Avatar billede mikevds Nybegynder
27. maj 2011 - 22:55 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvilket et Open Source CMS...med et twist

Hej Eksperter,

Jeg er blevet færdig med min uddannelse som multimediedesigner, og står nu desværre uden job.

Jeg er godt igang med at søge vidt og bredt, men jeg har besluttet mig for at gå igang med noget mere konstruktivt mens jeg søger.

Derfor har jeg valgt at kaste mig over et CMS system, men det skal der er nogle parametre jeg gerne ser opfyldt:

- Open Source
- Skal være god til små/mellemstore virksomheders hjemmeside
- Må gerne være efterspurgt af virksomheder

Jeg har selv fundet nogle mulige kandidater, som giver et indtryk af hvilken genre jeg er i.

Umbraco, Typo3, Joomla, Drupal.

Det behøver ikke at være nogen af de ovenstående, jeg vil bare gerne have at jeg både kan bruge den til "Freelance" og virksomheds brug.
Avatar billede CCodam Nybegynder
27. maj 2011 - 23:22 #1
Avatar billede mikevds Nybegynder
27. maj 2011 - 23:25 #2
Arh ja. Jeg har bare altid haft svært ved at se WordPress som andet end et blog værktøj :-)
Avatar billede Slettet bruger
27. maj 2011 - 23:32 #3
oscommerce, er heller ikke at kimse af
Avatar billede xolsen Nybegynder
28. maj 2011 - 14:48 #4
Med hensyn til Wordpress har det forandret sig fra kun at være et blog værktøj til også at kunne fungere som website værktøj.

Der er en række fordele som bør fremhæves ved WP:

- Et af de bedst CMS systemet når det gælder indeksering
- Du kan finde 1000 vis af gratis design templates og købe dig til virkelig fede templates (sig til hvis du ønsker links)
- Intet andet CMS system har mig kendt flere plugins end WP. Du finder stortset alle feature og integrations muligheder i deres katalog.
- Integrationen med Socialmedier er ligeledes outstanding.

Særligt syntes jeg at du skal gå ind og lure lidt på deres designtemplate - jeg har ikke set noget bedre i markedet når vi taler om "ready to go" templates. Og de er super nemme at modificere og tilpasse efter kundens behov.

Indekseringen er for mange virksomheder helt afgørende - hvilket WP har 110% styr på.

Thumbs up til WP

Dynamiceweb (et dansk alternativ til open source)

/XO
Avatar billede repox Seniormester
28. maj 2011 - 15:29 #5
#4
"Et af de bedst CMS systemet når det gælder indeksering"
"Indekseringen er for mange virksomheder helt afgørende - hvilket WP har 110% styr på."
Hvad vil det sige? Hvad betyder det at de har '110% styr på indeksering? Mener du at WP er et af de bedste SEO optimerede CMS'er på markedet? Og i så fald, set i forhold til hvad?

"Integrationen med Socialmedier er ligeledes outstanding. "
Set i forhold til hvad?
Avatar billede mikevds Nybegynder
28. maj 2011 - 16:11 #6
Repox: Man kunne forestille sig at han mente i forhold til mine forslag.

Hmm, WordPress. Jeg ved at det er et meget stort CMS system, med et kæmpe community. Eneste ting jeg er i tvivl om er om jeg kan bruge viden om WordPress til noget i forhold til jobsøgning. Syntes oftere jeg hører navne som Typo3 og Umbraco i den forbindelse.
Avatar billede xolsen Nybegynder
29. maj 2011 - 12:12 #7
@repox spørger du af ærlig interesse eller er vi ude i flueknepperi? Det er vel ikke svært at forestille sig at mit svar relaterer sig til det oprindelige spørgsmål..

Mit svar til mikevds er uvidenskabelig, men er baseret på mine erfaringer fra udviklings- og forretningssiden.

Det er jo altid et spørgsmål om at afstemme systemet i forhold til den opgave som det skal løse. Når vi taler om kundeopgaver bliver det rigtig svært at finde et CMS som dækker alle behov. I sidste ende drejer det sig om hvilken opgave kunden skal have løst samt "time, cost, quality".

Som jeg læser dit spørgsmål er du både interesseret i at opnå kompetencer indenfor et kendt CMS at stå bedst muligt i forhold til fremtidige job samt stå bedst muligt i forhold til at kunne tage opgaver som freelance.

Der byder sig automatisk en lang række spørgsmål som eks. Hvad er det typisk for nogle opgaver du ville kunne få som freelance, hvilke virksomheder søger du job hos osv.

Umiddelbart ville jeg anbefale dig at lære både WP samt et af de "rigtige" website CMS systemer. Måden hvorpå jeg ville vælge det "rigtige CMS" system ville være udfra mængden af partnere, kunder og anbefalinger og evt. features (se: http://lanterncms.com.au/compare-cms.html ).

Du kan lynhurtigt lære WP at kende og det er et rigtig fint sted at starte og du vil (som freelance) kunne tjene nogle nemme penge på konfiguration, integration og design. WP er historisk set et funderet i blogging. Men netop det gør at man fra begyndelsen har haft fokus på SEO delen. I dag findes der et overvældende katelog ag SEO plugins .

Det er min opfattelse at rigtig mange virksomheder i dag fokuseret på konvertering og KPI'er. Dvs. resultatet af SEO, SEM ned på et lavpraktiske niveau eks. "hvor mange nye leads fik jeg", "hvor mange kunder købte", "antal pageviews og "time spend on site" m.v. Derudover bliver der stillet ret store krav til design og integration med social medier.

Hvis du skal let let i gang så køb et domæne hos web10.dk (php versionen). Her har du easy install af WP samt to tre af de andre CMS systemer. Iøvrigt ret billigt.

Rigtig god fornøjelse

XO

NB: Hvis det har interesse kan jeg sende nogle link til Kick Ass WP design skabeloner.
Avatar billede repox Seniormester
29. maj 2011 - 16:19 #8
#7
Begge dele - jeg har i en anden tråd fundet ud af at WP ikke blot er et blogging værktøj mere, men jeg finder det urimeligt ophøjet. Dit indlæg lod ikke til at være en tekst der skulle stå i kontrast til de øvrige CMS systemer der allerede er blevet nævnt, men lod mere til at være et slags 'WP er bare bedst' indlæg. Så jo, lidt flueknepperi, men jeg er bestemt ikke afvisende overfor påstandende, bare der er noget der underbygger dem.
Avatar billede mikevds Nybegynder
02. juni 2011 - 21:11 #9
Jeg har vist ikke tjekket min tråd i længere tid, så nu må jeg hellere få den lukket.

Jeg syntes ikke jeg blev meget klogere, men måske havde jeg formuleret mit sprog. Det jeg er blevet anbefalet er WordPress og et e-shop cms system...

Anyway - Jeg har valgt at fordybe mig i Joomla, da jeg efter at have lavet nogle sammenligninger syntes det passede mig bedst.

Xolsen, jeg har givet dig points for et omfangsrigt svar.