Avatar billede s-vestergaard Nybegynder
16. februar 2011 - 21:04 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Søger viden om IP kamera.

Hej,

Jeg er begyndt at arbejde med IP kamera overvågning og prøver at sætte mig ind i det tekniske, med hvordan det virker over netværket med overførsel af billed filerne og hvad det kræver af f.eks switchen og serveren.

Hvis vi har følgende opsætning:
1 stk. 1 MP kamera 1280x800px MPEG4
1 stk. POe switch
1 stk NVR, linux server.

Så hvis kameraet overfører 10 billeder i sekundet, 10fps, i max opløsning, 1280x800, hvor stor en overførsel vil der så være gennem switchen?

Hvis der så er 10 stks kamera på samme switch, hvad er kravene så til den?
En 100MBit switch er jo god nok til et kamera.
Men ved 10 stks kamera, skal den jo lave en del, så skal man vel op i en Gigabit switch.

Hvad skal man kigge efter i switchen, skal den være god til at overfører "små" filer hurtigt eller hvad er vigtigt, når det drejer sig om den slags filer. MPEG4, H.264.

Ligeledes er der spørgsmålet om hvad der kræves af serveren og HDD for modtagelsen af filerne. Men det vil jeg stille et andet sted her på siden.

Håber der er nogen der vil bidrage med deres erfaringer :)

Så må vi tage point deling senere...
Avatar billede HBP2 Praktikant
17. februar 2011 - 11:01 #1
Det afhænger af kameraet - hvor godt det komprimerer billederne.
Måske kameraet har mulighed for at indstille bit-raten?

Normalt får man fin MPEG4 kvalitet ved 4Mbits/sekund i 1280x800 - og så burde du kunne sætte 10 kameraer på en nogenlunde normal 100Mbit switch.

4Mbits/sek per kamera, for 10 kameraer, sølle 5Mbytes per sekund. Enhver PC som er mindre end 3 år gammel burde kunne klare det.

Men det hele afhænger af hvormange Mbits/sekund kameraet leverer...
Avatar billede s-vestergaard Nybegynder
17. februar 2011 - 20:52 #2
Kameraet kan stilles mellem 500 og 12.000 Kbps i bitrate.

Men har svært ved lige at tyde Kbps i forhold til når man siger 100Mbit netværk.
Avatar billede HBP2 Praktikant
17. februar 2011 - 21:38 #3
Sæt det til 4000kbps og du burde være på den sikre side.
Avatar billede s-vestergaard Nybegynder
17. februar 2011 - 22:52 #4
OK, så hvis jeg stiller kameraet til 12.000Kbps, så bliver billederne ikke komprimeret særlig meget, men hvis jeg sætter bitraten til 4000Kbps, så bliver billederne komprimeret en del?
Avatar billede HBP2 Praktikant
17. februar 2011 - 23:01 #5
Præcis! 4000kbps burde være nok ved 10 billeder er sekund. Men det kommer jo osse an på hvad billederne skal bruges til bagefter - hvilken kvalitet du har brug for.
Avatar billede s-vestergaard Nybegynder
17. februar 2011 - 23:16 #6
Ja, det må jo komme an på en prøve med kvaliteten:)

Hvis jeg så har et 4Mpixel kamera, er det så gange 4 i Kbps, ca?
Avatar billede HBP2 Praktikant
17. februar 2011 - 23:37 #7
Nej, den nødvendige bitrate for en given kvalitet vokser langsomt når antal pixel vokser. 4 gange så mange pixels, allerhøjst dobbelt så mange bit.
Avatar billede s-vestergaard Nybegynder
18. marts 2011 - 07:06 #8
Point til HBP2