Avatar billede Burgdorf Nybegynder
26. juli 2011 - 13:45 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Forbindelsen til internettet

Hej,

Det skal siges at jeg er forholdsvis ny på området inden for Cisco asa firewalls, men er dog ved at anskaffe mig en mobbedreng af en "All about ASA" bog.

Det mit støreste problem er, at skaffe forbindelse til internettet overhovedet :(

Jeg har opsat to interfaces, inside (ip: 192.168.5.1/25) og en outside (x.x.x.x /30). En ting er at de begge skal være redundante, som let kan tilføjes via ASDM launcheren, men selv uden redundans, er der ingen forb. Jeg har oprettet vlan på mine switches (cat 2960 x 2), men skal der samtidig også oprettes vlan på asa fw eller køre de uafhængigt af hinanden?

Når vi nu snakker redundans, er det meningen at jeg har to ISP'er som køre med hhs. ADSL og fiber. to af portene på asa fw, er sat til primær med fiber og sekundær med adsl. Det samme gælder for de andre to eksisterende porte til det interne.

Jeg kan godt pinge på FW til hele netværket, selv til den public IP, men jeg kan ikke pinge til public ip fra mine siwthces eller hosts for den sagsskyld. Og jeg kan ikke pinge ud til fx. google fra fw eller andet.

Hvad kan det være jeg mangler at opsætte?

Skal der sættes noget STP eller Eigrp op? I tidernes morgen har jeg læst omkring dette, men er mere eller mindre end del i hukommelsen der er svær at fremkalde.
Avatar billede Burgdorf Nybegynder
10. august 2011 - 09:39 #1
bump
Avatar billede Burgdorf Nybegynder
16. august 2011 - 09:13 #2
Løst