Avatar billede spuncut Nybegynder
31. august 2011 - 01:23 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

At få vist indholdet af flere mapper i en virtuel mappe

Hej
Jeg har 6 mapper fordelt på 6 harddiske som jeg gerne vil have vist indholdet af, alfabetisk, i een virtuel mappe.
Jeg har rodet med "Biblioteker" i win7 men det giver ikke rigtigt det ønskede resultat, da indholdet bliver grupperet efter drev.

Nogen ideer ?
Avatar billede venturer Nybegynder
31. august 2011 - 09:11 #1
Hej spuncut.

Forudsat du kører NTFS på dine diske (og det gør du nok) kan du benytte noget der hedder symbolic links.

Den letteste måde at gøre brug af det er at du opretter en ny tom mappe på c-drevet. c:\mapper

Så skal du have åbnet en kommandoprompt med administrative rettigheder.
Skriv så følgende:

c:\> mklink /J c:\mapper\Mappe1 e:\Data

Dette gør at stien c:\mapper\Mappe1 vil vise indholdet af e:\data
Hvis du efterfølgende sletter "Mappe1" er det kun selve referencen du sletter. Hvis du sletter indholdet af Mappe1, så forsvinder det også fra e:\data.

Alle mappenavne er kun eksempler. Du kan gøre ovenstående i undermapper til undermapper eller i roden af dine drev. "c:\mapper" behøver ikke være tom. Du kan gøre lige som det passer dig :)

/Venturer
Avatar billede spuncut Nybegynder
31. august 2011 - 12:31 #2
Okæ
...og jeg kan fortsætte :
c:\> mklink /J c:\mapper\Mappe1 f:\Data
c:\> mklink /J c:\mapper\Mappe1 g:\Data
c:\> mklink /J c:\mapper\Mappe1 h:\Data

Således at at alle de angivne mappers indhold virtuelt kommer til at lige i c:\mapper\Mappe1 ?
Avatar billede spuncut Nybegynder
31. august 2011 - 13:12 #3
hmmm...
Det ser ikke ud til at jeg kan tilføje flere mapper til "linket" ?
Avatar billede venturer Nybegynder
31. august 2011 - 14:18 #4
Det er forkert.

Du kan linke én mappe til én anden.
Så du skal skrive:
c:\> mklink /J c:\mapper\Mappe1 f:\Data
c:\> mklink /J c:\mapper\Mappe2 g:\Data
c:\> mklink /J c:\mapper\Mappe3 h:\Data

Hvis du ønsker at indholdet fra flere mapper skal vises i én mappe, så får du et problem. Havd nu hvis der ligger en fil i 2 mapper med samme navn?
Mig bekendt findes der ingen løsning til at opnå dette.

Med ovenstående får du dog samlet data fra flere drev i én mappe hvor du så blot for et række undermapper.

/V
Avatar billede spuncut Nybegynder
31. august 2011 - 14:30 #5
Nå .. så må jeg lave et program i stil med den funktionalitet som findes i diverse mediecenter-programmer hvor der kan tilføjes flere indholds-mapper.
Avatar billede spuncut Nybegynder
31. august 2011 - 14:33 #6
Jeg lader spørgsmålet stå lidt...
Venturer : skriv et svar.
Avatar billede venturer Nybegynder
31. august 2011 - 14:45 #7
Svar!

Det lyder lidt i retningen af at du har brug for en indekserings funktion.

/V
Avatar billede venturer Nybegynder
31. august 2011 - 14:45 #8
ffs... Svar! :D
Avatar billede spuncut Nybegynder
01. september 2011 - 02:44 #9
Der sker vist ikke mere her, tak for hjælpen.