Avatar billede jaboy Nybegynder
11. maj 2011 - 00:32 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

password husker ?!

Hej alle

Jeg har aldrig rigtig kunne li password huskere
(tror altid de er fulde af virusser) <- Paranoid ... JA!!!

Men nu syntes jeg min "universal" kode er begyndt at blive lidt dårlig

Som jeg få flere og flere passwords til forskellige websider
bliver jeg nød til at have en password husker så jeg kan holde styr på hvilken brugere jeg har hvor

En ting den godt må kunne men dog ikke er nødvendig
Kan kunne bruges fra pc og mobil (android)
Avatar billede jaboy Nybegynder
11. maj 2011 - 00:40 #1
spørgsmålet går på om i kender til en god en :)
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2011 - 01:17 #2
Gør som jeg: Brug 2-3 forskellige passwords. det første bruger jeg til ligegyldige hjemmesider, det næste bruger jeg til andre ting, det tredie bruger jeg til min netbank.

Brug danske ord, som f.eks "Maler" og for at gøre det mere kryptisk, brug "Maleren" eller "Malerne". Det fleste udenlandske hackere kan ikke lige dreje vores sprog i flertal ved en Brute force.

F.eks "3MalereOgEnNonne" er til at huske og meget tidskrævende at bryde.

Lad være med at have et nyt password for hver en konto du har. Prioriter dit eget sikkerheds niveau, og nøjes med 3
Avatar billede thov Forsker
11. maj 2011 - 01:36 #3
LastPass http://lastpass.com/
Gratis til PC, koster lidt med Android.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
11. maj 2011 - 01:46 #4
Er det ikke bare at åbne wordpad, skrive en liste over hjemmesider du besøger, og så skrive brugernavn/password ved hver eneste af dem?

Husk at mixe bogstaver og tal, det hjælper med sikkerheden.
Avatar billede chalde Seniormester
11. maj 2011 - 06:32 #5
#4 At have koder liggende i klartekst, og endda med tilhørende reference til hvor de kan bruges, må da være bunden af sikkerhed til dato.
(kan godt lide dit 2. punkt om at hjælpe på sikkerheden når første regel omkring kodeord allerede er brudt)

Hvis man endelig skal skrive dem ned for at huske dem (og ikke ønsker at bruge et program), så lav en krypteret mappe med truecrypt og placér det deri.
Og hvis der ønskes et program, så sørg for at vælge et der benytter en krypteret database.

Men gem ALDRIG koder i klartekst. Og da slet ikke med referencer.

Generelt omkring kodeord, så sørg for vælge stærke kodeord, dertil brug forskellige kodeord til forskellige sikkerhedsniveauer, samt sørg for at reetablering er muligt for dig selv, såfremt et af dine kodeord knækkes (f.eks. hav 2 mailadresser med reference til hinanden men med forskellige kodeord).
11. maj 2011 - 06:42 #6
Jgmosl

Jeg gik mig over sø og land
Avatar billede LilleUdvikler Nybegynder
11. maj 2011 - 08:57 #7
Du kan skrive alle dine koder til mig, så skal jeg nok huske dem ;o)

- det er selvfølgelig bare fis.

Jeg synes #2 er inde på det rigtige.. :-)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
11. maj 2011 - 09:03 #8
#5 Du kan sagtens skrive dem ned i et wordmap dokument, ligge dem i en mappe og så tilføje et password/kodeord til den mappe, for så er det nemlig kun dig selv som der har adgang til mappen med kodeordene.
Avatar billede Blueeyez Mester
11. maj 2011 - 09:56 #9
Det bedste du kan er og huske dem :) Jeg selv har mine kode i hovedet og hvis jeg lige har glemt en så står de i et dokument som er på en usb nøgle (:
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
11. maj 2011 - 10:05 #10
#9 Nemlig, og man kan altid tilføje et password til mappen på usb-nøglen hvor den ligger gemt, så det kun er en selv der har adgang til den.
Avatar billede jaboy Nybegynder
11. maj 2011 - 10:12 #11
#2

min egen "universal" kode er også i 3 koder

Den første: de 4 første bogstaver i websiden/programmets navn + 4 bogstaver
Den anden: 4 første + 6 tegn/bogstaver
Den 3. : 4 første bagfra + 8 tal/tegn/bogstaver

