrivelse på siden. Det er ikke nødvendigt at ændre..

Held og lykke
Avatar billede andreasjoe Nybegynder
10. oktober 2011 - 19:44 #21
Hej Endurancel!

Mange tak for input. Det vil jeg lige prøve... Så det vil altså sige at programmet bare skal køre, men jeg skal ikke ændre på noget i indstillingerne???
Avatar billede andreasjoe Nybegynder
10. oktober 2011 - 20:00 #22
Hm... Bestemt ikke nogen umiddelbar forskel. Måske nærmere tværtimod!! Kan ikke lige finde ud af indstillingerne i programmet selvom jeg har prøvet at læse om det. Skal man ændre på nogle values og skal den stå på bios, smart eller manual??
Avatar billede andreasjoe Nybegynder
10. oktober 2011 - 20:40 #23
Måske det bare var mig der var lidt for utålmodig. Efter at have kørt med det lidt tid virker det som om det klart er blevet bedre. WONDERFUL!!!! Det virker ihverfald som om blæseren er meget mindre aggresiv hvis man kan sige det sådan. Send lige et svar så jeg kan smide point. Ville gerne give dig alle mine 9000 point hvis jeg kunne!!
Avatar billede endurancel Novice
10. oktober 2011 - 21:43 #24
jeg har ikke ændret på så meget i min indstillng.
Kun det at programmet ikke skal vises i forgrunden.
Avatar billede andreasjoe Nybegynder
16. oktober 2011 - 22:50 #25
Hej Endurancel

Det viser sig nu at med TPFancontrol går computeren fra tid til anden i kage - dvs. den går i noget der ligner dvale, men man kan intet gøre andet end at slukke den... Det er virkelig ærgerligt for programmet løste ellers problemet med blæseren. Så snart jeg afinstallerer programmet er det helt galt igen...