Avatar billede JesperBGL Nybegynder
20. juni 2011 - 22:04 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Html design..

Hej derude..

Sidder og roder med min hjemmeside er næsten helt grøn på dette område..

Ville gerne have sat det sådan op at jeg har et skellet der hedder.

Søjle til reklamer | Indhold | søjle til reklame

Bruger netbeans, dvs html der ref til css stylesheet.

Mit problem er at der kun er (2) float right og left i mine <div> og derfor ser min side sådan ud..

                      bla bla bla

reklame søjle                        reklame søjle

Håber i forstår, altså mit indhold er over reklamesøjlerne, og det skal stå på samme linje..

På forhånd tak Jesper
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
20. juni 2011 - 22:20 #1
Du skal jo lave 3 div bokse, der hver især repræsenterer en søjle. De skal allesammen have float.

Så kan du lave en div boks udenom, som indeholder de 3 andre div bokse:

<div id="container">

<div id="left"></div>
<div id="center"></div>
<div id="right"></div>

</div>

Du skal så give de tre bokse, som er søjlerne float. Du skal også sørge for, at deres bredde inkl. margin og padding er mindre end den yderste boks. Ellers vil den ene lægge sig under de andre i stedet for ved siden af.

Du kan evt. linke til din side eller vise os html-koden samt CSS'en.
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2011 - 22:34 #2
<div style="width: 1000px;">
  <div style="width: 200px; float: left;">Reklamer...</div>
  <div style="width: 600px; float: left;">Indhold!</div>
  <div style="width: 200px; float: left;">Reklamer...</div>
  <div style="clear: both;"></div>
</div>

Måske?
Avatar billede JesperBGL Nybegynder
20. juni 2011 - 22:37 #3
Hmm der er ikke noget der hedder float center ?

Html ser således ud
<div id="indhold"> <p align="center">
            Bla bla bla ( kan ikke lige skrive hvad der har stået endnu fortroligt :) )
        </p>
      <div id="reklamesøjle1">
      <p>Reklamer</p>
      </div>
      <div id="reklamesøjle2">
      <p>Reklamer</p>
      </div>

Css:

#indhold {
width: 1000px;
height: 600px;
border-style: solid;
border-width: thin;
text-align: center;
}
#reklamesøjle1{
    width: 200px;
    height: 600px;
    margin-left: auto;
    margin-right: auto;
    border-style: solid;
    border-width: thin;
    float: left;
    }
    #reklamesøjle2 {
        width: 200px;
    height: 600px;
    margin-left: auto;
    margin-right: auto;
    border-style: solid;
    border-width: thin;
    float: right;
Avatar billede JesperBGL Nybegynder
20. juni 2011 - 22:47 #4
Hmm tror bar jeg prøver at bruge tabeller i stedet for, tak for hjælpen ellers :)
Avatar billede Himbear Nybegynder
20. juni 2011 - 23:22 #5
Prøv at lægge mærke til kimseys forslag. Der er alle tre div's sat til float:left. Med float sker der det, at hvis flere elementer bliver sat til f.eks. float:left, så vil de blive placeret ved siden af hinanden fra venstre mod højre. Du skal bare sørge for, at at bredden bliver sat korrekt.

Du skal blot tilføje et div og placere det i midten ...

HTML:
<div id="indhold">
  <div id="reklamesojle1">
    <p>Reklamer</p>
  </div>
  <div id="midt">
    <p align="center"> Bla bla bla ( kan ikke lige skrive hvad der har stået endnu fortroligt </p>
  </div>
  <div id="reklamesojle2">
    <p>Reklamer</p>
  </div>

CSS:
#indhold {
    width: 1000px;
    height: 600px;
    border-style: solid;
    border-width: thin;
    text-align: center;
}
#reklamesojle1 {
    width: 200px;
    height: 600px;
    margin-left: auto;
    margin-right: auto;
    float: left;
    padding:0;
}
#midt {
    width: 600px;
    float:left;
}
#reklamesojle2 {
    width: 200px;
    height: 600px;
    margin-left: auto;
    float: right;
Avatar billede JesperBGL Nybegynder
20. juni 2011 - 23:43 #6
sweet sådan der ! tusind tak for hjælpen :) ved ikke helt hvordan man giver point ?
Avatar billede JesperBGL Nybegynder
20. juni 2011 - 23:45 #7
By the way, hvad betyder det er padding: 0; ?
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
20. juni 2011 - 23:57 #8
Du skal bede dem, du vil give point om at lægge et svar. Jeg ved ikke om jeg er en af de heldige men her er mit svar.

Og nej der er ikke noget der hedder float: center. Men det har du vidst også fået styr på nu.

Padding: 0; Betyder at boksen har en padding på alle kanter på 0 px. Altså at der ikke er nogen padding. Hvor margin er afstanden fra boksens kant til elementerne omkring, så er padding afstanden fra boksens kant til indholdet af boksen.
Avatar billede Himbear Nybegynder
21. juni 2011 - 00:38 #9
Hov. Du kan bare fjerne padding igen. Der var noget der drillede mig, men det var på grund af den ramme du havde sat på. Hvis du vil have rammen på igen, så skal du gøre boksene lidt smallere.