Avatar billede refstrup Nybegynder
24. april 2011 - 17:58 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Min computer genstarter når jeg spiller

hej.

når jeg spiller battlefield 2 går min skærm i sort efter ca. 5-10 min og genstarter. men det er ikke altid at skærmem går i sort og den genstarter, nogle gange lukker den kun spillet ned.
så man er på sin forside.

mit system:

processer: Intel Core™ 2 Quad Q8300
bundkort: asus p5ql
ram: 4gb ddr2
grafikkort: asus ati radeon hd 5770 -1024mb
HD 1: WDC 75GB RAPTOR 10,000 OMG
HD 2: Seagate 750 gb barracuda 7200 omg
dvd-rw drev: sony
strømforsyning: inter-tech Energon EPS-650w

håber i kan hjælpe mig.
Avatar billede The_Buzz Novice
24. april 2011 - 18:26 #1
Prøv at pille siden af computeren, og sæt eventuelt en blæser til at blæse ind i computeren.

Hvis det hjælper, er problemet for høj varme - og så skal du nok have støvsuget den forsigtigt og fat i nogle flere blæsere.
24. april 2011 - 18:52 #2
Avatar billede refstrup Nybegynder
24. april 2011 - 19:12 #3
jeg har lige taget siden af den og kan se at der ikke er et støvfnug
men kan mærke at harddiskene er varme, er dette normalt ?
24. april 2011 - 20:22 #4
... joooo - de kan nu godt bliver håndlune ...

http://www.jam-software.com/heavyload/ - kør denne for at "Stresse" maskinen...
Avatar billede refstrup Nybegynder
24. april 2011 - 20:44 #5
jeg har set at der er en som havde det samme problem http://www.eksperten.dk/spm/925482 og hvor at det var strømforsyningen der ikke kunne trække det i længden.
men kan det være det der er problemet eller kan det være mit windows der er problemer med ?
24. april 2011 - 21:58 #6
... og det kan #4 svare på ...

(Hardware eller Software ...)
Avatar billede refstrup Nybegynder
25. april 2011 - 00:07 #7
ellers tak for jeres indlæg men har fået en jeg kender til at kikke på det og tror det virker nu.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
25. april 2011 - 02:19 #8
Det kunne meget vel tyde på at noget af dit HW overheater, så plejer der enten at opstå artifacts eller sort/skærm, nedlukning af pc, mm.

Men som udgangspunkt tjek at alle drivers er up to date, tjek at windows er opdateret, download evt. noget software til at måle temperaturen på dit HW, evt. Speedfan eller Motherboard Monitor.

http://www.almico.com/sfdownload.php

http://www.snapfiles.com/get/mbm.html
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
25. april 2011 - 02:19 #9
Det kunne meget vel tyde på at noget af dit HW overheater, så plejer der enten at opstå artifacts eller sort/skærm, nedlukning af pc, mm.

Men som udgangspunkt tjek at alle drivers er up to date, tjek at windows er opdateret, download evt. noget software til at måle temperaturen på dit HW, evt. Speedfan eller Motherboard Monitor.

http://www.almico.com/sfdownload.php

http://www.snapfiles.com/get/mbm.html
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
25. april 2011 - 02:20 #10
Det kunne meget vel tyde på at noget af dit HW overheater, så plejer der enten at opstå artifacts eller sort/skærm, nedlukning af pc, mm.

Men som udgangspunkt tjek at alle drivers er up to date, tjek at windows er opdateret, download evt. noget software til at måle temperaturen på dit HW, evt. Speedfan eller Motherboard Monitor.

http://www.almico.com/sfdownload.php

http://www.snapfiles.com/get/mbm.html
Avatar billede 220661 Ekspert
25. april 2011 - 08:35 #11
Nu kan det godt være din psu er på 650 watt. Men overholder den det?
Dit grafik kort skal jo bruge min. 450 watt forsyning eller mere i følge spec., så det kan måske være det kniber her. Specielt når enhederne bliver varme, så slår termokredsløbene fra for at beskytte.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
25. april 2011 - 16:41 #12
@220661 Det tror jeg ikke at den gør, det er en Energon, og de plejer næsten aldrig at overholde 80+ certificerings kravene. Det er derfor at det er så vigtigt at man altid skal købe en ordentlig PSU fra en kvalitets fabrikant, evt. Corsair,Thermtaltake,Chill eller OCZ. Desværre så overser mange dette og tror at de kan spare på PSU'en. Det går bare ikke altid.

http://forum.edbpriser.dk/forums/p/123963/783416.aspx

Faktisk så er der andre som der klager over netop selvsamme PSU.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. april 2011 - 16:55 #13
Ja jeg oplevede det samme da vi købte den første gamer bærbar. Der sad en 550 watt et eller andet no name psu i, som ikke kunne klare mosten når pc blev presset. Selvom den skulle kunne klare opgaven.
Til sidst blev den så ustabil det ikke var til at holde ud, og vi fik nogle penge i hånden så vi kunne købe en anden. Det endte med en Zalman på 650 watt, og der var aldrig problemer siden. Samtidigt blev pc mere stille af den nye psu.
Avatar billede refstrup Nybegynder
26. april 2011 - 17:54 #14
det var mit grafikkort der vist blev for varm men har oplevet den varmere end den var den min skærm gik i sort, kan det have noget at gøre med at PSU´en ikke kunne trække mit grafikkort og køleren derpå når den blev for varm ?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. april 2011 - 18:01 #15
Elektronik der bliver for varmt vil trække mere strøm end som når det kører rigtigt og korrekt afkølet.
Det bliver simpelthen ustabilt.
Avatar billede refstrup Nybegynder
26. april 2011 - 18:46 #16
vil det sige at PSU´en ikke rigtig er stor nok ?
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
27. april 2011 - 05:42 #17
Under alle omstændigheder så ville jeg egentlig anbefale dig at skifte din PSU ud med f.eks Corsair HX650W.

http://www.dustinhome.dk/pd_5010330697.aspx

Som nævnt i #12 så er der andre end dig som der har oplevet nøjagtigt de samme problemer med Energon EPS-650w.

Så vidt jeg kan læse mig frem til er Energon EPS-650w ikke 80+ certificeret, så der går nok rigtigt mange W tabt under varmeudviklingen, så 650W kan den næppe levere.

http://en.wikipedia.org/wiki/80_PLUS

Den Corsair jeg linkede til har 80+ bronze certification så den burde gerne levere ~ 81% effektivitet ved fuldt load. Det burde være rigeligt til at trække systemet i #0.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. april 2011 - 13:12 #18
Hvad endte denne med? Har du skiftet din psu?