Avatar billede n_j_b Nybegynder
21. juni 2011 - 18:29 Der er 13 kommentarer

.htaccess problemer

Hej eksperter.

Jeg kan ikke finde finde nogen .htaccess fil på min server hos unoeuro. Jeg har kun en mappe(public_html) på serveren og den ligger ikke der. Jeg har sat min ftp-klient(Filezilla) til at vise skjulte filer, men uden held.

Jeg har lavet en .htaccess fil selv ud fra guiden på http://www.phpartikler.dk/artikler/htaccess.php.
I denne guide står der at jeg skal indsætte følgende
ErrorDocument 404 "test"
i filen og uploade den i domænemappen for at se at om jeg har adgang til denne fil. Det siger de hos unoeuro at jeg har. Alligevel når jeg går ind på mit domæne.com/blabla.php  bliver der ikke vist "test", men i stedet "Internal Server Error... og en masse andet".

Hele ideen med dette er at jeg gerne vil lave pæne urls med mod_rewrite, men jeg er groet lidt fast her. kan nogen hjælpe mig.

På forhånd tak!
Avatar billede The_Buzz Novice
21. juni 2011 - 18:37 #1
ErrorDocument 404 "test"

Er det det eneste der er i den .htaccess - som du ikke kan finde mere?

Hvad er din URL?
Avatar billede The_Buzz Novice
21. juni 2011 - 18:40 #2
http://www.phpartikler.dk/artikler/htaccess.php siger altså
ErrorDocument 404 "test

Jeg mente nu heller ikke man skal have " efter...
Avatar billede kjeldsted Novice
21. juni 2011 - 18:44 #3
Det du spørger om er hvor filen er henne?

Hvis du tidligere har uploaded en .htaccess fil ligger den vel hvor du har lagt den. Og hvis du endnu ikke lagt en op skal den ligges i roden af serveren.
Avatar billede The_Buzz Novice
21. juni 2011 - 18:51 #4
Du kan eventuelt prøve at hente mit favorit FTP program winSCP http://winscp.net/eng/download.php

der kan du i hvert fald se .htaccess filer i :)
Avatar billede n_j_b Nybegynder
21. juni 2011 - 19:34 #5
Tak for jeres svar.

1-2# Jeg har prøvet uden " bagefter og med samme resultat.

3# Der var ikke nogen .htaccess fil på serveren i forvejen. Og jeg har lagt den jeg selv har lavet i public_html.

#4 Jeg har installeret WinSCP og den viser heller ikke .htaccess.

Det skal lige siges at jeg intent ved om .htaccess og jeg har ikke set en sådan fil før, da jeg aldrig har kunnet finde den på nogen af mine webhoteller.
Avatar billede The_Buzz Novice
21. juni 2011 - 19:37 #6
Du har efter min mening gjort det som det skal gøres - hvorfor du ikke kan se .htaccess filer forstår jeg ikke - det burde man.

Prøv at kontakte server support - måske de har et fornuftigt svar.

Du kan eventuelt uploade en tom .htaccess fil

Lav den i notepad

Gem som - skriver du ".htaccess" i navn feltet. Det burde virke.

Det kan godt være at den editor du bruger laver en korrupt .htaccess fil hvis ikke det er et totalt native editor. Du kan også bruge den editor i WinSCP.
Avatar billede kjeldsted Novice
21. juni 2011 - 19:41 #7
Hvis du prøver at uploade en ny .htaccess fil samme sted, bliver du så spurgt om du vil overskrive?
Avatar billede n_j_b Nybegynder
21. juni 2011 - 20:18 #8
#6 Den .htaccess fil jeg har brugt har jeg alledere lavet i notepad som du skriver. Om der står noget i den eller om den er tom giver samme resultat.

#7 Jeg er ikke blevet spurgt om jeg vil overskrive på noget tidspunkt.
Avatar billede kjeldsted Novice
21. juni 2011 - 20:51 #9
Så er der vist noget der tyder på at filen ikke bliver lagt op...
Avatar billede n_j_b Nybegynder
21. juni 2011 - 22:07 #10
Det er lidt kompliceret men...

Jeg fandt en skabelon af en .htaccess på nettet som jeg kopierede ind i min fil. Jeg uploadede den og pludselig virkede min webside igen. Det gjorde den ikke før så længe min .htaccess fil lå på serveren. Som test oploadede jeg den htaccess som jeg hele tiden havde prøvet med og nu virker den også "mystisk".

Jeg har prøvet med

ErrorDocument 404 http://www.domæne.com

Og det virker, så jeg regner med filen er ok og nu.

Jeg vil gerne lave en simpel pæn url, men jeg kan ikke få nedenstående til at virke.

RewriteEngine on
RewriteCond %{REQUEST_METHOD} GET
RewriteRule ^/artikel/([0-9]+)/$ index.php?artikel=$1

Kan i svare mig på hvad jeg gør forkert?
Avatar billede kjeldsted Novice
22. juni 2011 - 00:30 #11
RewriteEngine on
RewriteCond %{REQUEST_METHOD} GET
RewriteRule ^artikel/([0-9]+)/?$ test.php?artikel=$1

Burde virke. Ved ikke voldsomt meget om regular expressions eller rewrite så spørg ikke hvorfor, men det burde virke :)
Avatar billede kjeldsted Novice
22. juni 2011 - 00:34 #12
Hov... Glemt lige ALT om #11 :)

RewriteEngine on
RewriteCond %{REQUEST_METHOD} GET
RewriteRule ^artikel/([0-9]+)/?$ index.php?artikel=$1
Avatar billede kjeldsted Novice
09. oktober 2011 - 12:06 #13
Er det ved at være på tide at få lukket spørgsmålet? :)