Avatar billede heinep Nybegynder
18. marts 2011 - 23:33 Der er 14 kommentarer

Google kender hemmelig URL

Hej

Jeg er kommet i den tro at Google er nogle svinske tumper. Min tro er at Google via Chrome får programmet til at sladre tilbage til Google hvilke URLs man besøger.

Mit scenarie er som følger:

* Jeg bruger Chrome
* Ham jeg linker til bruger Chrome
* Jeg sender ham ved en fejl en forkert URL: http://hjemme.side/forkerturlher
* Han besøger den
* Jeg besøger den

Få timer efter sidder jeg og søger på Google efter min side, bl.a. bruger jeg:
site:hjemme.side

Der i rækken ser jeg Google har indekseret http://hjemme.side/forkerturlher

Hvordan kan Google kende til den adresse, når jeg sender linket til ham via privat post på Skype?

På forhånd mange tak!
Avatar billede wochner Novice
18. marts 2011 - 23:43 #1
Altså.. Du har ikke været inde på den side, du linkede til din kammersjuk?
Avatar billede heinep Nybegynder
18. marts 2011 - 23:45 #2
Hej

Jo, jeg gik også netop ind på den i min Chrome browser. Det har han også gjort. Men hvordan kan Google kende til den URL, hvis ikke Chrome sladre?

Samtidig, hvordan kan Chrome kende forskel på hemmelige URLs, såsom intranets, administrationsdele osv?
Avatar billede wochner Novice
18. marts 2011 - 23:50 #3
Så vidt jeg ved ( Og jeg er kendt for at tage fejl ;)) så er der i Chrome en "edderkop" der sender links og sites tilbage til Google for at udvide deres søgemaskines databaser.. Ligesom at Google også sender denne "edderkop" til alle sites for at "opsnappe" links etc...
Avatar billede heinep Nybegynder
18. marts 2011 - 23:52 #4
Hej

Ikke betryggende. ;)

Hvor har du hørt det? Kan det bekræftes af andre?
Avatar billede webzone Nybegynder
18. marts 2011 - 23:52 #5
Søgemaskiner har det med at finde alle hjemmesider på nettet, med mindre at man aktivt blokerer for det ved hjælp af en fil kaldet robots.txt som skal ligge i hjemmesidens rod.

for at blokerer for alle normale søgemaskiner skal filen indeholde følgende.

User-agent: *
Disallow: /

Dette blokerer dog kun for søgerobotter som adlyder ordre. Der er jo desværre en del badboys out there og de skal så blokeres enkeltvis. Et forfærdeligt stort og næsten umuligt stykke arbejde.

Du kan læse meget mere om søgerobotter og robots.txt her
http://www.robotstxt.org/robotstxt.html

Håber det kan bringe lidt klarhed over spørgsmålet.
Avatar billede heinep Nybegynder
18. marts 2011 - 23:55 #6
Hej Webzone

Det er ikke lige det jeg søger svaret på. Jeg vil vide hvordan Google kan kende til en URL, som ingen andre kender, i det jeg fejlagtigt sender den forkerte format efter selve hjemmesiden. Dette må vel kun kunne ske, i det fald at Chrome sladrer til Google.

Hvis dette er scenariet, så er det skræmmende, i det at den så kan komme til at sladre omkring intranets og administrationssider.

Men ellers godt forsøgt. ;)
Avatar billede wochner Novice
18. marts 2011 - 23:57 #7
Haha jeg mener faktisk, at jeg læste det i illustreret videnskab.. (Doh)
Avatar billede webzone Nybegynder
18. marts 2011 - 23:58 #8
Misforstod i første omgang spørgsmålet.

Google crome er integreret med google søgemaskine. Du bruger f. eks. også adresselinien som søgefelt og dermed får man adgang til søgeresultaterne.
Og det vil jeg mene at de jo nok også udnytter til at skabe en statistik over søgninger og det hele hænger jo i  sidste ende nok sammen
Avatar billede heinep Nybegynder
19. marts 2011 - 00:07 #9
Hej Webzone

Det var lidt mere brugbart. :-)

Ved du hvordan man kan deaktivere dette? Fordi jeg har haft det deaktiveret, men det må jeg jo så formode at min kammerat ikke har, og derfor kender den nu til den forkerte URL.

Så er det jo ligefør at hvis dette er årsagen, så skal man forbyde Google Chrome i diverse administrationsnets.
Avatar billede mikaelch Novice
19. marts 2011 - 01:26 #10
i wordpress kan man lave sider privat så kan ingen se dem ud over dig selv  og dem der har koden og google kan ikke se siden da google ikke kender denne logo ind koden, men sådan muligheder er der i de fleste CMS systemer
Avatar billede showsource Seniormester
19. marts 2011 - 07:11 #11
Avatar billede madx Nybegynder
19. marts 2011 - 08:52 #12
Det er almindelig kendt - ihvertfald i mine kredse - at Google snapper kendskab til nye URLs, hvor de kan komme til det.

Anvender man Google's toolbar, er der en fast datadeling med Google.

Det gælder også for Chrome, som deler mange data med den søgemaskine, som er angivet som den foretrukne. Og det er jo som regel Google ;-)

Google skriver bl.a.
If you navigate to a URL that does not exist, Google Chrome may send the URL to Google so we can help you find the URL you were looking for.

Dvs. Google kigger på den nye URL - og er den relevant, så crawles indholdet, som en del af deres service/performance-politikker.

Det kan du læse mere om hvordan Chrome håndterer privatheden her http://www.google.com/chrome/intl/en/privacy.html

Du kan slå Googles snagen fra, men det vil nedsætte Chromes dynamik.

Mvh. Henrik, www.abilitor.dk
Avatar billede Pkallesoe Nybegynder
19. marts 2011 - 10:54 #13
Altså, i brugte begge chrome som browser, og i gik begge ind på den?
Min teori ville blot være at selve browseren huskede hjemmeside, men dette kan testes ved at bruge en søge på google, evt med en ikke chrome browser.. - jeg kunne blandt andet ikke nå frem til dit resultat. :) Men kan også være jeg kegler.
Avatar billede madx Nybegynder
28. juni 2012 - 09:02 #14
Jeg tænkte om ikke det var tid for at lukke spørgsmålet? Henrik