Avatar billede chalde Seniormester
03. juni 2011 - 20:36 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Diffie Hellman Key Exchange

Hej Folkens

Sidder og gør mig selv mere og mere forvirret over Diffie Hellman nøglefordelingen.
Har set flere videoer, inkl: http://www.youtube.com/watch?v=40i9ujVJ040
samt læst en hel del artikler og andet omkring den, herunder: http://www.securitydocs.com/pdf/2978.PDF og andre der er mere matematiske.

Er der en der kender til en artikel, eller kan give en god forklaring, der giver en god forståelse for hvordan den trin for trin fungerer (hvor det matematiske forklares fuldt ud).
Problemet er, at jeg ikke helt kan fange hvorfor Eve ikke kan regne det ud, idet Eve kan se præcis det samme som Bob og Alice kan (eller tager jeg fejl her?).
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. juni 2011 - 21:58 #1
Hmm, det er lang tid siden jeg har kigget på den. Men tag et kig på:

  http://en.wikipedia.org/wiki/File:DiffieHellman.png

Kort fortalt kan Eve ikke se 6 og 9, og kan ikke regne dem ud fra 8 og 4, og kan dermed ikke konstruere 3.

Det hænger så på at du for f.ex Alice ikke effektivt kan løse for x:

  4 = G ^ x (mod P)
Avatar billede chalde Seniormester
04. juni 2011 - 09:23 #2
Ok, men tror der hvor jeg står af, er med modulusberegningen.
Generelt er den jo, så vidt jeg forstår, et af de vigtigste elementer i moderne kryptering.

Ved godt hvordan man regner med modulus, men hvad er det der gør at modulus er "nøglen" til at det kan lykkes?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. juni 2011 - 10:25 #3
Det gør det svært at regne den anden vej. I tal-eksemplet i tegningen ovenfor er det meget nemt at regne baglæns, fordi tallene er små. Og hvis det bare var naturlige tal, uden modulus, ville det også være nemt.

Når man "tilføjer" modulus er baglæns regning svært - af en eller anden grund. Den baglæns regning i dette tilfælde er en logaritme, som er den inverse funktion til eksponentiering. Her er det heltal med modulus, der regnes på, og så er den såkaldte diskrete logaritme generelt svær.

http://en.wikipedia.org/wiki/Discrete_logarithm står der lidt om den, og selv om man har forskellige ting, der kan gøre det lidt hurtigere, kan du tænke på det som at man er nødt til at prøve alle mulige tal, opløfte dem med den angivne eksponent, og se om man rammer tallet. Når P er meget, meget stor, er der vildt mange muligheder, så det er ikke i praksis muligt.
Avatar billede chalde Seniormester
05. juni 2011 - 21:28 #4
Super, tak for det :)
Tror den er nogenlunde på plads.