Avatar billede Burgdorf Nybegynder
17. maj 2011 - 10:28 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Indkøb af ny server

Jeg skal have indkøbt en ny server som skal være en spejlning af den gamle AD windows 2003 server, som køre omkring 50 brugere + grupper. Den gamle server er en HP Proliant m110, så overvejer om den nye server ikke skal være den primære fremadrettet.

Det der så er mit spørgsmål er, at jeg kun har sat en server op på skolen i hht. uddannelse, hvordan laver jeg en spejlning af den gamle server, og skal jeg også køre win server 03 på den eller kan jeg nemt opgradere til 08 og så stadig spejle mod den gamle server? Hvordan sikre jeg at ved nedbrud af den nye server, så tager over for den gamle server, selvom de er placeret på to forskellige switche?

Har du evt. et forslag til en ny god server, som kan monteres i et rackskab da det nok vil være smartest da vi allerede har en stående. Antallet af brugere stiger ikke specielt meget, men der tænkes lidt på server virtualisering i fremtiden, så det vil da være en god mulighed hvis den kan komme til at trække lidt mere end bare de +50 brugere.

Andre tips er velkomne til selve processen
Avatar billede Matekick Nybegynder
17. maj 2011 - 11:19 #1
Overvåger lige med her, da vi står og skal have gjort det samme.

Hvad jeg har fået fortalt, skal de kører samme styresystem, og den måde, vi for en ekstern til at bygge det på, er ved at lave "kloster", ved at man sammensætter op til flere servere, så de arbejder sammen.
Men rent teknisk, er jeg desværre grøn.
Avatar billede lmcb Nybegynder
17. maj 2011 - 15:52 #2
Hej

Du kan godt installere en windows 2008 server og så promote den til DC i dit domæne og derefter flytte FSMO rollerne fra den gamle w2k3 server til nye.

Derefter kan du flytte datashares og printere hvis har lyst eller bare beholde dem på den gamle server.

Du kan også lave en in-place upgrade til w2k8 hvis du vil (husk at lave et image først) men så kører du stadig på din ml110'er også skal du ikke regne med at kunne kører noget virtuelt på den :-)

Jeg vil ikke nævne navne men bare sørg for at få en server med en Quad cpu og plads til en mere hvis det behøves senere. Den skal også gerne kunne tage mindst 16Gb ram. Have plads en masse diske (2.5") og det er på grund af  hvis du gerne vil igang med noget server virtualisering. Ting har det bare med at tage om sig når man kommer igang :-)

Google er virkelig din ven i den her sammenhæng, der findes et utal af artikler om opgradering af servere og tilføjelse af nye servere i AD og flytning af roller.

håber det kan bruges

Lars
Avatar billede Burgdorf Nybegynder
23. maj 2011 - 09:03 #3
Tak for svaret Lars. Det kunne helt sikkert bruges :)
Avatar billede randomb Nybegynder
27. maj 2011 - 20:53 #4
er det en sbs 03? eller en std.?

Jeg ville nok holde mig fra alt inplace upgrade - dosent work  ;9

Hvis er det bedste sikkert migrering :)

jeg ville som lars siger hvertfalde gå med 16gb ram og 1 quad core

Dog vil jeg nok gå op i ML350G6, ml110 er nok den ringeste server, vi har nok 10 af dem på jobbet - vi får gratis :)
Avatar billede Burgdorf Nybegynder
27. juni 2011 - 09:49 #5
Når man har et rackskab hvor der er plads til en rack server. Burde man så ikke vælge det, også da der i bunden af skabet står den gamle HP og en masse andet rod. Eller er de alm. "stationære" kraftigere til færre penge?