Avatar billede flimmerdreng Nybegynder
09. juni 2011 - 20:50 Der er 10 kommentarer

Format C: og ren installation med windows 7

Jeg sidder med en kammerats maskine og der ligger XP på.
Har jeg ingen muligheder for at formatere HDD først og herefter lægge en ren win7 ind.

Ligger og roder med en mulighed for at lægge XP ind på D-drevet hvis muligt og herefter ligge win7 ind på C-drevet. I så fald hvordan gøres det nemmest
09. juni 2011 - 21:43 #1
ER der nogen ledig partion/harddisk hvor WIN7 kan instaleres på ?
Avatar billede flimmerdreng Nybegynder
09. juni 2011 - 21:49 #2
ja D-drevet men han er gammeldaws så det skal være på C-drevet
09. juni 2011 - 22:16 #3
Jo - læg XP ind på den første partion/Harddisk  (Kig godt efter) - lad den blive HELT Instaleret med alt hvad der tilhører af driversoftware/opdateringer mm.

Derefter WIN7 ind på den anden partion/Harddisk  (Kig godt efter) - lad den blive HELT Instaleret med alt hvad der tilhører af driversoftware/opdateringer mm.

WIN7 instalationen vil 'opdage' at der er en anden (XP) instalation og oprette en slags opstartsmenu, som bliver vist når du tænder dyret. Der kan du så vælge hvilket OS du vil køre...

---

Du/I kan jo ikke køre XP + WIN7 samtidig ?
Så kan begge jo godt 'pege' på C: når systemet kører...

Se også denne tråd ->
www.eksperten.dk/spm/903904#reply_7556276
09. juni 2011 - 22:16 #4
---

PS: Du skal ikke selv lægge [svar]; er 'reserveret' til (til løsninger og pointgivning), som der står. Når man ser oversigten over spørgsmål, tror folk at der er lagt løsning/svar og så bliver spørgsmålet sprunget over...
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 2011 - 22:22 #5
Med xp-CDén kan du slette alle nuværende partitioner, og derefter kan du så oprette 2 eller flere parttioner. Du kan så installere XP på D-drevet og derefter Win 7 på C-drevet. Men ikke omvendt, altså XP først. Man skal ikke lægge 2 styresystemer på samme partition, det giver koks. Når Windows booter med 2 styresystemer, kan man vælge hvilket styresystem man vil benytte.
Men jeg kan ikke se fidusen i at lægge XP på D-drevet.
Du kan også bare beholde XP på C-drevet hvor det ligger, og så slette D-partitionen og oprette en D og E-partition, og derefter lægge windows 7 ind på D-partitionen. Så er der en ren windows 7.
Avatar billede flimmerdreng Nybegynder
09. juni 2011 - 22:24 #6
Jeg så det godt men for sent med svaret altså. Læste lige lidt mere på nettet og det ser nu ud som om at win7 har indbygget en form for gode gamle fdisk. Dvs under installationen kan man slette det gamle operativsystem.
Det er nemlig meget vigtigt at han kun har et, ellers bliver han meget forvirret haha
09. juni 2011 - 22:27 #7
...Det er nemlig meget vigtigt at han kun har et... ??? Men du snakker da om at BÅDE have XP OG WIN7 ???
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 2011 - 22:29 #8
"Ligger og roder med en mulighed for at lægge XP ind på D-drevet hvis muligt og herefter ligge win7 ind på C-drevet. I så fald hvordan gøres det nemmest "
Og
"Det er nemlig meget vigtigt at han kun har et, ellers bliver han meget forvirret haha "
Jeg synes bestemt at spørgsmålet er noget misvisende.
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 2011 - 22:31 #9
Nå jeg er enig med Karise, så jeg hopper af spørgsmålet igen.
09. juni 2011 - 22:38 #10
Hvis du KUN KUN vil ha' WIN7 - så start op på den WIN7 DVD instalations disk og følg instruktionen - incl NEDLÆG partioner -> Opret partion... osv osv

---

Men ellers -> http://www.eksperten.dk/spm/903904#reply_7556276