Avatar billede tbx2007 Nybegynder
01. maj 2011 - 12:41 Der er 17 kommentarer

hastigheds regulering af elmotor

Er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg præcis skal bruge, hvis jeg gerne vil have en elmotor med hastigheds regulering.

Motor= ca 400W / 240V DC
RPM= 1-360

Den skal kunne beholde sit moment i alle hastigheder.

På forhånd tak
Avatar billede Poko1 Ekspert
01. maj 2011 - 13:01 #1
Er du sikker på at det er DC og ikke AC?? hvis det er DC skal du kigge på pulsbrede modulation hvis AC kan du bruge en lysdæmper med en kraftigere Triac. pas på Strømførende dele.
Avatar billede tubber Juniormester
01. maj 2011 - 13:09 #2
Vil skyde på en variable modstand er nok, f.eks. en lysdæmper.

Hvis du sætter den i serie fobindelse øger og sænker du spændingen, hvad jeg mener er hastigheden du ændre.

Hvis du så sætter den parralelt er det Strømmen du ændre og hermed træk evenen.
Avatar billede tubber Juniormester
01. maj 2011 - 13:16 #3
#1 jeg læser det også som AC når vi snakker 240V
01. maj 2011 - 14:28 #4
Ref #2 - så skal det være en variable modstand på >400W !!! Det kan jeg ikke forestille mig i praksis...
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2011 - 14:33 #5
"Den skal kunne beholde sit moment i alle hastigheder"

Den tror jeg ikke på vil komme til at fungere. Der er kun en måde at regulere hastigheden på, og det er ved at nedjustere volten. Skal du bibeholde samme styrke (watt) er du nødt til at ændre på amperen, og det holder det ikke til.

Det er jo det samme som du køber to boremaskiner på 500 watt, hvor den ene kører med 3000 omdrejninger på borepatron og den anden kører 500. Hvilken er stærkest?
Målt på selve ankeret på elmotor er det jo ens, men momentet på borepatronen er jo 5 gange større på den der går langsomt.
Avatar billede japping Nybegynder
01. maj 2011 - 14:37 #6
Du skal være opmærksom på, at det ikke er muligt at bevare momentet hvis der er tale om en almindelig motor.

Uden at gå for meget i detaljerne, skal der en servo-/stepmotot til at holde momentet ved lav hastighed. En sådan motor er opbygget noget anderledes og kræver en special styring hvis dette ikke er indbygget.

Jeg vil ikke gå mere i detaljer da du nok ikke er interesseret i at anvende en anden motor. til gengæld kan du med fordel bruge en frekvensomformer til din eksisterende motor, men der er grænser for hvor langsomt du kan køre motoren.

Du kan læse mere om frekvensomformere og servo/stepmotorer på www.lenze.dk som også sælger begge produkter.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2011 - 14:38 #7
Du kan jo prøve med en boremaskine med variabel hastighed. Den trækker jo momenvis ikke så meget ved lav hastighed som på den høje.
(trykker du kun lidt på knappen kan du holde den, men hvis du trykker længere ned vil du ikke kunne holde den)
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2011 - 14:42 #8
Det er triac du skal bruge som #1 foreslår, en lysdæmper er nok for svag men kan udskiftes med en stærkere triac og mere køling. Ellers kan du bruge en hastigheds regulator fra en støvsuger hvis ikke du skal helt ned på 0 omdrejninger. Hvis det ER en DC motor kan du bruge sådan en fætter her: http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/269273/ISC/2SD1548/+QW8_85VGRwa-uhAzz.+/datasheet.pdf og kan købes her: http://www.el-supply.dk/?Gid=178&VNr=302SD1548

Uanset hvad, skal man holde nallerne væk når man arbejder med 240V.

Det er meget simpelt at lave sådan en opstilling med en loddekolbe. Et passende potmeter og nogle modstande!
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2011 - 14:43 #9
#5 Det må være 6 gange større (mindre regnefejl)
Avatar billede Poko1 Ekspert
01. maj 2011 - 16:13 #10
tbx2007
Har ikke været på siden spørgsmålet blev stillet og bortset fra #8 har jeg ikke set værre sludder.
Avatar billede tbx2007 Nybegynder
01. maj 2011 - 16:29 #11
Tak for de mange svar. Hvis jeg nu overvejer at anskaffe mig en steppermotor istedet, bliver det så ikke meget mere komplekst ?
Jeg tænker at her skal man ha' en controller, til pc'en. evt. et driverkort o.s.v.
Avatar billede richardjensen Seniormester
01. maj 2011 - 17:13 #12
Den bedste - men også dyreste - løsning : frekvensomformer.
Avatar billede thov Forsker
01. maj 2011 - 18:22 #13
En almindelig TRIAC lysdæmper duer ganske rigtigt ikke, men lettere modificeret kan det lade sig gøre.
Her er et diagram http://peecee.dk/upload/view/304414

Fidusen er at lade motorens EMF påvirke reguleringen, så spændingen øges, når motorens belastning stiger.

Ulempen ved systemet, er at omdrejningstallet stiger kraftigt, lige idet belastningen ophører.
Avatar billede inferno89 Nybegynder
01. maj 2011 - 19:34 #14
vi laver på mit arbejde FC og EC'er samt stepmotor styringer som enten bruger mosfets eller et IGBT-modul til udgangs styring af motoren, men en sådan styring koster en del, det samme gør motoren,
den største styring vi har lige pt er 6,5 KW men vi er ved at udvikle noget større
Avatar billede japping Nybegynder
03. maj 2011 - 17:22 #15
poko1 -> problemet er at folk ikke har forstået spørgsmålet mht. momentet. Jeg kan tilføje, at jeg har arbejdet med momentstyring af motorer på fuld tid i 2 år i forbindelse med et udvinkingsprojekt. Så jeg ved hvad jeg taler om.

tbx2007 -> ja, en prof. styring til en servo/stepmotor er dyr, men det afhænger af motorstørrelse/moment. Jeg har anvendt motorer til omkring kr. 7.000,- pga. keramiske lejer (priser fra kr. 3.000,-), men controlleren kostede kr. 34.000,-. Du skal være helt sikker på, at du har brug for momentstyringen, da det kræver et hurtig feedback til controlleren = meget dyrt.
Hvis du bare vil regulere hastigheden kan en frekvensomformer eller de nævnte elektronikløsningerne anvendes.
Men ring til Lenze.dk og snak med dem, de er meget dygtige mht. læsninger som disse (jeg er ikke ansat hos Lenze).
Avatar billede Admidson Nybegynder
28. august 2011 - 01:38 #16
Hej TBX2007,

Du kan ringe til os fra http://Fabrika.dk på mandag, så skal vi hjælpe dig med at finde den rette løsning.

Mvh
Jens Amdisen
Avatar billede pjerome Praktikant
25. oktober 2018 - 18:01 #17
Hej jeg har købt en sådan en motorstyring  på ebay til en 600wat  DC motor på 220 volt det er en magnetmotor  de sidder i de fleste hobby maskiner små drejebænke
de kan købes for små penge 155kr

https://www.ebay.com/itm/AC-110V-220V-Permanent-Magnet-DC-Motor-Speed-Controller-Control-Board-800W-1000W/182665130532?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m1438.l2649