Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
10. maj 2011 - 00:24 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Anonym på internettet

Jeg kan forstå at man udfra en IP kan se hvilken by en person bor i samt præcis det område hvor vedkomnet befinder sig i. Dette er en grov krænkelse af privatlivets fred, for at sige det meget, meget pænt.

Jeg ville derfor høre hvad mann kan gøre for at beskytte privatlivets fred.

Jeg har kigget på Relakks, samt noget der hedder BeeVPN.

https://www.beevpn.com/dk/index.html

Men jeg ved ikke så meget om det, er der nogle som kan hjælpe?
Avatar billede chalde Seniormester
10. maj 2011 - 07:02 #1
Bare vær opmærksom på, at logningsbekendtgørelsen er gældende for den pågældende virksomhed: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2445

Og så præcis kan man nu heller ikke spore dig. Man kan ofte, dog ikke altid, se en nogenlunde placering af centralen (som godt kan være et godt stykke væk fra din egen placering). Dog vil det være muligt at få din præcise lokation gennem udbyderen, såfremt det sker i forbindelse med politiets efterforskning af strafbare forhold.

Hvorvidt der er tale om krænkelse af privatlivets fred kan diskuteres. Men generelt: Hold dig inden for lovens rammer på nettet, og der vil ikke være noget behov for at gemme dig.
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2011 - 07:20 #2
her er et program der kan skifte så de tror du sidder et sted i afrika eller rusland

http://www.easy-hide-ip.com/

lettere bliver det ikke

eller sæt den til at skifte din ipadresse automkatisk hver ja hvad syntes du - muligheden er der

der ligger også sider på nettet du kan gå ind igennem og ingen kan se dig men det kan firmaet jo så

der behøver jo ikke være noget lusket i at man ikke vil registreres alle steder man besøger
Avatar billede chalde Seniormester
10. maj 2011 - 07:51 #3
#2 IP er bare en registreringsform. Der findes en række andre registreringsformer på andre niveauer. Så at tage VPN er en ting, men der skal også tages forbehold for trackingcookies m.m.
Personligt ville jeg hellere sikre mig at de oplysninger der opsnappes ikke kompromitterer min sikkerhed.

Generelt ville jeg dog være påpasselig med at bruge VPN ydelser. Du har ingen sikkerhed for hvordan de behandler dine informationer.
Hvis det f.eks. er for at skjule din færden over for enkelte sider du benytter, men at VPN-udbyderen istedet sidder og hygger sig med de personlige informationer du sender, ville jeg ikke mene var det værd.

Generelt er jeg da heller ikke fan af at have logget min færden, men jeg ønsker dog heller og være paranoid og rende rundt med sølvpapirshat så længe min færden er legitim.
Avatar billede Blueeyez Mester
10. maj 2011 - 07:54 #4
Du vil altid blive overvåget, du vil altid blive kigget over skuldrene, spørgsmålet er om du er i søgelyset eller foretager dig noget som du nok ikke burde på nettet ;)
Avatar billede egmose Novice
10. maj 2011 - 08:10 #5
bee-vpn kan helt klart anbefales.. Den hugger ingen oplysninger, er hurtig og stabil, altså æder ikke meget af din forbindelse..
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
10. maj 2011 - 15:14 #6
#2 Det program virker på ingen måde, overhovedet. Den viser stadigvæk min rigtige IP adresse.

#1 Det som jeg ikke kan lide, er f.eks at hvis jeg går en på en website eller et forum, så kan administratoren se min IP adresse, og ud fra den kan vedkomne se mange private oplysninger, og det er jeg bestemt ikke interesseret i, da jeg jo ikke ved hvem der sidder på den anden side af skærmen!

#5 Hvordan ved du at bee-vpn ikke hugger oplysninger?
Avatar billede Blueeyez Mester
10. maj 2011 - 15:21 #7
#6 Du må nok hellere se at afskaffe dit internet så;) for ingen kan være helt skjulte eller jo nogen, men de har så os en fandens god viden mht det og de kaldes som regel hackere eller folk der arbejder med it sikkerhed på rigtigt højt niveau
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
10. maj 2011 - 15:25 #8
#7 Ja du har ret, det tror jeg også er den bedste løsning. Nej, der må være en måde at dække sig ind på helt lovligt og legitimt.
Avatar billede chalde Seniormester
10. maj 2011 - 15:52 #9
#6 Ud fra din IP-adresse kan kun udbyderen se dine personlige information, og de bliver kun udleveret i forbindelse med kriminelle handlinger.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
10. maj 2011 - 16:00 #10
#9 Det ved jeg, og jeg køber altid mine spil enten ved steam-store, eller coolshop.dk, film køber jeg direkte hos dvdcity.dk, og jeg har kvitt. på det hele, så ingen bekymringer der.

Det der derimod bekymre mig er at man ud fra min IP an se hvilken by og hvilket område man bor, og det mener jeg er meget personlig information som ikke kommer andre ved end mig selv og min udbyder.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
10. maj 2011 - 16:40 #11
Nogle alternativer til det program #2?

