Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2011 - 10:06 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Personlig e-mail

Hej allesammen, håber I kan/og vil hjælpe :) ?

Jeg er efterhånden meget træt af hotmail.com og vil derfor gerne have en bedre mail (både mht. navn og styring).

Har ofte fået anbefalet Gmail, men der er desværre ikke nogen gode ledige navne tilbage at vælge imellem. Gider ikke have en mail fyldt med fx random tal, går meget op i det ser fornuftigt og professionelt ud.

Har undersøgt sagen lidt og fundet frem til, man købe sig til en "ren/flot" e-mail.

Min drømmemail ville være fornavn@efternavn.dk, men mit efternavns domæne er desværre optaget. Derfor vil jeg gerne købe hele mit navn, så mailen kommer til at se ud som følgende: mail@fornavnefternavn.dk

Hvor meget vil dette ca. komme til at koste mig årligt? Vil I vurdere det er pengene værd, da den kun er til privat brug (selvfølgelig en smagssag).

Er det rigtigt forstået, at jeg først skal købe en webmail/webhotel, altså domænet (webmail er vel billigst) - Hvor anbefaler I jeg køber sådan én til mit forbrug? Har pt. ikke brug for en hjemmeside.

Så skal jeg vel også have et sted at hoste mit domæne? Kan google gøre dette gratis? Har læst om en google ap.

Hvad er jeres holdning til alt dette? Bør jeg bare skifte til en "grim/barnlig" gmail, da alle de "gode" navne er optaget eller skal jeg købe mig til en flot mail?

Håber på nogle gode råd og noget vejledning til at få sat det hele op.

/PÅ FORHÅND MANGE TAK!
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
23. marts 2011 - 10:27 #1
Du behøver ikke købe et webhotel.

Du kan købe domænet på f.eks. GratisDNS.dk, og så bruge Google Apps til at hoste dine email (og evt. hjemmeside).

Et dk domæne koster kr. 45 om året (udover etableringsomkostninger).
Google Apps kan benyttes i gratis-versionen, eller i premium version, hvor det koster €40 pr. bruger pr. år.
Gratis versionen virker dog fint, og du kan altid opgradere efterfølgende.
Avatar billede 2Mida Praktikant
23. marts 2011 - 10:32 #2
Du skal købe et webhotel, men du behøver ingen hjemmeside for at bruge maildelen.
Jeg bruger selv Cliche.dk, udmærket hvis du har en mailklient (ex Outlook), men de har et skrabet webinterface. Jeg har hjulpet en bruger med one.com og det var et udmærket webinterface, men kender dem ellers ikke

Pris hos Cliche, Gamma: ca 100 Kr i oprettelse, 9 kr/md og ca 50 kr om året til dk-hostmaster for domænet.
Avatar billede 2Mida Praktikant
23. marts 2011 - 10:36 #3
Du kan også gøre som #1, men det er en lidt anden løsningtype... frit valg!
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2011 - 11:32 #4
Okay, begge forslag lyder gode - mange tak for god og hurtig respons :)

Men da jeg kun skal bruge en e-mail, er #1's forslag vel bedst?

Tænker det er billigst og opfylder alle mine behov?

Så længe jeg ejer domænet kan jeg vel altid senere opgradere til en hjemmesideløsning på et udvalgt webhotel, hvis jeg skulle ønske det?
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2011 - 11:52 #5
Kan se mit ønskede domæne (fornavnefternavn.dk) koster 99kr.

Vil det så sige 50kr. i etableringsomkostninger eller hvordan skal dette forstås?

/PÅ FORHAND TAK!
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
23. marts 2011 - 12:10 #6
Ja, alle dk domæner koster kun 45kr om året, men det er altid etableringsomkostninger/gebyrer ved køb første år.

Det vil også koste 5-10 kr ekstra om året, hvis du vælger at lade webhotellet/gratisdns fakturere dit domæne fremover, og ikke overlader det til dk-hostmaster direkte.

Iøvrigt kan du sagtens have webhotel et sted, og mailen hostet et andet sted, hvis det skulle være ønsket.
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2011 - 15:09 #7
Okay, men jeg er her og nu udelukkende interesseret i selve domænet.

"Det vil også koste 5-10 kr ekstra om året, hvis du vælger at lade webhotellet/gratisdns fakturere dit domæne fremover, og ikke overlader det til dk-hostmaster direkte."

