Avatar billede dunsebility Nybegynder
26. april 2011 - 07:28 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Min computer vil ikke tænde.

Hey Eksperten.

Håber I kan komme med nogle virkelig kvalificerede bud på hvad der kan være galt med min computer. Tingene forholder sig således:

Jeg har en stationær computer, som er 2 et halvt år gammel - cirka.
Den indeholder:

Intel E8500 cpu
8800GTS gfx
2 x 500 GB hdd
2 GB ram
520W psu
p5n-d bundkort(hvis jeg ikke husker helt forkert)

Jeg kan ikke huske alle specs, så som producenterne af gfx, ram og lignende. Nu kommer vi så til selve problemet.

Pludselig fra dag til anden ville den ikke starte ved hjælp af den startknap der findes på kabinettet. Så gik der 30 sekunder, hvor jeg havde taget strømkablet ud fra røven på kabinettet og sat i igen, så tændte den via tændknappen. Ikke så meget at tænke over der fra min side, jeg tænkte at den nok fungerede fremover nu. Efter et par dage, har jeg min computer stående slukket igen og den vil pludselig ikke starte overhovedet. Trykker løs og tager strømmen og sætter den til igen. Tager ram, gfx, hdd fra og til igen fra bundkortet, stadig intet. Den er helt død. Det jeg undrede mig over på det tidspunkt var at den grønne diode på bundkortet stadig lyste grønt - som om alt stadig var i den fineste orden.

Jeg fik en kammerat over som havde taget grundforløbet som elektriker, who knows, det kunne være han kunne se et eller andet jeg ikke kunne. Han forsøgte lidt forskelligt og vi endte med at konkludere at det var selve startknappen/ledningerne fra startknappen til bundkortet - den var gal med. Vi kørte til T-hansen, købte en kontakt(ikke en std. en som bliver ved med at tænde og slukke, men en der kun gør det én gang). Vi fik fat i den slags ledning der går fra bundkort til tænd/sluk knappen foran på kabinetet og fastgjorde det til den her kontakt. INTET skete, whatsoever. Den var stadig helt død - på trods af den lille irriterende grønne diode. På grund af den, så må der vel være strøm til? På en eller anden måde?

Vi skiftede port med grafikkortet og tog endnu en gang ram ud og satte i igen. Pludselig så tændte den, uden vi kunne forklare hvorfor. Men så ville min skærm ikke(den har den gjort i et par år, det er slet ikke problemet jeg vil have svar på her), så blev nødt til at slukke computeren igen. Desværre. Efter lidt tid med at tage strømmen og lade den lidt være, ville den tænde igen og skærmen tændte også.

I cirka en måned har jeg ikke haft slukket min computer. Jeg har genstartet den, hvilket godt kan lade sig gøre da den ikke slukker helt ned og skal have et fysisk tryk for at få strøm til sig igen. Her i går, kom der en elektriker og skulle slukke for strømmen i hele min lejlighed pga nogle sikringer der skulle skiftes.

Jeg kan slet ikke få gang i min computer overhovedet nu. Selvom den skide grønne diode stadig lyser grønt. Har den overhovedet noget at sige mht. det her? Eller kan den ikke rapportere den slags snask? Jeg bruger dens lys til at vurdere at der rent faktisk er en form for strøm til.

Hvad er jeres vurdering til hvad der kan være galt? Tror I det bliver løst hvis jeg køber en ny PSU? Er der en form for walkthrough til at finde ud af hvad der 100% er galt med computeren? Jeg er en fattig studerende på SU, så håber inderligt at det er en fejl40 og jeg kan gøre noget, selvom det ikke helt virker sådan.

Mvh Dennis :)
Avatar billede dunsebility Nybegynder
26. april 2011 - 10:15 #1
Kom glad med eventuelle løsninger!
Avatar billede Psykologen Nybegynder
26. april 2011 - 16:11 #2
Jeg har nu læst din beskrivelse igennem et par gange, og der er nogle ting der rammer mig. Da jeg har været ude for et lignende problem nogle gange. Problemet for mig var begge gange mit nye dyre Asus Motherboard, både ved problemet på min tidligere pc og den nuværende. Begge kørte fint cirka den første måned, hvorefter at pc'en ikke længere ville starte, og den grønne lampe lyste stadig. Motherboardet var brændt sammen. Samme problem i 2 fuldkommen forskellige pc'er efter cirka en måneds drift, begge gange blev motherboarded udskiftet med samme model, og maskinerne kørte derefter uden problemer.

Derfor vil jeg råde dig til at teste følgende.:
Hvis du har mulighed for det, så test strømforsygning, grafikkort og motherboard i en anden maskine, eller hvis du kender en, hvor du kan få lov til at låne motherboarded af og teste i din maskine. Begge løsninger anbefales, da du derved få fundet præcist frem til fejlen, for lyder ikke til, at selve kabinettet er problemet, men kan ikke udelukkes.

Mit bedste bud på din situation er motherboarded, grundet den måde pc'en i din beskrivelse har opført sig på.