Avatar billede klanco Praktikant
13. februar 2011 - 13:26 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor automatisk frame v/indsættelse af keyframe?

Jeg forsøger at lave en ultra simpel motiontweening. Har indsat grafik (et symbol) i frame 1. Højreklikker på frame 20 og vælger "insert keyframe". Der kommer også en keyframe med en kopi af mit symbol fra frame 1, men samtidig lægges der en almindelig frame (illustreret med en lille firkant i framen) ind foran min nye keyframe. Denne ekstra frame blokerer for min motiontweening mellem frame 1 og frame 20.

Nogle der kan gennemskue problemet og komme med et løsningsforslag?
Avatar billede iliketoplay Nybegynder
13. februar 2011 - 18:34 #1
Måske er der flere ting på samme layer? Det kan gøre en motion tween umulig.
Avatar billede klanco Praktikant
13. februar 2011 - 19:22 #2
Hej.
Nej, der ligger kun ét symbol på det layer, hvor jeg prøver at gennemføre motion-tweeningen. Har forsøgt på flere lag, og for alle lagene gør sig gældende, at der kun ligger dét symbol, jeg prøver at gennemføre tweening på...

Jeg har fundet en måde, at omgås dette på: Istedet for at indsætte en keyframe længere fremme på tidslinjen, markerer jeg den første keyframe, højreklikker og vælger Create Motiontween. Herefter danne Flash selv et sekunds film til tweeningen, og jeg kan så efterfølgende ændre tidslinjen til det ønskede interval.

Men jeg vil stadig gerne forstå, hvorfor jeg ikke manuelt kan indsætte en keyframe dér, hvor jeg har lyst på tidslinjen, og så efterfølgende højreklikke mellem de to keyframes og vælge motiontweening.
*SS*
Avatar billede iliketoplay Nybegynder
13. februar 2011 - 19:34 #3
Ja ok. Det er fordi du bruger den "nye" motiontween metode, hvor der kun er én synlig keyframe. Hvis du laver en classic tween istedet, ser den "rigtig" ud.
Avatar billede klanco Praktikant
13. februar 2011 - 19:42 #4
Hmm, det er jeg ikke sikker på, at jeg forstår?

Er den "gamle" måde ikke følgende: Opret lag, indsæt keyframe (lad os sige i frame 1), indsæt symbol, indsæt ny keyframe med F6 (lad os sige i frame 10), højreklik et vilkårligt sted mellem frame 1 og frame 10 og vælg "create Motion Tween"? Det er ihvertfald sådan, jeg læser det i mine Flash-bøger.

Og er den nye måde så det med at højreklikke på første keyframe og vælge Motion Tween uden at have defineret en slut-keyframe?
Avatar billede iliketoplay Nybegynder
13. februar 2011 - 19:46 #5
Nope. Når du højreklikker har du også muligheden for shape tween og classic tween. Sidstnævnte er den gammeldags metode.
Avatar billede klanco Praktikant
13. februar 2011 - 19:55 #6
Ooohh, det prøver jeg lige...
Avatar billede klanco Praktikant
13. februar 2011 - 19:58 #7
Smukt! Det var løsningen...
Lægger du et svar, så jeg kan tildele dig point?

Tak for hjælpen
- hilsen fra Pernille
Avatar billede klanco Praktikant
02. juli 2011 - 14:54 #8
Jeg lukker nu selv dette spørgsmål!