Avatar billede daniiNovi Nybegynder
02. marts 2011 - 19:58 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Guide til bygning af stationær PC.

Hej,

Er der nogle som kender en eller flere hjemmesider eller lign. hvor der er en guide eller noget der kan hjælpe en til at bygge sin egen første stationær computer?

Jeg har styr på nogle basics som f.eks. at man skal lede efter bundkort der har den rette CPU SOCKET osv. til den ønskede processor, men det er jo langtfra sådan nogle ting man skal vide.

venlig hilsen
Avatar billede claes57 Ekspert
02. marts 2011 - 20:13 #1
så sådanne kan du ikke bygge en computer. Lad nu det ligge.
Du vil godt samle en af færdige dele.
Start med at få fingre i en brugt, og split den ad - saml den igen, og få den til at køre.
Virker det, så er du klar til trin 2, hvor du sætter nye dele samme (uden at brænde dem af).
Primært se på strømforsyningen (psu = power supply unit) - der er en masse kabler, og de skal sidde rigtigt.
Så er der kabler fra motherboard til harddisk og cd/dvd - er det smalle (typisk røde) kabler,m så er det sata, og de passer sig selv - er det 3-4cm brede fladkabler, så er det ata/ide, og så skal du sætte jumper på disk/dvd, så den ved, hvor vigtig den er (harddisk er MASTER og dvd er SLAVE - er der kun en ting på kablet, så sæt den til MASTER eller CableSelect).
Det er så det - start med at købe cpu 'in a box' dvs med monteret køler. Det er den sværeste ting, så undgå selv at montere blæser/køling i denne omgang.
Hukommelsen: vælg typisk 4gb med mindre du går på 64bit (win7/linux). Og tag 2*2gb ram - da det er hurtigere end 1*4gb ram. Skal der spilles, så tag 32bit og 4gb ram.
Avatar billede daniiNovi Nybegynder
02. marts 2011 - 21:08 #2
Tak for svar, men jeg bad nu om en guide, så jeg lige netop kan prøve at samle en. Du må undskylde hvis det kan misforstås at jeg vil prøve at "bygge en"...
Avatar billede 7degreez Praktikant
02. marts 2011 - 22:37 #3
køb et bundkort og læs vejledningen ;)

http://www.tweakup.dk/HTML/bygenpc/bygenpc.php