Avatar billede davidabk Nybegynder
29. juni 2011 - 15:43 Der er 5 kommentarer

Objekter eller almindeligt programflow

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening om hvornår det er godt at bruge objekter og hvornår det er fint bare at køre et alm. programflow.

Jeg bruger selv objekter og funktioner hvor der er behov for genbrug af kode, så slipper jeg for at skrive det mere end en gang og kan også nøjes med at rette koden et sted.

Jeg kan dog se at flere frameworks som bruger MVC struktur, laver alt i objekter, også selvom koden kun bruges en gang.

Er det mere sikkert, er hastigheden bedre, eller..???
Avatar billede michael_stim Ekspert
29. juni 2011 - 16:42 #1
Du skriver selv nøgleordet. Genbrug ;o)
Avatar billede coderdk Praktikant
29. juni 2011 - 17:25 #2
Ofte er det ikke blot genbrug - Ikke i mit tilfælde. Jeg skriver mange ting som objekter, for at opnå "encapsulation" - Indkapsle alt jeg laver i ét objekt...
Så er det jo bare et plus når man laver noget der kan genbruges :D
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
29. juni 2011 - 17:26 #3
fordele ved OOP:
  • Genbrug af tested code
  • sikkerhed, functionerne (metoderne), kan ikke tilgåes uden for klassen, så du skal lave en instanse af klassen for at kunne se/anvende metoderne.
  • single point off maintenance

Ulemper ved OOP:
  • der kan værer en del overhead, i form af en del metoder der ikke skal bruges til aktuelle opgave, og gør derved den samlede code størrer
  • single point off failure

fordele ved Frie functioner:
  • Genbrug af tested code
  • Kan altid tilgåes
  • single point off maintenance

Ulemper ved Frie functioner:
  • Kan altid tilgåes
  • single point off failure
  • laver man et code lib, kan der også være overhead, ligesom i OOP

men man bør altid code med genbrug for øje, er der noget der giver mening at ligge i en function så gør det, det kunne jo værer det kunne genbruges i anden samenhæng.
Avatar billede davidabk Nybegynder
29. juni 2011 - 19:41 #4
Tak for tilbagemeldingerne!

Det kommer sig af at jeg har lavet mit eget lille framework så jeg kan få en ordentlig MVC struktur. Dog har jeg valgt ikke at udforme controllere og models som objekter, da jeg ikke kan se den store pointe i at gøre det.
Til gengæld har jeg lavet et bibliotek med objekter og funktioner - de koder som skal genbruges.

Årsagen til at jeg har valgt selv at lave et framework er primært for læringen om at gøre, men samtidig har jeg også helt styr på hvad og hvor tingene sker i koden.
Avatar billede michael_stim Ekspert
03. august 2011 - 17:10 #5
Er ved at gå mine spørgsmål igennem, og ser at der ikke er lukket her. Har du fået svar på dit spørgsmål, luk da venligst spørgsmålet, ved at afgive point til dem der har været med til at løse dit problem. Jeg selv samler ikke på point, så er det mig der har hjulpet, læg da selv et svar og accepter det.

OBS. Dette er en copy/paste meddelelse, så er der nogen der af en eller anden grund, føler sig stødt, undskylder jeg ;o)