Avatar billede SaraHL Nybegynder
26. februar 2011 - 00:54 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Fra HTML 4,0 Transitional til XHTML 1,0 strict

Er det noget jeg kan ændre, efter jeg har oprettet siden.
Jeg har været så dum at tage fejl af de to.
Jeg vil rigtig gerne skifte så siden kører på XHTML 1,0 Strict.

Er der noget jeg kan gøre?
Jeg arbejder i Dreamweaver CS4.

På forhånd tak:)
Avatar billede keysersoze Guru
26. februar 2011 - 10:03 #1
Hvorfor skifte til XHTML og HTML4 umiddelbart er det korrekte valg?
Avatar billede keysersoze Guru
26. februar 2011 - 10:03 #2
og = når
Avatar billede SaraHL Nybegynder
26. februar 2011 - 10:10 #3
Det er fordi, det er til en skole opgave. Og læreren vil gerne have at det er i XHTML. Kan du give mig en go forklaring på hvad forskellen er? For så kan jeg forsvare mig ud af det. Hvis jeg ikke kan skifte det. :)
Avatar billede keysersoze Guru
26. februar 2011 - 10:45 #4
Forskellen er, at det er to forskellige standarder med hver deres regler og betingelse (omend de fleste ting i hvert fald på overfladen ligner hinanden). Den helt store forskel er, at XHTML skal serveres til browseren som application/xhtml+xml mens HTML skal serveres som text/html - men da specielt IE ikke kan håndtere den rigtige content-type for XHTML bliver text/html alligevel brugt og så sætter du reelt browseren til at tolke invalid HTML og derfor får du en langsommere side. Samtidig med det har W3 (dem bag standarderne) stoppet arbejdsgruppen bag XHTML for at lægge fuld fokus over på HTML og den nye HTML5 standard, så ud over at der vistnok bliver en slags XHTML-mulighed inden for HTML5 så er XHTML som vi kender det i dag dødt.

Uden at ville lægge hovedet på blokken mener jeg dog at man i XHTML1.0 (i modsætning til XHTML1.1) i teorien godt kan tillade sig at servere siden som text/html, men det kræver at man overholder HTML standarderne og så kunne man jo lige så godt vælge en HTML doctype.

Jeg arbejder ikke med DW, men vil du endelig skifte så prøv at tag et kig på denne side; http://webdesign.about.com/od/dreamweaverhowtos/ig/Dreamweaver-Doctypes/