Hvorfor ikke bare overlade det til dk-hostmaster så, hvis jeg kan spare 5-10kr. årligt? Kan jeg så ikke få en e-mail konto med domænet?

Vil du/I antage at gratisdns er det billigste sted til domænekøb i forbindelse med mine ønsker?

/Tak for rigtig god hjælp indtil videre :)
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
23. marts 2011 - 16:29 #8
Vil helt sikkert anbefale at afregne direkte med DK Hostmaster.

Jeg har ikke fundet nogen billigere end GratisDNS. Specielt når man ikke er interesseret i tilhørende web eller mail-hotel.
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2011 - 18:03 #9
Okay, tak for det.

- Men hvordan gør jeg, man kan jo ikke købe direkte hos DK Hostmaster? Er vel nødt til at betale de 99kr. hos GratisDNS for et år?
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
23. marts 2011 - 19:39 #10
Ja, du er nødt til at betale de 99 kr for første år.

Uanset hvad, har du også brug for DNS servere til dit domæne, og det får du også (gratis) hos GratisDNS.
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2011 - 20:57 #11
Okay, jamen så er det jo bare at købe sig til et år og få sat det op med Gmail - eller foreslår du andre bedre, Outlook?

Man kan ikke købe længere end ét af af gangen og dermed opnå rabat?

Er det så efter ét år, jeg skal afregne direkte med DK Hostmaster som du anbefaler?

/MANGE TAK :)
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
23. marts 2011 - 21:02 #12
Uanset hvad, ville jeg vælge at hoste på Google Apps (Gmail).
Du kan så bruge GMail som webmail løsning, eller at læse mails på Outlook via IMAP forbindelse til GMail.

Mener at du får rabat hos DK Hostmaster, hvis du forlænger dit domæne 5 år af gangen, men du skal først købe domænet.
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2011 - 23:42 #13
Okay, super.

Summasummarum er så, at jeg gerne vil have en Gmail med @fornavnefternavn.dk

Dette får jeg ved først at købe et års abonnement hos GratisDNS for 99kr. og senere kan jeg så opgradere med 5 år af gangen og opnå rabat?

Er det let nok at integrere Google Apps?
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
24. marts 2011 - 07:21 #14
Ja det er korrekt.

Og ja, det er let nok at integrere med Google Apps.

Google Apps fortæller dig ret præcist hvad du skal oprette i din DNS, for at få dit domæne til at pege på Google Apps.
Det er udelukkende et spørgsmål om at oprette 7-8 CNAME records for dit domæne på GratisDNS, og så virker det efter ca 24 timer (når DNS ændringerne slår igennem)
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2011 - 09:22 #15
Mange tak for en dejlig brugbar hjælp.

Du har helt sikkert fortjent dine point :)

Jeg har nu købt domænet, men har svært ved at oprette Google Aps?

Kan kun vælge 30 dages prøveversion eller betale for det?

Følgende ved jeg desværre ikke, hvad betyder?:
- "7-8 CNAME records for dit domæne på GratisDNS"

/TAK
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
24. marts 2011 - 10:50 #16
Prøv på: (står under Andre produktversioner)

http://www.google.com/apps/intl/da/group/index.html

Når du har oprettet dig på Google Apps, skal du vælge en af flere muligheder for at bekræftige at du ejer domænet. En af dem er at oprette en CNAME record.
Dette gør du i Primær DNS opsætningen på GratisDNS.

Når du så på Google Apps ønsker at aktivere email, skal du oprette yderligere ca 6 CNAME records (af typen MX)
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2011 - 16:02 #17
Så langt så godt, men øv! - Så kom jeg desværre i problemer igen.

Jeg har fundet den gratis Google App og noget til stedet, hvor jeg skal bekræfte at jeg ejer domænet (præcis som du beskriver).

Her støder jeg så ind i vanskeligheder.

- Fra Google:

# "Brug følgende entydige streng til at oprette en ny CNAME-registrering for fornavnefternavn.dk-domænet: bla?bla?bla?bla?"

# "Peg CNAME-registreringen mod: google.com"

- Fra DNS.dk, under primær DNS:

# Nyt domæne der skal have både primær og sekundær DNS:

# Ny template til domæner der skal have både primær og sekundær DNS:

Hvad skal jeg udfylde i de forskellige punkter?

/TUSINDE MANGE TAK FOR HJÆLPEN (: