Avatar billede Achchaos Nybegynder
20. august 2011 - 08:34 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Harddiske går i stå

Ved ikke rigtigt hvordan jeg skal kort forklare mit problem, hvilket nok også betyder at overskriften er misvisende.

Det der sker på min computer er:
Efter et stykke tid (ofte imens jeg spiller spil såsom Black Ops/World of Warcraft) holder mine harddiske op med at svare, som om de bare har givet op. Når dette sker, sker det ikke bare på den harddisk spillet ligger på, men det fortsætter kort tid efter til alle andre harddiske, undtagen den harddisk mit styresystem ligger på. Dog er det på det seneste også sket på min OS harddisk, imens ingen andre harddiske er sat til.
Derudover sker der nogle gange at bundkortet slet ikke kan se harddiskene (det er også sket med kun OS harddisken sat til).
Problemet forsvinder ikke ved et genstart, da når det sker (og jeg genstarter) hænger windows ved velkomst skærmen (imens den prøver at få fat i harddisken(e)). Problemet "forsvinder" derimod efter et stykke tid, hvor computeren har været slukket.

Af og til når jeg starter op får jeg 2 BSoDs, 0x0000007A og en mere som jeg ikke kan huske >.<, Disse er dog kun sket efter at problemet er startet (altså efter et genstart) og det kaster mig i retning af at de er misvisende.

Her er hvad jeg har prøvet indtil videre:
Sat harddiske til i forskellige kombinationer.
Opdateret bundkort firmware.
Memtest (ingen fejl efter 2 gennemløb)
Checkdisk (chkdsk) og ingen fejl på 3 af de 4 harddiske jeg har (den 4. kan den ikke blive færdig med. Den siger at der ikke er nok plads til at genoprette en klynge, eller noget i den stil, men der er mere end 400GB fri plads, og den største fil er måske 7-8 GB :/)
Mixed rammene i ram socklerne (Dual ram, så ikke mange muligheder)

Jeg ville til at prøve og installere mit OS (win7) på en ny harddisk, men det kommer ikke længere end til "Expanding Windows files" (eller hvad det nu er andet step i installationen hedder) hvorefter det kan høres fra DVD drevet at den spinner op, men ikke når tophastighed før den stopper igen, hvilket den bare fortsætter med uendeligt (eller i hvertfald i 30 min), uden er der sker noget med installationen.

Alt dette rykker mig i retning af at det er et eller andet på bundkortet der går galt, men før jeg løb ud og brugte en helt masse penge på et nyt (eller sender det tilbage til sælgeren) ville jeg prøve et sted som dette først.

Comp specs:
PSU: Corsair HX series 750 Watt Modular
RAM: Corsair DDR3 1600 8GB CL9 Dual RAM
Bundkort: SABERTOOTH P67
Grafikkort: Gainward GeForce GTX580 1536MB
Processor: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K 3,4GHz
Harddiske:
120GB 2.5" OCZ Vertex 2
200GB Samsung (ret gammel så kan ikke give mere specifikke specs på den)
1.5 TB Samsung SpinPoint F2EG <- Den som CHKDSK ikke kan blive færdig med
2 TB Samsung Spinpoint F4EG

Har ikke (bevidst) lavet noget overclocking eller lignende.
Avatar billede Achchaos Nybegynder
20. august 2011 - 08:41 #1
Lidt extra jeg missede (kan ikke finde "Edit" knappen hvis der er sådan en):
Vis nogen ikke lagde mærke til det så kører jeg Windows 7.
Derudover har jeg prøvet at koble hardiskene til en anden komputer (via USB) hvor jeg har kunnet få fat i al dataen lige efter at min stationære har sagt STOP!. Og har ligeledes prøvet at koble de samme harddiske til via USB på min stationære, uden held, samme problem opstår når først det er begyndt.
20. august 2011 - 08:54 #2
Velkommen til E. ...

...Jeg ville til at prøve og installere mit OS (win7) på en ny harddisk, men det kommer ikke længere end til "Expanding Windows files"... - prøv evt. UDEN de andre HD'er tilsluttet ?
Har mistanke til for meget (strømforbrugende) isenkram instaleret...
Avatar billede Achchaos Nybegynder
20. august 2011 - 08:57 #3
Det var det første jeg gjorde, det er kun mit DVD drev og den harddisk jeg vil installere på der er sat til.
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2011 - 09:35 #4
har du prøvet om denne her kan vise dig hvad fejlen skyldes - det kunne jo være

http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

m.v.h
Avatar billede Achchaos Nybegynder
20. august 2011 - 09:49 #5
treatmenice, den viser ingen crashdumps... Men tror igen det er fordi at de der BSoD kommer pga. af der ikke kan opnåes ordentlig adgang til harddisken, det minder mig faktisk om at i slutningen af BSoD'sene, stod der at den ikke kunne skrive crashdumpet.

Som jeg sagde I min originale post har jeg kraftigt på fornemmelsen at de der BSoDs er en vildledning mere en en vejledning.
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2011 - 10:28 #6
Avatar billede Achchaos Nybegynder
20. august 2011 - 10:49 #7
OK, jeg var ikke gået dybt nok, jeg fandt minidump mappen, men der er kun 2, begge den samme fejl, 0x000000d1, i en iaStor.sys, jeg fandt (har før undret mig over hvad det var) at det er en del af "Intel Rapid Storage Technology Driver" hvilket (ifølge Intels hjemmeside) er den nyeste version, derudover er begge dumps fra før mit problem opstod.
Avatar billede Achchaos Nybegynder
20. august 2011 - 11:25 #8
Update, ifølge ham der hjalp mig med at købe de forskellige dele er der tilsyneladende en fajl i alle første generations sata controllere ved p67 chipsæt, der gør at controlleren bliver ringere og ringere ved brug for tilsidst helt at stå af, hvilket peger i god retning af hvad jeg har haft mistanke om hele tiden.

Jeg lukker dette spørgsmål for nu, og hvis det ikke løser problemet, opretter et nyt med bedre orden på tingene. Mange tak for hjælpen treatmenice og karise_larry.

Men jeg bliver nød til at vente til på mandag med at oprette RMA sagen, da ProShop ikke har åbent for support i weekenden, og den genkender ikke min faktura -.-
Avatar billede Achchaos Nybegynder
20. august 2011 - 11:26 #9
Hmm, kan jeg lukke den ved at sætte mig selv som løsningen?
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2011 - 11:28 #10
så må det hvis det er den være din driver til rapid storage der skal opdateres

den har åbenbart svært ved at læse harddisken ordentligt

du kunne så fuldstændig fjerne den med revo uninstaler
køre en rens af maskinen med ccleaner
og geninstallere den

http://www.intel.com/p/en_US/support/highlights/chpsts/imsm

prøv denne vej

http://www.intel.com/p/en_US/support/detect/

m.v.h