Avatar billede Flim1979 Nybegynder
20. juni 2011 - 08:30 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Lave LAN med 2 routere?

Hejsa.

Jeg havde livet at hjælpe en kammerat med at opsætte hans LAN, da han har købt en NAS som skal kunne ses alle alle pc'ere på netværket. Jeg har selv derhjemme en NAS, hvor både tv, mediecenter, pc osv er koblet op på.

Problemet opstår da jeg ikke kan få adgang til hans router. Jeg prøver at pinge 192.168.1.1, men intet sker.

Han har en router fra Dansk Bredbånd, og bagved den en trådløs router fra Linksys.

Den fra Dansk Bredbånd kan han ikke undvære, da deres telefon også er koblet på her. Grunden til at Linksys'en er koblet på, er at den gør netværket trådløst.

Hvordan får jeg sat et LAN op her, så alle pc'ere får tildelt adresser fra 192.168.1.1 til 192.168.1.256.

Jeg vil jo bare ind og få Linksys'en til at tildele ip-adresser, men jeg aner ikke hvordan jeg får adgang til den.

Jeg troede at det kun var Linksys'en der måske skulle lege DHCP-server, og den fra Dansk Bredbånd ikke skulle tildele ip'er, men håber meget på hjælp her fra eksperterne.

Hvordan kommer vi igang?
Avatar billede Flim1979 Nybegynder
20. juni 2011 - 08:59 #1
Det skal lige siges at de to bærbare i huset sagtens kan gå på nettet via Linksys'en.

Han har også en tv som er på nettet med kabel, men spørger man på ip-adressen på hhv tv og bærbar, så er de vidt forskellige. Der er ingen af de 4 tal i adressen der er ens.

Håber I kan hjælpe.
Avatar billede clisse Nybegynder
20. juni 2011 - 09:27 #2
Det mest enkle er, ikke at pille ved Dansk Bredbånd routeren og kun bruge Linksys routeren som trådløst accesspoint.

Jeg antager at din DB router har IP 192.168.0.1 og uddeler 192.168.0.x adresser, hvis ikke skal du bare, tage rette det til nedenfor.

På linksys routeren gør du følgende:
1. Giv den f.eks. IP adresse: 192.168.0.2
2. Slå DHCP serveren fra
3. Sæt LAN stikket fra DB routeren i et af LAN stikkene på Linksys routeren. Der skal altså ikke være noget stik i Internet/WAN på Linksysén

Nu bruges Linksys kun som Accesspoint og kan stadig konfigureres på 192.168.0.2
Avatar billede Flim1979 Nybegynder
20. juni 2011 - 09:33 #3
Hej, og tak for svar.

Jeg aner ikke hvilken IP routeren fra Dansk Bredbånd har.

Men på Linksys'en er der en reset-knap, og hvis man trykker på den, så skulle den vist nok ændre sig selv til 192.168.1.1

Lige nu aner jeg ikke hvilke adresser de 2 routere har.

Men du mener at hvis jeg bare kan få adgang til Linksys'en så burde jeg kunne fikse det hele derinde fra? (også selvom jeg ikke aner hvilke IP-adresser routeren fra DB giver til mig?)
Avatar billede clisse Nybegynder
20. juni 2011 - 10:15 #4
Ja, hvis du glemmer alt om Linksys routeren et øjeblik, og sætter en PC til DB routeren så den kan komme på nettet, så vil du kunne se på PCen hvilken IP adresse den giver dig.

Hvilken IP addresse giver den der?
Hvis du ikke kan finde den, hvad styresystem bruger du? Win Xp, Win7, Mac?
Avatar billede Flim1979 Nybegynder
20. juni 2011 - 10:20 #5
Hej igen.

Jeg forsøgte i går at sætte kabel direkte mellem DB-router og pc, og der var fin forbindelse, men jeg aner ikke hvor jeg rent faktisk kan se hvilken IP den giver mig.

Laver en jeg ipconfig /all mener jeg at den ned 89.150.68.XX og det ser jo ikke ud til ( i mine øjne) at være en intern adresse.

