Avatar billede chrishunter Nybegynder
10. marts 2011 - 09:57 Der er 1 løsning

Kan ikke stoppe et RAID5 array

På min OpenSUSE 11.3 box har jeg et RAID5 array, som det efter adskillige forsøg er lykkedes at unmount'e ved at gøre det med lazy optionen:

root@server :/>umount -l /mythtv/

Så nu fremgår det ikke længere, når jeg checker ved at skrive mount.

Men jeg kan stadigt ikke stoppe det:

root@server :/>mdadm --stop /dev/md6
mdadm: failed to stop array /dev/md6: Device or resource busy

Perhaps a running process, mounted filesystem or active volume group?
root@server :/>

Så hvad kan være galt, og hvad gør jeg ved det?

Grunden til, at jeg ønsker at stoppe det, er, at jeg har konstateret, at den ene partition ikke er med:

root@server :/>cat /proc/mdstat
Personalities : [raid0] [raid1] [raid10] [raid6] [raid5] [raid4]
md6 : active raid5 sda1[0] sdd1[3] sdc1[2] sdb1[1]
      7422029568 blocks level 5, 64k chunk, algorithm 2 [5/4] [UUUU_]
...

unused devices: <none>

Og det vil jeg gerne have rettet op på. Men først skal array'et stoppes ...

Venlig hilsen

Christian
Avatar billede chrishunter Nybegynder
30. marts 2011 - 17:49 #1
Jeg fandt aldrig ud af, hvad der er galt. Så jeg tog efter nogle uger og efter, der var opstået nogle helt andre problemer, et dyb vejrtrækning og genstartede boxen. Og den startede op unden problemer, jeg kunne samle RAID'en og mounte det, og data var bevarede.

Men jeg er stadigt bange for, at den ene partition ikke er med. Det er bare en anden historie og et andet spørgsmål, som oprettes senere.