Avatar billede lurup Ekspert
15. februar 2011 - 20:45 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Netværk men 2 pc og nas

Hjemme netværk
Har lige købt mig en NAS server og vil til at have styr på alle mine filer/billeder og alt det andet.Den har 2 x 1 tg hd og kan spejle de 2 hd
Hvordan laver jeg på den bedste måde en smart system til det ?
Har min nas server og en alm pc og 1 bærbar.
Vil gerne have så jeg har en mappe alle 3 steder der hedder Data .
I den mappe der der være 10 under mapper som fx hedder Billeder...musik...video...dokmenter....privat...filer...programmer.
Finder der et godt backup program ??? ( bruger i dag kopikontrol)
Har brug for et smart fotoalbum program ??
Jeg er meget øm over mine mail og kontaktpersoner, kan man tage backup af det uden at skulle ekspoter og alt mulig ??? FX tage backup at hele filen hvor programmet ligger.
Avatar billede olf Nybegynder
15. februar 2011 - 21:16 #1
Nu er jeg ikke 100% sikker på, hvordan du har tænkt dig at bruge din NAS. Men som jeg umiddelbart læser det, ser det ud til at du vil benytte de to pc'eres harddisk i det daglige og så benytte NAS'en som backup.

Mht din NAS, så ville jeg vælge at sætte den til RAID 1. Dvs at dine to diske på NAS'en vil spejle hinanden. Ryger den ene disk, så er alle data også på den anden og du kan nu sætte en ny, tilsvarende disk i. Hvordan det gøres i praksis, må du nok se efter i den medfølgende manual. Bemærk: Når du bruger RAID 1, vil du have i alt 1 tb data (selvom du har to gange 1 tb hdd).

Jeg har selv tre pc'ere og en NAS. På NAS'en har jeg så tre foldere: PC1, PC2 og PC3. Jeg tager så backup af hver pc til hver sin folder. Nu er vi også tre forskellige brugere (en per pc), så derfor skal jeg ikke tage stilling til om hvilke data der er "de relevante".

Jeg bruger Microsofts SyncToy som er et udemærket program. Det pakker på ingen måde dataene, men kopierer bare filerne frem/tilbage alt efter hvordan du sætter det op i SyncToy. Jeg har tidligere prøvet flere forskellige backupsystemer, hvoraf de fleste har pakket dataene i fx zip-filer. Men ofte har jeg opdaget at der senere kan være problemer med at pakke filerne ud igen! Derfor blev jeg glad da jeg fandt SyncToy, som bare kopierer filerne, så de er klar til brug med det samme.

Mht dine mails og kontaktpersoner, så ved jeg ikke hvilket mailprogram du bruger. Jeg bruger selv Outlook og kan bare lade SyncToy kopiere Outlook.pst filen. Bemærk: .pst-filen skal være lukket (dvs Outlook skal være lukket) når du laver backup'en. Når jeg tager backup, så sørger jeg generelt for, at alle de filer der skal tages backup af, ikke er åbne i andre programmer.

Mht et smart fotoalbum, så har jeg selv købt Adobes Lightroom. Det er ret genialt til mit brug. Men mange er også glade for Picasa. Du må vist prøve at kigge dig lidt omkring eller evt. oprette et nyt spørgsmål, hvor du beskriver hvad programmet skal kunne for at du synes det er smart.
Avatar billede lurup Ekspert
15. februar 2011 - 21:56 #2
100000 tak
Vild flot arbejde..

ang Outlook som jeg også bruger..hvordan tager du backup af det ?
er det selve filen ?
Jeg har 2003 på den ene og 2007 på den anden ...
Kan måske ligger 2007 på den anden.
Jeg har en del mappe i Outlook...under indbakke har jeg fx jagt...nabo..arbejde
Avatar billede olf Nybegynder
16. februar 2011 - 14:09 #3
Når du bruger Outlook, ligger alle filerne i een pst-fil.

I mit tilfælde ligger de her:

C:\Users\XXX\AppData\Local\Microsoft\Outlook

(hvor XXX er mit brugernavn).

Når du kigger i c:\users\xxx kan du ikke nødvendigvis se AppData folderen. Så skal du gå ind i settings i din stifinder og sige at du vil se skjulte filer/foldere.
Avatar billede lurup Ekspert
20. februar 2011 - 14:47 #4
Tak...svar lige OLF
Avatar billede olf Nybegynder
21. februar 2011 - 07:28 #5
Svar... - og velbekomme.