Der køres Win7 på pc'erne.

På forhånd tak
Avatar billede birddog Nybegynder
20. juni 2011 - 10:36 #6
jeg har selv internet igennem waoo / Db net.
og deres router bliver første gang man sætter den til, sat til bridge mode, det vil sige at den smider traffiken direkte igennem hen til din egen router.

Så glem den og sæt din lokale netværk om med din linksys som hoved enhed
Avatar billede Flim1979 Nybegynder
20. juni 2011 - 10:52 #7
Jeg kan stadig ikke få adgang til Linksys-routeren?

Er næste skridt at resette Linksys routeren og se om den kan tilgås med 192.168.1.1?

Og hvad så hvis den ikke kan?
Avatar billede clisse Nybegynder
20. juni 2011 - 10:52 #8
OK, i det tilfælde, så skal du præcis som birddog siger, glemme alt om DB routeren og bruge Linksys routeren.

Sæt Linksys Internet/WAN porten til DB routeren.
Sæt alle dine enheder på LAN siden af Linksys routeren.
Avatar billede clisse Nybegynder
20. juni 2011 - 10:56 #9
1. Reset Linksys routeren
2. Sæt en PC til LAN på Linksys
3. Tjek med ipconfig /all hvilken IP adresse du har fået. f.eks. 192.168.1.100
4. I ovenstående tilfælde vil routeren adresse formentlig være 192.168.1.1. Så skal du bare finde brugernavn og kode. Mener det er admin og admin

5. Uden nogle former for konfiguration skulle du kunne komme på nettet med alle PCer.
Avatar billede Flim1979 Nybegynder
20. juni 2011 - 11:01 #10
For lige at få det på det rene, så skal jeg lige vide hvilke kabler der skal hvorhen?

Som det ser ud i dag.

Kabel fra væggen og over i db-router i WAN.
Kabel fra port1 i db-router til port1 i Linksys
Kabel fra port2 på linksys på tv.

Dvs at WAN-porten på Linksys ikke bliver brugt. Det forsøgte jeg i går, men det resulterede i ingen internet.

Sådan som det er sat op her er der internet til alle.

Skal kablingen stadig være sådan, eller skal den ændres?
Avatar billede clisse Nybegynder
20. juni 2011 - 11:22 #11
Ikke helt.

Kabel fra væggen til DB-router WAN port.
Kabel fra port1 i db-router til WAN/Internet port på Linksys.
LAN porte (4 stk formentlig) kan bruges til alle de ting der skal kobles på netværket/internet.
Avatar billede Flim1979 Nybegynder
20. juni 2011 - 11:29 #12
Hmmm.. vi forsøgte nemlig i går at smide kabel fra db-router til WAN på Linksys, men så var der intet internet til den bærbare.

Vi prøver at genstarte Linksysy og ser hvad der sker.

Håber godt nok jeg kan få adgang til 192.168.1.1 efter det.

Hvordan kan det være at vi er endt i den situation som det er nu? Er det fordi at Linksys'en også uddeler IP'er, eller ved I hvorfor?
Avatar billede birddog Nybegynder
20. juni 2011 - 20:09 #13
Hvad sker der hvis du kobler din DB router fra, og kun leger med linksys og lokal netværket.

Virker det ikke som du vil ha det?
Hvad siger manualen til linksys, er du sikker på at standard porten er 192.168.1.1 ? den kan jo være meget andet også f.eks 192.168.0.1, 10.10.10.1

osv.
Avatar billede Flim1979 Nybegynder
21. juni 2011 - 08:02 #14
Hejsa.

Jeg har ikke koblet db-routeren fra, da den jo i sidste ende skal være på - så hjælper det ikke at Linksys'en virker hvis hele setuppet ikke gør.

Mht adresse, så står der faktisk bagpå routeren at den som default er 192.168.1.1, så det må man tro på.

Jeg prøver at resette Linksys'en, og virker det ikke, så kan det være at db-routeren skal pilles fra for at få det til at spille med Linksys i 1. omgang.