Avatar billede Lowenti Nybegynder
08. april 2011 - 20:08 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Nikon D90 objektiv til Sportsbilleder..

Hej derude..

Jeg har taget en del billeder, men har "desværre" kun et Nikkor 18-105mm objektiv til mit kamera.
Og ville gerne kunne tage meget mere skarpe billeder, end hidtil.

Ville gerne op jeg kunne tage f.eks. noget i stil med det her( Altså skarpheden) http://walldo.dk/fck/2010-09-11-brondby-fck-u19/content/IMG_3140_large.html

Har kigget på to objektiver:
http://www.pixmania.com/dk/dk/741927/art/sigma/objektiv-telezoom-70-300m.html

og

http://www.pixmania.com/dk/dk/741934/art/sigma/objektiv-70-300mm-f4-5-6.html

Jeg er ikke så meget helt inde i, hvad forskellen er??

Er der nogen der har bedre forslag??

Jeg er lidt nybegynder stadig, men ønsker mig både et der kan tage indendørs, bedre sportsbilleder og macro, gerne i 3 objektiver.. Søger bare nogle gode råd, fra nogle erfarne..

OG det skal ikke være vildt dyrt, endnu.. :)

På forhånd takker..
Avatar billede cbp_78_e Nybegynder
03. maj 2011 - 12:10 #1
Indledningsvis er specifikationerne på de to objektiver de samme - samme blændeområde, samme nærgrænse, glasopbygning med videre. Forskellen ligger i motoren brugt til fokusering. Nu er jeg selv Canon-mand og ved ikke umiddelbart hvad forkortelsen APO står for, men det er i den forkortelse forskellen ligger. Det er med ganske stor sandsynglighed en hurtigere motor; hvilket gør at det dyreste af de to objektiver også vil være mest velegnet til sportsfoto. De nøjagtige tekniske specifikationer på de to motorer kan du få af Sigma.

For at få et optimalt objektiv til sport skal du have muligheden for et højere blændetal end de to objektiver du viser. Du skal gerne ned omkring f2.8 - Dette gør selvfølgelig objektivet lidt dyrere, men det er penge godt givet ud! Du opnår et hurtigere objektiv der giver dig mulighed for at arbejde i omgivelser med mindre lys. Alternativet kan selvfølgelig være en blitz.

Sigma 70-200 mm f/2,8 EX DG APO Macro II HSM er umiddelbart det bedste bud på et sportsobjektiv hvis du holder dig til Sigma - fås til 6300 hos Wupti.com

Ovenstående er også et rigtigt godt bud på et objektiv generelt til indendørs brug og er fortrindeligt til portrætter. Har selv ved en enkelt lejlighed arbejdet med dette objektiv til Canon.

Objektivet giver som alle andre telezoom muligheden for makro. Hav dog i baghovedet at et rigtigt makro objektiv vil give dig markant bedre billeder!!
Sigma 150mm f/2.8 EX DG HSM Makro til Nikon f.eks.

Men da du er nybegynder og har et budget vil Sigma 70-200 være et rigtigt godt all-round bud der giver dig lidt af det hele med absolut fokus på at være et super godt objektiv til sport. I særdelelshed set i forhold til prisen.

Håber du fik lidt brugbare oplysninger.
Avatar billede Lowenti Nybegynder
05. maj 2011 - 19:04 #2
Tusinde tusind tak for di fantastiske svar.. Det lyder lige som det jeg skal have.. Fandt i øvrigt denne anmeldelse: http://www.mydigitalphotos.dk/anmeldelse-sigma-70-200mm-f28-ii-apo-dg-macro/

:)
Avatar billede Lowenti Nybegynder
08. maj 2011 - 22:52 #3
Må jeg høre dig ad hvad AF betyder?
Har prøvet at google det, men syntes ikke rigtigt at finde noget, der giver mening.. :(
Avatar billede cbp_78_e Nybegynder
12. maj 2011 - 10:38 #4
I hvilken sammenhæng? Umiddelbart er mit gæt Auto Fokus -  er sådan forkortelsen normalt er brugt.
Avatar billede Lowenti Nybegynder
22. januar 2012 - 13:28 #5
Er Sigma 70-200 mm f/2,8 EX DG APO Macro II HSM udgået?
Avatar billede Lowenti Nybegynder
22. januar 2012 - 13:29 #6