Avatar billede scootergrisen Nybegynder
19. august 2011 - 17:15 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Side om HTML 5

Hej

Jeg har lavet en hjemmeside om de nye HTML 5 tags.

Jeg har indtil nu primært skrevet om <audio>, <video> og <canvas>.

Håber i vil skrive hvad i syntes om indholdet.
Det jeg søger ris+ros, kommentar og forslag til er selve indholdet på hjemmesiden som handler om HTML 5 og ikke om menuerne, farver og grafikken er flotte og sådan.

Inden du besøger hjemmesiden så sørg for at hav den seneste version af din browser da de nye HTML 5 tags ellers ikke vil virke.

Hjemmesiden : http://scootergrisen.dk/htmlgrisen/

Besøg eventuelt http://scootergrisen.dk/htmlgrisen/browsertest.php for at se om din browseren understøtter de forskellige ting jeg bruger på hjemmesiden.
Avatar billede mjdigital Nybegynder
19. august 2011 - 20:06 #1
audio/ogg = Måske
audio/mp3 = Måske
audio/wave = Nej
audio/wav = Måske
audio/x-wav = Måske
audio/aac = Nej
audio/mpeg = Måske
video/ogg = Måske
video/webm = Måske
video/mp4 = Måske
video/mpeg = Nej
video/xvid = Nej
video/divx = Nej

Godt nok mange måske til Google Chrome 13.0.782.112 :)
Avatar billede mikaelch Novice
21. august 2011 - 23:36 #2
hvilken cms systemer er de forskellige koder til asp - phh , der står ikke på siden hvad der passer bedste til hvad
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
22. august 2011 - 14:58 #3
"Måske" betyder at browseren returnerede "maybe" fra :
canPlayType("audio/ogg") for eksempel.

"mabye" eller "Måske" (som jeg har oversat det til) betyder at browseren formodentligt understøtter hvilket i alle de tilfælde jeg har prøve betyder det samme som at browseren godt kan afspille det.

Men HTML 5 er jo stadig meget nyt så derfor har de nok valgt at have så mange "maybe"'er.

Dog hvis man teste mere præcis efter codes også som :
canPlayType('audio/ogg; codecs="vorbis"') så kan det give et andet resultat som "probably" hvilket jeg har oversat til "formodentligt".

Men Chrome understøtter alle de 6 primære formater de gange jeg har testet.
Selvom den siger nej til "audio/wave" hvilket den godt kan afspille.

Når der er gået noget tid og HTML 5 er på plads og sådan så bliver alle de der "måske"'er til "formodentligt"'er.
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
22. august 2011 - 15:09 #4
Mener du HTML 5 eller PHP koderne ?
Jeg har ikke noget ASP på hjemmesiden så vidt jeg ved.

De er ikke skrevet specielt til noget CMS system så du skulle da gerne kunne bruge PHP koderne bare du har PHP adgang på serveren.

HTML 5 koderne virker i de nyeste browser versioner.
Det lidt forskellige hvilke browsere der understøtter hvad. HTML 5 er stadig meget nyt.

Jeg bruger ikke selv noget CMS system.
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
26. august 2011 - 14:17 #5
Kender i nogen andre hjemmeside hvor folk skriver om HTML 5 på dansk ?
Avatar billede Sebberk Nybegynder
30. august 2011 - 10:43 #6
http://html5.dk/
Der vil jeg mene man kan hente lidt inspiration osv.
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
01. september 2011 - 16:33 #7
http://html5.dk/ lader til at blive brugt en som blog hvad han da også selv kalder den og der er kun meget lidt at hente.
Han har skrevet en bog men den skal man jo så købe.