Mit problem er bare jeg begynder ikke at kunne huske hvor jeg har brugere henne og ville der for gerne kunne finde et program til at hjælp med at holde styr på dem :)
Avatar billede Blueeyez Mester
11. maj 2011 - 12:06 #12
#10 Det kan man, men nu er USB nøglen mere en mindre erstatning for password, en usb nøgle kan trodsalt nemt skjules og i dag kan du købe dem så de er på størrelse med en negl næsten (Har selv sådan en) Og man kan os have andet som man ikke ønsker andre bare sådan skal få fat i...
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
11. maj 2011 - 12:14 #13
#12 Yup, har selv 5 stk. i aluminium på 16GB, 1 som jeg bruger som primær til at overføre filer til, og 4 stk som backup, hvor jeg kopiere alt indholdet fra den primære usb nøgle ned på. Så hvis der skulle ske noget med den primære usb nøgle, så har jeg 4 stk. hvor alt indholdet ligger backet up ;)
Avatar billede chalde Seniormester
11. maj 2011 - 13:28 #14
#8 Det kommer da så sandelig an på hvad du låser mappen med.
Hvad har størst interesse for langfingrede typer? Mappen med eller uden kode?

#11 Lav et hieraki af brugen af passwords.
niveau 1 - bruges kun til at genetablere, bruges aldrig til andet
niveau 2 - bruges til vigtige ting, netbank osv. hvor udbyder af service er til at stole på - kan genetableres fra niveau 1
niveau 3 - bruges til ikke vigtige ting, så som diverse fora hvor udbyder af service ikke er til at stole på - kan gentableres fra niveau 2.

Skift kodeord regelmæssigt. Brug et system ala #2 på en måde du selv kan huske.

#13 Cloudstorage?
Avatar billede iJonas Nybegynder
14. maj 2011 - 07:48 #15
Har fundet den "ultimative" password suite. Password generator og password mananger/husker.
Programmet hedder iObit Password Generator (men er også password husker)
Har testet det på virus total og det var helt clean...
Her har du lige et download link: http://heanet.dl.sourceforge.net/project/iobitrpg/rpg-setup.exe

Shh... Det er også Open Source
Avatar billede Blueeyez Mester
14. maj 2011 - 09:09 #16
#15 Flot, men et menneske er bedre til og generere kodeord end en generator for en generator har generelt et mønster ud over det hvor gemmer manageren så koderne? Mit bedste forslag vil være at holde sig fra programmerne og nøjes med et .txt dokument og skrive dem ned og gemme det på 1 - 2 usb nøgler så hvis den ene skulle gå i stykker er der en back up!
Avatar billede iJonas Nybegynder
14. maj 2011 - 09:20 #17
#16 Det gemmer sig krypteret "inde" i programmet
Avatar billede jaboy Nybegynder
14. maj 2011 - 21:47 #18
#15 vær sød at læs #4 og #5

bare en lille virus og alle dine koder kunne være stjålet
Avatar billede jaboy Nybegynder
24. maj 2011 - 16:11 #19
lukker her ... hvem vil ha points ?!
Avatar billede Blueeyez Mester
24. maj 2011 - 22:06 #20
Det vil jeg da godt (: Vil da mene mit forslag er en af de sikreste :)
Avatar billede jaboy Nybegynder
27. maj 2011 - 15:54 #21
#20 problemet lige med din er ... jeg smider altid mine usb-stick væk
Avatar billede Blueeyez Mester
27. maj 2011 - 15:59 #22
#21 Så må du jo sætte dem sammen med dine nøgler eller andet eller lære og huske hvor dine usb nøgler er ;) Grundet forslaget er sådan set sikkerheden på et usb stick er bedre end noget andet program da det er langt bedre og have følsomme data på eksterne medier (USB, CD, DVD, ekstern HDD og hvad man nu engang kan, dog er USB den mest foretrukne da et USB stick holder rigtigt lang tid og er bedre end de andre medier samt mere universal ;)
Avatar billede jaboy Nybegynder
06. juni 2011 - 19:41 #23
Jeg lukker har nu ....

Alle som ( har været med til dette spøgsmål) og som vil ha points læg et svar efter denne
Avatar billede Blueeyez Mester
06. juni 2011 - 19:57 #24
fair (: