Avatar billede jansoz Nybegynder
18. juni 2011 - 16:32 Der er 15 kommentarer

Pointgivning

Jeg vil frygtelig gerne afgive point til alle de gode brugere som har hjulpet mig, men problemet er at jeg kun kan afgive point til mig selv.
Jeg synes systemet i Eksperten.dk er for kompliceret.
Jeg foreslår at hver enkelt svar som man har fået fra en bruger, udstyres med en ekstra knap som hedder "Afgive point og luk."
Det vil i hvert fald hjælpe mig til at kunne afgive point til dem som - med rette - kritisrer mig for ikke at følge en sag til dørs og afgive point.
Der er intet i verden jeg hellere ville, det byder min moral, men systemet i Eksperten.dk forhindrer mig.
Desuden bruger jeg heller ikke Eksperten.dk hver dag, så hvis jeg på et tidspunkt vist nok havde lært hvordan man gjorde, så har jeg i hvert fald glemt det nu.
Det burde være lige så enkelt som i Facebook hvor man kan klikke på "I like" ud for et indlæg.
Jeg betragter mig ikke som en novice hverken på computeren eller på interntettet, men Eksperten.dk overgår min forstand.
Beklager.
Avatar billede vejmand Juniormester
18. juni 2011 - 16:43 #1
Det er nu ikke så svært.  :-)

Når problemet er løst, ber du hjælperen om at sende et "Svar" som du efterfølgende accepterer.
Avatar billede mugs Novice
18. juni 2011 - 17:19 #2
Jeg forstår ikke helt dit probelm. De eneste point, du har ude, er disse 30, alle andre spørgsmål er lukkede korrekt. Spørgsmål om eksperten.dk er pr. kotume gratis, så du lægger blot et svar her og accepterer det, så får du dine point igen og spørgsmålet er lukket (afsluttet).

http://www.eksperten.dk/faq
Avatar billede vejmand Juniormester
18. juni 2011 - 17:26 #3
mugs  >> Det er fordi du ikke har forstået spørgsmålet.  :-)

Se f.eks. her: http://www.eksperten.dk/spm/908695
Avatar billede mugs Novice
18. juni 2011 - 17:48 #4
vejmand > OK, det er det klassiske med svar contra kommentarer. Kun svar kan honoreres med point, kommentarer kan ikke.
Avatar billede chalde Seniormester
18. juni 2011 - 17:52 #5
#1 Med hans løsning springer man et trin over. Et trin virkelig mange ikke tager, og derved "forulemper" alle ekspertens "betjente" som bruger 50% af deres indlæg på "husk at at vende tilbage"-ævl.

Personligt mener jeg fortsat at pointsystemet bør skrottes da det er roden til 95% af alle negative diskussioner, men det ser umiddelbart ikke ud til at ske. Men trådstarters forslag vil komme mange point-problemer til livs, da opretter hurtigt og enkelt kan hakke et indlæg af som accepteret.

Jeg har tidligere foreslået samme model, bare lidt bredere:

- Væk med pointsystemet
- Indførelse af +/- system som alle kan bruge, ikke kun trådstarter. Hvert indlæg kan få et + eller et -. På den måde kan alle tilkendegive om et forslag fungerer.

Hvorfor:
- Point er roden til 95% af alt ligegyldig snak på eksperten, og har en tendens til at skræmme mange brugere væk inden de overhovedet har lært systemet at kende.
- Ved at alle kan give feedback på indlæg er der større sandsynlighed for at der bliver "vendt tilbage", da det ikke længere kun er trådstarter der har den mulighed (uden at skulle skrive kommentar).
18. juni 2011 - 18:46 #6
jansoz, du har fejlet!  Du siger, at du gerne vil afgive points til de der har hjulpet dig, men åbenbart ikke gerne nok til at du vil sætte dig ind i hvordan Eksperten virker, så som http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-1 .  Det synes jeg du skulle rette op på ved at oprette nye spørgsmål 'points til xxx' som sagt her: http://www.eksperten.dk/faq#faq-5-3 .

Når så det er sagt, så er jeg enig i dit forslag at alle indlæg skal kunne lukkes, og jeg har selv kommet med lignende forslag ved flere lejligheder:  At gøre en ende på de forskellige slags indlæg og kun have et slags indlæg som man så giver de samme egenskaber med hensyn til at lukke og afgive points som det nuværende svar.

