Avatar billede PHPnQrd Nybegynder
22. august 2011 - 16:16 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Varme og kulde uden stikkontakt

Hej,

Jeg leder efter en løsning på om der findes et apperat der kan producere varme og kulde (hvor man kan skrue op og ned), uden brug af ledninger? :)
Avatar billede 220661 Ekspert
22. august 2011 - 16:21 #1
For at lave en aircondition kræves der energi (meget energi)
Den tror jeg ikke er muligt uden nogen for for ledninger.
Og slet ikke så du skal kunne justere på den.
Avatar billede PHPnQrd Nybegynder
22. august 2011 - 16:23 #2
Er det slet ikke muligt? Tænker højest varme temperatur på max 25 grader. Og kulde på max. 15 grader.
Avatar billede PHPnQrd Nybegynder
22. august 2011 - 16:25 #3
Kan man ikke lave noget med noget vand som cirkulere i noget, hvor et apperat (evt. på batterier eller lign.) kan køle det ned eller varme op?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. august 2011 - 16:29 #4
Hvordan vil du få det kolde vand varmet hurtigt op, når du får behov for det, uden nogen form for energi?
Avatar billede PHPnQrd Nybegynder
22. august 2011 - 16:31 #5
Der må da være nogen andre midler i 2011, eller energi via. batterier?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. august 2011 - 16:32 #6
Tror ikke på at batteriløsningen holder på sigt. De skal rimelig hurtigt oplades, og så er fidusen jo væk.
Avatar billede PHPnQrd Nybegynder
22. august 2011 - 16:37 #7
Har noget data her for noget andet, som man måske kan udnytte, har dog ikke en skid forstand på det, så ønsker et klogt hoved.

" små mikroskopiske kugler, som er i stand til at optage varme fra kroppen, når temperaturen stiger, og frigive varmen igen når temperaturen falder. Materialet blev første gang brugt i NASAs rumdragter, som skal kunne holde til de temperatursvingninger, astronauterne udsættes for."

"regulerer aktivt din temperatur, mens du sover, ved at udnytte kroppens egen energi. Når du sveder optager dynen din varme, og når du fryser afgiver den varmen igen. Derved opnår du en bedre søvnkomfort og en bedre nattesøvn.

•teknologien stammer fra NASA, hvor astronauterne kommer ud for store temperaturudsvinger under vandringer i rummet. Det skal rumdragterne tage højde for og kunne regulere. Hemmeligheden ligger i millionvis af små mikrokapsler fyldt med en speciel type voks, der har en særlig evne til at optage og frigive varme."
Avatar billede jokkejensen Novice
22. august 2011 - 16:41 #8
Er det slet ikke relevant hvad der skal køles? ellers vil jeg anbefale ild, og kvælstof.

Det nytter nok ikke noget at pakke en varme kilde ind i et isoleringsmateriale fra NASA, tror det bliver ret varmt.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. august 2011 - 16:41 #9
Hvis det er noget som Nasa bruger, tror du så det er noget en almindelig borger kan komme i nærheden af? Og hvad er prisen på disse mikroskopiske kugler???
Nu ved jeg ikke om du har bil med aircondition, men når man tænder og slukker for dette apparat, kan det tydeligt høres på motoromdrejningerne på bilen. Så derfor skal det være effektivt kræves der en del energi.
Avatar billede PHPnQrd Nybegynder
22. august 2011 - 16:43 #10
Ok, vil prøve at lave et stykke stof eller et apperat i stoffet, man kan have under sine trøjer, hvor man kan justere temperaturen, så man kan skrue op og ned på varmen, så hvis man har det varmt, kan man skrue ned og blive nedkølet og ikke svede og omvendt med kulde - skrue op så man ikke bliver syg :)
Avatar billede jokkejensen Novice
22. august 2011 - 16:45 #11
http://www.aerogel.com/products/overview-product.html

Materialet i de dragter er nu let at få fingrene i, men et isoleringsmateriale kan ikke justere en temperatur.
Avatar billede PHPnQrd Nybegynder
22. august 2011 - 16:55 #12
Hvad gør det produkt så, som de bruger ved NASA? Når kroppens temperatur stiger, udskiller vi sved og varme, som "stoffet" så vil kunne nedbryde? Eller hvordan skal jeg forstå det? Og hvilket produkt på den side, er det, som du kigger på?
Avatar billede MikeyCph Nybegynder
22. august 2011 - 18:22 #13
Nasa har formentlig nok lidt større budget at lege med når de tempererer deres rumstation og diverse.. Venter du en 10-15 år så plejer materialerne dog ofte at finde vej ud til almindelige forbrugere :-)
Avatar billede fisk7aal Nybegynder
12. oktober 2011 - 00:21 #14
Hvis en trykflaske taber trykket falder dens temperatur. Varmen kan klares med en kemisk reaktion

Er det til at påvirke temperaturen i et rum eller hvad er det til?

Problemet med varme og batterier er at energien der skal til at varme noget op er meget stor i forhold til den elektriske energi et batteri kan afgive i forhold til sin egen størrelse.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. oktober 2011 - 00:27 #15
afmelder tråd
Avatar billede PHPnQrd Nybegynder
26. maj 2012 - 08:27 #16
...