Jeg har prøvet noget der hedder Hide-my-Ip, og det virker, men desværre sløver det internettet alt for meget.
Avatar billede Blueeyez Mester
10. maj 2011 - 16:53 #12
#17 Så vil jeg nok sige beevpn.com MEN du skal igen huske der er altså nogen der har lavet det og jeg kan ikke sige på deres vejne om de stjæler eller ej (Data) Men jeg kan sige at de med garanti enten gennemgår det eller har et program til det (Det er ikke alle der gør det rigtige med VPN forbindelser..) Ud over det så er der xxx.xxx.xxx.xxx IP'er verden over og nu hvor IP6 snart udkommer ja så er der endnu flere så at man lige finder netop DIN den er ikke stor, ud over det så vil man jo altid kunne spore dig til din bopæl så længe du er på nettet så lev med det eller cut the wire ;)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
10. maj 2011 - 17:07 #13
#12 Jeg ved ikke hvem #17 er, men jeg er ret sikker på at jeg er berettiget til at beholde mine private data som min adresse og bopæl for mig selv, og jeg mener bestemt ikke at jeg er forpliget til at dele den med privat personer som jeg ikke kender eller ikke vil have kendskab til. Det må da være i strid med persondataloven.

Vi er helt enige om at ISP'en/udbyderen skal have adgang til private data, men tilfældige privat personer over nettet, f.eks websites/forums mener jeg ikke er berettiget til det.

Men som en start kunne det være dejligt at få udskiftet min IP adresse med en anden, så hvis der findes nogle programmer som virker ville det være rart. Jeg kan se at problemet også er blevet taget op andre steder.

http://www.udvikleren.dk/forum/11877/skjul-min-ip/
Avatar billede chalde Seniormester
10. maj 2011 - 17:52 #14
Skal vi ikke lige slå fast: Menigmand kan IKKE spore en bopæl ud fra en IP. ISP'en ligger inde med informationer som kan udleveres til politiet på forlangende (grundet en komplet misforståelse samt misbrug af terrorpakken).
Det værende sagt, så kan man få en omtrentlig geografisk placering, men den er sjældent særligt præcis (kan variere enormt meget) og kan ikke bruges til noget særligt.

Men ja, ønsker man at leve med en sølvpapirshat på, så er der muligheder i form af proxy og VPN. Det store problem er bare: Du kan ikke være sikker på at udbyderen af denne service gør som de lover (undlader at lagre informationer osv..).
Personlige informationer er i højere kurs end hvad der betales for servicen. Dertil kan lovgivningen i det pågældende land servicen hostes ligeledes påkræve at trafik lagres (og nu skal man sjældent stole på alt hvad der står).

Så derfor: Tag en vilkårlig VPN eller proxyløsning hvis det giver dig en tryghed, men hav i baghovedet at det i sidste ende kan være mere bekosteligt end at en admin på et forum muligvis ved du bor i <indsæt bynavn her>.
Jeg ville personligt ikke udveksle private informationer over den slags ydelser.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
10. maj 2011 - 22:55 #15
Mange tak for hjælpen, chalde.

Så vidt jeg ved findes der to VPN løsninger:

https://www.beevpn.com/dk/index.html
https://www.relakks.com/?lang=sv&cid=se&google=true&gclid=COXIleii3qgCFUFC4Qod9HWE-w

Hvis der findes flere og mere pålidelige tjenester, så sig endelig til.

Med hensyn til proxyløsning, hvad menes der med dette?
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2011 - 07:06 #16
ja så findes der lige det her program der kan vise ip adresser selv bag eb router

http://english.almeethaq.net/lv/group/view/kl48529/Visual_IP_Trace.htm
Avatar billede Blueeyez Mester
11. maj 2011 - 07:47 #17
#13 Et forum har den information fordi man kan blokere en IP.. en IP er dit adgangskort til nettet og ja der er flere måder men IP er blevet ret normalt at blokere folk via os at genkende hvis vi nu siger der kommer nogen til et forum og gør ting de ikke skal eller hvis folk laver flere brugere på siden og de er på samme ip så vil siden os kunne  se det.. Det er meget begrænset helt præcist hvilke data de kan se om dig, de kan se din ip/adresse-ISP information og den information fortæller dem kun om din internet udbyder (For det meste) men nu skal du ikke tro at de misbruger den information ellers skulle du aldrig have valgt at lave en bruger på deres forum i hvertfald, ud over det hvad så hvis de ikke viste dig at de fik din IP? Ville det gøre dig mere tryg? For så kan jeg sige at de kan gøre så DU og andre ikke ser den, men de stadig selv ser IPen.. Så jeg vil klart anbefale dig til og undlade og bruge vpn/proxy for selv på det område er du IKKE i sikkerhed, jeg ved beevpn har haft problemer med at nogen forsøger og hacke ind på deres brugeres pcere i en periode for noget tid siden ved ikke om der er sådanne problemer mere, men du er ikke ekstra beskyttet for der er altid nogen der vil se hvad du foretager dig..
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
11. maj 2011 - 10:45 #18
#17 Det er helt fint at et forum har mulighed for at blokere folk via deres IP, det er helt acceptabelt. Men at en privat person som hverken du eller jeg kender, skal have adgang til meget følsomme og private oplysninger som by og område, det er en krænkelse af privatlivets fred.

