Avatar billede teknikeren Nybegynder
19. februar 2011 - 13:39 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Matematik: Sandsynlighedsregning

Hey Hol'ere :)

Jeg har lige fået en opgave. Det drejer sig om en kundetilfredshedsundersøgelse;

1000 tilfældige respondenter af 10mio bliver adspurgt.
De 1000 respondenter kan svare 10 forskellige ting.
Det fordeler sig således:

Svarmulighed: Procentdel af de adspurgte

1: 5%
2: 5%
3: 20%
4: 30%
5: 5%
6: 5%
7: 5%
8: 5%
9: 5%
10: 5%

Der er som I ser 30% af de 1000, der har svaret 4.
Hvad er sandsynligheden for at de 1000 er repræsentative for de 10 mio.?

Det jeg er ude efter er simpelthen usikkerhedsgraden. Svarer de 30 procent i virkeligheden til:

29-31%?
28-32%?
25-35%?
Noget andet?

Man kan selvfølgelig ikke sige det præcist, men hvor stor en usikkerhed regner man med? Skal der andre faktorer i spil?

- Dencker.
Avatar billede teknikeren Nybegynder
19. februar 2011 - 13:52 #1
Eksperter, selvfølgelig - ikke Hol'ere.
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
19. februar 2011 - 14:06 #2
Tja, det kan vel ikke helt afgøres. Hvis 1000 er repræsentative for 10 mio. skal den statistiske fordeling  være den samme i begge grupper, f.eks. begge normalfordelte med samme middelværdi og spredning, men hvis man ikke har en ide om de 10 mio., så må man vel nøjes med at se på, om det ser ud til at det er en normalfordeling, der beskriver de 1000?
Avatar billede pstidsen Novice
19. februar 2011 - 14:46 #3
Hol'ere... Hvilken fornærmelse?? :D

Nå men, ja som stefan siger er det ikke til at sige med de informationer du giver...
Avatar billede teknikeren Nybegynder
19. februar 2011 - 17:42 #4
#2 jeg kan godt følge dig i din argumentation med at man ikke kan sige noget om de 10mio ud fra de 1000. Min logik siger mig at sandsynligheden for at de 1000 er repræsentative for den samlede gruppe ville være større hvis den samlede gruppe var 2000, frem for hvis den var 10 mio.. Spørgsmålet var så om der findes en formel eller metode til at finde frem til hvad usikkerhedsprocenten ville være for, om de 1000 er repræsentative..

#3 I know, I know! Ha ha! :o) Jeg er vist afsløret, jeg har postet den samme på begge fora :) Og det ville jeg også sige.. Alt i alt burde man nok bare tage det antal respondenter man selv synes er repræsentativt. I mit tilfælde ville jeg sige 60%, altså at man skulle adspørge 6mio af de 10mio. Eventuelt udvælge dem så så mange relevante demo- og geografiske variabler som muligt er dækket..
Avatar billede teknikeren Nybegynder
05. marts 2011 - 12:13 #6
Hvor lang tid går der, før tråden betragtes som død?
Avatar billede pstidsen Novice
05. marts 2011 - 12:36 #7
Den her synes jeg er død. For at finde det her spørgsmål skal man gøre sådan her: eksperten.dk » Spørgsmål og Svar » Diverse » Fri debat » alle spørgsmål » side tre  » Matematik: Sandsynlighedsregning ...

Den tror jeg ikke der er mange som finder. Da stefanfuglsang og undertegnede ikke har skrevet i to uger, tror jeg ikke du skal forvente at få svar. Synes du skal lukke. Hvis man har et svar til et ubesvaret, lukket spørgsmål kan man jo altid skrive som en kommentar ;)
Avatar billede teknikeren Nybegynder
07. marts 2011 - 14:26 #8
Flot argumentation!
Så lukker jeg hermed ;-)