Avatar billede renny Nybegynder
08. januar 2000 - 13:03 Der er 4 kommentarer og
4 løsninger

Min computer er blevet langsom

Jeg har en kamarat som har en celeron 333 med 64 mb sd pc100 ram og en 13600 ibm harddisk (Harddisken er lige skiftet fra IBM's gamle model til den nye, så det er ikke den)den er pludeselig blevet meget langsom til at kopiere filer fra et drev til et andet og også via netværk, 100 mb kat tage 15 - 20 minutter
Avatar billede i11uzion Nybegynder
08. januar 2000 - 13:18 #1
Prøv at checke i BIOS, der er et sted hvor der står noget med "HDD Block mode" eller sådan noget , den skal du sørge for til "MAX", den kan nemlig godt nogle gange "af sig selv" sætte sig ned, og så kommer det hele til at køre ad helvede til...

Avatar billede renny Nybegynder
08. januar 2000 - 13:36 #2
Den kan i denne bios kun stå på enable og disable og uanset hvor den står er problemet det samme
Avatar billede mr.mads Nybegynder
08. januar 2000 - 14:52 #3
Systemhåndtering slå DMA til!
Mvh
Mads
Avatar billede fico Nybegynder
08. januar 2000 - 14:55 #4
Det kan stadig være
din harddisk, vi har fået/købt en på 27,3 gb og den har 7.200 rpm
Avatar billede th Nybegynder
09. januar 2000 - 21:10 #5
Prøv at defragmentere din harddisk!
Avatar billede razmataz Nybegynder
10. januar 2000 - 13:07 #6
Det kunne også være en mulighed at skifte indstillingerne på hd. hvis de står som master kan du prøve at sætte dem til CS ( Cable Select ) og omvendt. Meget tyder på at problemet ligger i controlleren. Hvis du sætter hd'en over på en anden kanal, går det så stadig langsomt? Prøv at sætte den på ide port 2, eller 1 hvis den allerede sidder på 2'eren. prøv eventuelt om der er strøm på begge ledere i strømforsyningen på hd'en.
Avatar billede th Nybegynder
11. januar 2000 - 13:16 #7
Helt ærligt razmataz tror du virkelig at en harddisk kan fungere hvis der ikke er strøm på begge ledere!!!...
Avatar billede fatboy Nybegynder
11. januar 2000 - 16:36 #8
Jeg er enig med mr.mads.
Det er næsten helt sikkert fordi UDMA eller ikke er slået i windows. Gå ind i kontrolpanelet under system. Vælg fanebladet enhedshåndtering. Find hardisken og dobbeltklik på den. Under indstillinger skal der være kryds i DMA eller UDMA, hvis der ikke er, så sæt et kryds og klik OK.

Hvis du er lidt heldig, vil du fremover kunne glæde dig over din nye hd. Er du uheldig som mange af os andre, vil windows ikke acceptere krydset i UDMA, og så ligger der en længere kamp forude, hvis du selv skal have det til at virke. Men Microsoft kender problemet, så man kunne jo teoretisk spørge dem til råds eller måske IBM.