Du skal tænke på at ikke alle websites/forums er lige gode, jeg nævner ingen navne, men nogle websites er bestemt ikke lige gode og har bestemt ikke kompetente administrators, og den slags websites mener jeg ikke skal have adgang til ens private oplysninger.

Nu er Eksperten heldigvis et rigtigt, rigtigt godt sted at være og jeg har fuldt tillid til forummet og har ingen problemer med at min IP bliver logget her på siden.

Men der findes altså andre websites/forums både nationalt og internationalt som jeg overhovedet ikke har tillid til, og derfor vil jeg ikke have at mine private oplysninger skal ligge tilgængeligt for dem.

Men, nok om det. For at opsummere så er der følgende muligheder:

1. Tegn en bruger hos Bee-VPN eller Relakks.

2. Proxy ( tror stadigvæk ikke helt jeg har forstået hvordan dette gøres )

3. Download et program til at skjule IP'en.

Dilemmaet er bare, at hvis man tegner en bruger hos Bee-VPN eller Relakks bliver ens trafik lagret hos dem, og det er som chalde nævner måske i virkeligheden knapt så smart.

Ellers kiggede jeg lidt på programmet hide-my-ip, som imodsætning til programmet i #2 rent faktisk virker, problemet er så bare at det sløver hastigheden fuldstændigt. Man kan så købe programmet for $29 ( engangskøb ), hvorefter man kan betale $7 månedligt for premium service, dvs. man kan surfe med fuld hastighed og samtidig bruge en udenlandsk IP. Det er nok tilnærmelsesvis den bedste løsning indtil videre, hvis der er andre/flere forslag og/eller kommentare, så byd gerne ind.
Avatar billede Blueeyez Mester
11. maj 2011 - 12:12 #19
#18 så er mit bedste råd at holde dig fra de sider.. så enkelt er det.. software er lavet af mennesker og mennesker er ikke fuldkomne det har vi set uendeligt mange gange.. så hvis du vil stole på software så skal du nok selv til og udvikle det for software er næsten som vejrudsigten for det meste har de ret, men det kan knækkes, et godt eksempel er google Chrome som for nogle dage siden ca endelig efter 3 år havde en sikkerhedsfejl (Som sådan) hvor imod internet explore etc. har tonsvis af fejl der ofte er blevet rettet men stadig får baghjul til en hacker konkurrence (Kan ikke huske dets navn)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
12. maj 2011 - 13:15 #20
#19 Du har ret, det nemmeste er nok bare at holde sig til nogle få, enkelte og udvalgte sider, som f.eks Eksperten, og så undlade at tilmelde sig tilfældige forums, medmindre at man stoler 100% på at udlevere sine private data ( by,isp,ip,område,osv. ) til administratoren.
Avatar billede Blueeyez Mester
12. maj 2011 - 14:44 #21
#20 Nemlig og så er det os en gratis løsning;)

Men her er et råd, for her på det sidste er jeg os gået en del op i min pc og studeret en del ting, jeg ved ikke hvilken browser du bruger, men den jeg bruger hedder Google Chrome som er en  af de hidtil sikreste browsere i den er der en funktion som hedder: "Ryd cookies og andre webstedsdata, når jeg lukker browseren"

Hvis du har den slået til i Chrome så vil den os gøre så de sider du har været på ikke holder øje med dig..
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
13. maj 2011 - 18:49 #22
#21 Det er en meget fiks lille funktion, den skal jeg huske at slå til :)

Til jer der har deltaget, smid et svar hvis i vil have point.
Avatar billede Blueeyez Mester
13. maj 2011 - 19:24 #23
Du får da lige svar her (:
Avatar billede ressurex Praktikant
24. oktober 2012 - 16:23 #24
http://www.speedtest.net/result/2262113826.png

jeg kan klart anbefale BeeVPN.
det kører med IPSEC som er bedre end PPTP
og er selv imponeret over hastigheden....

du kan lave en bat fil til at automatisk logge på VPN ved at bruge Shrew Clienten, istedet for cisco anywhere så man slipper for logon bøvl.

ligeledes oplever jeg langt langt bedre hastigheder med Shrews Client.
Avatar billede ressurex Praktikant
17. maj 2013 - 13:51 #25
lav en bat fil i notepad, og skriv dette.

cd C:\Program Files\ShrewSoft\VPN Client\
start ipsecc.exe -r "BeeVPN" -u "logon" -p "password" -a

gem den, og træk den ind i programmer - startup.

så er du på vpn hver gang pcen starter.

Som sagt er Beevpn rigtig god. gode hastigheder...
IPSEC over Xauth er "militarygrade" sikkerhed ift feks PPTP