Avatar billede nadiaali1001 Nybegynder
31. juli 2011 - 12:15 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

bootmgr missing HJÆÆÆÆÆLP eksperter

hej eksperter jeg håber i kan hjælpe mig med mit problem.

mit problem er at da jeg lavede en ny drev på min compaq win7 så gik jeg ind på denne computer med drevet var ikke dukket op så gik jeg ind på "kontrolpanel" > "Administration" > "computeradministration" > "diskhåndtering" og så højreklikede jeg på min nye drev og trykkede "markerpartitionen som aktiv" og så gik jeg ind på denne computer igen men min nye drev var stadig ikke dukket op. så jeg prøvede at genstarte min pc også da den skulle starte op igen kom der BOOTMGR MISSING ALT + CTRL + DEL FOR RESTART.

HJÆÆÆÆÆÆÆLP
Avatar billede kjeldsted Novice
31. juli 2011 - 12:30 #1
Har du ikke lige fortalt din computer at dit nye drev er bootabelt? Det kan den så sjovt nok ikke finde ud af hvis ikke der ligger oplysninger om denne boot. Kan du ikke i BIOS vælge at boote op fra din almindelige harddisk og så lave disken om til at den IKKE er bootable.
Avatar billede kjeldsted Novice
31. juli 2011 - 12:31 #2
Så vidt jeg huske betyder "Marker partionen som aktiv" at der skal bootes fra denne. Undskyld mig hvis jeg tager fejl. Lidt længe siden på Windows.
Avatar billede nadiaali1001 Nybegynder
31. juli 2011 - 12:35 #3
det er rigtig nok nu læser den fra den nye drev som win7 ikke ligger på. men hvad skal jeg gøre for at den skal læse min gamle drev igen. ?
Avatar billede KHHP Juniormester
31. juli 2011 - 12:36 #4
Hej
Jeg tror det han mener er at han har oprettet en ny partition, så det med at vælge boot-drev giver samme resultat.
Jeg går ud fra at din pc havde windows 7 preinstalleret da du fik den, og derfor har du nok ikke mulighed for at få adgang til kommandoprompt via windows 7 installations dvd?
Avatar billede nadiaali1001 Nybegynder
31. juli 2011 - 12:37 #5
????
Avatar billede KHHP Juniormester
31. juli 2011 - 12:37 #6
Du skal nemlig ind og bruge programmet DISKPART i kommandoprompt, og via det så sætte partitionen SYSTEM eller System Reserved som aktiv.
Avatar billede kjeldsted Novice
31. juli 2011 - 12:38 #7
Du skal komme ind i din BIOS (der plejer vist at stå som det første når den starter op hvordan du gør det. Met det er typisk noget med at trykke på en af f-tasterne). Her inde skal du finde boot order, og placere den harddisk hvor win7 ligger OVER den anden disk. Gemme og genstarte.
Avatar billede kjeldsted Novice
31. juli 2011 - 12:40 #8
#4: Er du helt sikker på de ikke står som to? Du kan jo sagtens have to bootable drev på samme disk. Bare det er hver sin partion.
Avatar billede KHHP Juniormester
31. juli 2011 - 12:46 #9
computere leveres typisk med et drev, og sådan som problemet beskrives, så har man jo forsøgt at oprette et nyt drev i windows, som også kaldes en partition. Problemet er at han skulle have tildelt drevet et drevbogstav, men i stedet er han kommet til at sætte det som bootpartition.
Dette skal afhjælpes, så han kan boote windows 7 igen.
Jeg kender to muligheder der kan løse det, og den ene kræver som tidligere nævnt adgang til en windows 7 installations dvd, eller nu hvor vi taler om en compaq, recovery programmet der startes ved tryk F11 under boot. Jeg ved dog ikke på de nyere maskiner, hvordan det foregår. På min gamle HP(som bruger samme program som compaq, da de er samme producent) kunne jeg bruge F11, og så vælge at starte startreparation fra recovery partitionen, og derved få adgang til DISKPART via kommandoprompt.
Avatar billede nadiaali1001 Nybegynder
31. juli 2011 - 12:47 #10
KHHP hvordan skal jeg komme ind på DISKPART i kommandoprompt.

Kjeldsted jeg forstår ikke hel hvad du mener med dit sidste spørgsmål men når jeg går ind på boot order så kan jeg kun flytte rundt på hadwere usb cd dvd og et eller andet network ??
Avatar billede KHHP Juniormester
31. juli 2011 - 12:49 #11
Hvis du har en windows 7 DVD, er det nemt nok.
Hvis ikke skal det højest sandsynligt gøres fra Compaq's recovery tools(F11 under start), men som sagt ved jeg ikke hvordan recovery programmet er struktureret på de nyere PC'ere, da min egen HP var 4 år gammel, og der er jo sket en del siden med den software der bruges.
Avatar billede nadiaali1001 Nybegynder
31. juli 2011 - 12:50 #12
KHHP ja jeg har cd´en og når jeg er kommet ind skal jeg trykke install eller repair ?
Avatar billede nadiaali1001 Nybegynder
31. juli 2011 - 12:52 #13
?
Avatar billede kjeldsted Novice
31. juli 2011 - 12:54 #14
#9: Hvis det var et forsøg på at besvare mit spørgsmål i #8, var det er temmelig ringe forsøg. Jeg prøver lige en gang til:

Man kan jo godt have to bootable drev på én disk. Derfor er BIOS jo nødt til at læse disse to som særskilte drev, ergo bør det være muligt at fortælle BIOS at der ikke skal bootes fra dette drev.
Avatar billede nadiaali1001 Nybegynder
31. juli 2011 - 12:56 #15
jamen hvordan skal jeg for den til at læse det andet drev ?
Avatar billede KHHP Juniormester
31. juli 2011 - 12:59 #16
repair. så søger den efter windows installationer. det er ligemeget om den finder noget eller ej.
Når du så får den skærm frem hvor der står Startuprepair og en masse andre, og deriblandt Commandprompt.
Du åbner Commandprompt, og skriver DISKPART.
Når den har indlæst det, så skriver du LIST DISK.
Derefter vælger du disk 0 ved at skriver SELECT DISK 0
Så skriver du LIST PART
Nu får du en liste over partitioner på din disk. Den vi skal bruge er partition 1, der gerne skulle hedde SYSTEM eller System Reserved.
Får at vælge den, skriver du SELECT PART 1
Så skriver du ACTIVE.
Så skriver du EXIT og afslutter kommandoprompten ved at trykke på krydset. Så trykker du på restart og så skulle du kunne starte op i windows igen.
Avatar billede kjeldsted Novice
31. juli 2011 - 13:00 #17
Jeg kan jo forstå mine løsningsforslag ikke virker velkomne.

Men når du tænder computeren kommer der et billede frem hvor der står en masse unødvendigt info. Et sted hér står der noget om at få adgang til BIOS. Det afhænger af computeren hvordan du kommer derind, men det er typisk ved at holde Delete, F2, eller en anden F-tast inde når dette billede kommer på.
Avatar billede KHHP Juniormester
31. juli 2011 - 13:02 #18
#17
Jeg tror skam ikke at dine forslag ikke er velkomne, men det med at BIOS skulle kunne registrere partitionerne, har jeg aldrig været ude for.
Avatar billede kjeldsted Novice
31. juli 2011 - 13:05 #19
Jeg har da haft både Win XP samt en Linux installeret på én disk.... Forklar hvordan jeg så har gjort det, hvis ikke den skal kunne kende forskel.
Avatar billede kjeldsted Novice
31. juli 2011 - 13:06 #20
Men gå bare den anden vej. Det er jo selvfølgelig altid hyggeligt at udforske hvad der ligger bag Windows ;)
Avatar billede KHHP Juniormester
31. juli 2011 - 13:07 #21
Opstarten styres af bootloaderen, og det eneste BIOS har med den sag at gøre er at den skal sørge for at computeren starter fra den disk hvor bootloaderen ligger.
Avatar billede kjeldsted Novice
31. juli 2011 - 13:08 #22
Jeg blander mig bare uden om tror jeg...
Avatar billede bobske Nybegynder
31. juli 2011 - 13:10 #23
Som kjeldsted nævner, så hvis du har købt en ny fysisk harddisk, så er det temmelig sikkert noget bootorder der skal sættes i bios. Hvis ikke så prøv khhp's løsning:

Du vælger repair. Så skulle der gerne komme en recovery console frem, her vælger du commando prompt. Derefter skal diskpart startes.

Prøv derefter det her:
> diskpart
> list partion
> select partition (x)
(hvor (x) er den partition som du ved en fejl har gjort active)
>inactive

Samme skal nok gøres med den partition som skal være den primære hvor du har windows 7 på. Her skal du så vælge denne partion og så skrive active tilsidst.

Jeg har ikke prøvet det før, men på den måde fortæller du at hvilken partition er den primære som bruges til boot.
Avatar billede Poko1 Ekspert
31. juli 2011 - 13:10 #24
Et forsøg installer windows midlertidig på det nye drev start op gå i diskhåndteringen og vælg det rigtige drev som aktiv.
Genstart og hvis det virker kan du bagefter slette det midlertidige.husk at vælge det nye drev når der bliver spurgt hvor du vil installere.
Avatar billede bobske Nybegynder
31. juli 2011 - 13:11 #25
Ok bare følg overstående forslag, var lidt langsom kan jeg se : )
Avatar billede Poko1 Ekspert
31. juli 2011 - 13:24 #26
Jeg kunne godt tænke mig at vide er det en ny disk? så styres det fra Bios.! eller er det en partion du har oprettet og valgt som aktiv?
For at der ikke er misforståelser.
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2011 - 20:08 #27
Uden at blande mig i tråden generelt vil jeg da gerne kommentere dette spørgsmål

"Jeg har da haft både Win XP samt en Linux installeret på én disk.... Forklar hvordan jeg så har gjort det, hvis ikke den skal kunne kende forskel."

Du kan sagtens ha flere operativsystemer på en harddisk, men BIOS kigger kun efter den (eneste) aktive partition og her leder den efter MBR (Master boot record) http://da.wikipedia.org/wiki/Master_boot_record

Det er i MBR boot-oplysningerne ligger gemt og når du specifikt nævner Linux så henviser MBR til GRUB (stage 1 ud af 5) eller til  LILO på ældre systemer og herfra styres den videre start procedures
Avatar billede KHHP Juniormester
04. august 2011 - 22:05 #28
Blev dit problem løst eller mangler du mere hjælp?
Avatar billede nadiaali1001 Nybegynder
22. oktober 2011 - 21:25 #29
ja