Avatar billede dorte17 Nybegynder
03. september 2011 - 14:32 Der er 2 kommentarer

linux ubuntu 11.04

hej
har installet linux ubuntu 11.04 men jeg er løbet ind i det problem at jeg kan komme på skrive bordet men kan kun blive ved med at skrive adgangskode hele tiden uden at komme vidrer hvordan jeg kommer vidrer ?
og jeg vil  til min bærewbares  bios  og jeg har en hp compaq 6220 fordi jeg vil slette ubuntu og gen installer den igen hvad skal jeg gøre?
med venlig hilsen dorte17
Avatar billede glvi93 Nybegynder
03. september 2011 - 15:08 #1
Hej dorte17.
Såvidt jeg forstår på dig, vil pc'en kun komme ind i login-skærmen, uden at komme videre ind til skrivebordet til trods for at du taster kodeord ind.

Der kan være et par fejl der kan være problemet.
1. Hvis computeren er blevet slukket pludseligt, altså på power-knappen, kan data på harddisken være beskadiget.

2. Computerens harddisk kan være ældre og være beskadiget i forvejen.

Linux-distributioner enkrypterer en del af harddisken, for pc'ens sikkerhed. Det er denne som kan være beskadiget

Løsningen er nemlig til at starte med, ind i bios, eller opstarts-menu.

Lige så snart pc'ens skærm tænder med HP-logo, står der nogle taster enten nede i højre eller venstre hjørne.

Så kommer du enten ind i bios, eller ind på valg-menu, om hvilken lager-enhed pc'en skal starte fra.

Her skal du have din ubuntu-cd klar.
1. Hvis den kommer ind på bios, kig rundt i den indtil du finder en menu om at ændre indstilling for hvilken enhed pc'en først skal prøve at starte fra.
sæt den til at starte med cd, derefter sæt ubuntu cd'en i og genstart.

2. Hvis den kommer ind i valg-menu om hvilken enhed pc'en skal starte fra, så sæt din ubuntu cd ind og vælg menuen der står "dvd" på.

Derefter kommer du ind ubuntu menuen, der vælg menuen der står "check harddisk".

Det tager gerne 1-1½ time.
Hvis den finder nogle fejl, som den ikke har rettet, må den geninstalleres.
Avatar billede dorte17 Nybegynder
05. september 2011 - 09:32 #2
hej
det hjalp ikke kommer stadig væk til login skræmen og kommer ikke på ubuntu cden hvad gør jeg
Med venlig hilsen dorte17