Jeg ved, at der er 'senior medlemmer' af Eksperten der ikke deler dette synspunkt.  Tvært imod mener de, at det nuværende system bidrager til en bedre kvalitet indlæg.  Det synspunkt respekterer jeg, men deler det ikke.
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. juni 2011 - 19:43 #7
#5
Hold nu kaje med det "betjent" vrøvl. Det er efterhånden en træt ganger!!!

Problemet er nok snarere "dumme" brugere, der tror at elle forums virker på samme måde, og ikke gider sætte sig ind i hvordan forummet fungerer. Endda på trods af at de bliver præsenteret for et sæt simple regler, samt link til Faq i velkomst e-mail.
Avatar billede mugs Novice
18. juni 2011 - 19:50 #8
john > HELT ENIG
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. juni 2011 - 20:07 #9
#7 var ikke møntet på nogen speciel. Det er mere en generel betragtning.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. juni 2011 - 10:34 #10
#7 Enig.
Havde nye brugere bare læst faq igennem inden de begyndte at stille spørgsmål kunne følgende undgås:

1 Spørgsmål stilles i den rette kategori.
2 Brugeren lægger ikke et "svar" i 1 tilbagemelding i tråden
3 Brugeren skriver hvilket styresystem der tales om.

Disse tre ting er det der bruges rigtig meget tid på, og kunne være undgået hvis man havde sat sig ind i det.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. juni 2011 - 10:44 #11
Som i denne tråd #2
http://www.eksperten.dk/spm/941362#reply_7796199

Det er rigtig mange af disse jeg får i mailbakken desværre, og jeg mener faktisk at når man spørger om for eksempel Netværk-Generelt, så har styresystemet jo en betydning for spørgsmålet. Og her skulle der i spørge rubrikkerne komme en boks frem hvor man så vælger det rette styresystem, så det komme med i spørgsmålets overskrift. Så ville der ikke være nogle misforståelser.
19. juni 2011 - 11:24 #12
Når man vælger at gøre brug af Eksperten (eller andre fora) og gratis høste af de fordele det bringer, så er man forpligtet til at benytte det på Ekspertens premisser og regler og sætte sig ind i hvad disse premisser og regler er.  Ingen tvivl om den sag!  Hvis jeg (eller andre) ikke længere vil acceptere betingelserne, så må jeg blive væk.  (Jeg kan jo af gode grunde ikke forlange pengene tilbage.)

Dermed ikke sagt, at Eksperten ikke kan forbedres, således at det er nemmere og mere intuitivt at bruge.  Det vil ikke alene lette adgangen til nye, det vil også spare 'actions' for bestående medlemmer.  En ting jeg synes er specielt kontra-intuitivt er det, at hvis man har oprettet et spørgsmål og ikke fået indlæg, at man så skal lave et indlæg (svar) uden reelt indhold for at lukke sin tråd igen.  Jeg ville da skamme mig, hvis jeg leverede sådan noget til en kunde.
22. juni 2011 - 14:47 #13
jansoz, fik du svar på spørgsmålet?  Eller løb debatten så langt ud, at du i mellemtiden tabte tråden?  Du holdt dig klogeligt afsides, mens vi andre diskuterede på livet løs.  Men er tiden inde til at lukke spørgsmålet?

Da det er en (vist nok uskrevet) regel, at man ikke får points for spørgsmål om Eksperten selv, kommer du til selv at oprette et svar og accektere det for at få lukket.
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. juni 2011 - 19:55 #14
Husk at lukke her = lave svar og acceptere eget svar.
28. december 2011 - 19:03 #15
Jansoz, jeg prøver lige en gang mere.  Du oprettede spørgsmålet for at finde ud af hvordan man lukker spørgsmål.  Det fandt du ud af, og du fik lukket alle dine spørgsmål UNDTAGEN DETTE HER.  Kan jeg bede dig lukke spørgsmålet, så det ikke længere står som åbent i min, og andres, lister af indlæg?  Du skal selv oprette et svar og acceptere det, fordi det er skik at man ikke får points for at svare på spørgsmål om Eksperten selv.