Avatar billede quinnie Novice
08. februar 2011 - 16:26 Der er 44 kommentarer og
1 løsning

Problemer med bærbar

Hejsa!

Jeg har overtaget en lidt ældre bærbar, som det er meningen min lille søn skal have til at spille lidt børnespil på.
Men da jeg vil fjerne et installationsprogram til en HP printer går det galt. Efter afinstalleringen genstarte computeren automatisk, men kort efter kommer der en blå skærm frem, hvor det fremgår at windows har fundet en alvorlig fejl og computeren vil genstarte igen.
Dette lykkes ikke, den blå skærm bliver ved med at dukke op.

Jeg forsøger så via F8 at lave systemgendannelse, og da pc´eren igen starter op, så går det fint. Lige indtil jeg kommer ind på skrivebordet så starter der et lille skærmbillede op, hvor der står "windows installer" og så sker der ligesom ikke mere. Det er som om at skærmbilledet bliver lidt gråt og står stille. Når jeg forsøger at lukke ned sker der heller intet.

Er der nogle der kan hjælpe?
Avatar billede Blueeyez Mester
08. februar 2011 - 16:30 #1
Jeg ved godt su søger en løsning til programmet blot, men jeg vil anbefale dig og formatere, inden det skal du dog lige sørge for følgende:

Der skal stå en licens kode til en windows udgave på bunden af den. tjek hvilket OS det er mm.

Ud over det så hvilke drivere, du kan blot oplyse mig hvilken model af HP du sidder ved, du kan få dit svar på den del på bunden os hvis de muligheder ikke er der må du godt skrive det herinde ;)
Avatar billede quinnie Novice
08. februar 2011 - 16:36 #2
Det er en Fujitsu Siemens computer. Og ja, der står en licens kode til XP Home Edition på bunden af computeren. Hvordan formaterer jeg, og hvordan får jeg lige alle driverne installeret igen?
Avatar billede quinnie Novice
08. februar 2011 - 16:37 #3
Det er forøvrigt en Amillo M1425 model, tror jeg :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
08. februar 2011 - 16:42 #4
driverne kan du hente her: http://support.ts.fujitsu.com/dk/support/downloads.html

mht. formatering så skal du have en windows xp home edition installation cd for og kunne formatere. Den kan skaffes men kræver du har en blank cd :) (Denne løsning er lovlig da han selv har cd key)
Avatar billede haverslev Novice
08. februar 2011 - 16:43 #5
Kan du starte den i fejlsikret tilstand ( F8) pt. ??
hvis ja, så prøv at vælge "sidste konfiguration hvor systemet virkede"
Hvis den ikke hjælper, så meld lige tilbage om den kan køre korrekt i fejlsikret tilstand, dog med meget lav opløsning ?

FSC maskinerhar normalt en Windows cd medleveret, samt en driver & utilities cd - har du disse ?
Avatar billede quinnie Novice
08. februar 2011 - 16:56 #6
Jeg har ingen cd, og jeg har forsøgt at vælge sidste konfiguration uden held. Jeg kan ikke engang starte computeren op i fejlsikret stand. Nogle gange kan jeg komme ind på skrivebordet men for det meste dukker den blå skærm op og så genstarter computeren.
Jeg har overtaget computeren efter mine forældre så måske de har en driver & utilites cd, men jeg er bestemt ikke sikker.
Hvordan skaffer jeg en windows xp installation cd?
Avatar billede Blueeyez Mester
08. februar 2011 - 17:01 #7
Hvis du blot har en blank cd så kan du få en af mig online.. d har trodsalt selv en cd nøgle og jeg havde samme problem så min er os blot en kopi men så længe man selv har licens nøgle ja så er det jo lidt en anden sag :)
Avatar billede haverslev Novice
08. februar 2011 - 17:03 #8
Hvis det er XP Home Edition  der stadig er installeret på den, så kan du blot låne en XP Home Edition cd af hvilken som helst og udføre nedenstående, det tager kun nogle minutter:

Smid din XP cd i drevet og boot op på den, i første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på " R " for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på Enter)

Hvilken Windows-installation vil du logge på, tast: 1        (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS > Skriver du nu:  chkdsk c: /p /r  (+tryk på ENTER )
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit + enter
Avatar billede bedt Nybegynder
08. februar 2011 - 17:09 #9
Windows XP er ikke distribueret online, så der er ingen legale steder at downloade sådan en cd, ikke engang fra microsoft.

Men prøv at kig på det her :
http://www.microsoft.com/downloads/en/details.aspx?FamilyID=e8fe6868-6e4f-471c-b455-bd5afee126d8
Avatar billede quinnie Novice
08. februar 2011 - 17:13 #10
Haverslev, det vil altså sige, at jeg ikke behøver at formaterer men kan nøjes med at reparere computeren?

Tak til Blueeye, det kan godt være jeg kommer til at gøre brug af dit tilbud. Jeg vil lige tale med mine forældre først. Men tak til jer begge.
Jeg vender tilbage senere.
Avatar billede haverslev Novice
08. februar 2011 - 17:18 #11
Haverslev, det vil altså sige, at jeg ikke behøver at formaterer men kan nøjes med at reparere computeren?

JA, det er det konsollen er beregnet til og en total geninstallation tager minimum 45 - 60 minutter, såå mon ikke det var værd at prøve :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
08. februar 2011 - 17:21 #12
Her kan du hente Windows XP Home Edition SP3 DK fra: http://dtmp.no-ip.org/

Og driverne ligger der os :)
Avatar billede quinnie Novice
08. februar 2011 - 17:30 #13
Tak Blueeyez..
Avatar billede Blueeyez Mester
08. februar 2011 - 17:38 #14
Så lidt, men skriv når det er og så er det vel os et svar?:)

Husk når du skal aktivere din windows at hvis den ikke bliver godkendt så ring til Microsoft og så kan du få den aktivieret :) Du har jo livens nøglen lovligt ;)
Avatar billede quinnie Novice
08. februar 2011 - 17:45 #15
Okay tak...
Avatar billede haverslev Novice
08. februar 2011 - 17:47 #16
Hvorfor bruge en time på en geninstallation, på noget som kan gøres på 5 minutter ?
Avatar billede Blueeyez Mester
08. februar 2011 - 17:54 #17
haverslev den hurtige løsning er ik altid den bedste..
Avatar billede quinnie Novice
08. februar 2011 - 17:55 #18
Jeg vil også først forsøge at reparere og hvis det ikke lykkes så kan jeg altid geninstallere :-)
Avatar billede haverslev Novice
08. februar 2011 - 17:57 #19
Tja, nu laver den jo det, at den tjekker samtlige filer (som ved en install) men den skriver KUN den der er fejl eller mangler ved.
Men det ved du jo sikkert alt om og derfor vil bruge tiden på en geninstallation :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
08. februar 2011 - 18:03 #20
tja nu er windows ikke ligefrem kendt for at kunne rette fejl;) og når den gør som den gør så vil jeg helt klart anbefale en formatering så han selv får overblik over maskinen :)
Avatar billede haverslev Novice
08. februar 2011 - 18:07 #21
Selvfølgelig retter den fejl, gjort det masser af gange.
Tille kan du jo søge på eksperten og se om ikke det hjælper at kører chkdsk i konsollen.
Noget andet er, hvis der er fejl i hardware eller defekte drivere der ikke er i Xp som standard.
Avatar billede quinnie Novice
08. februar 2011 - 18:07 #22
Mig, jeg ved ingenting... men jeg er jo også kvinde :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
08. februar 2011 - 18:12 #23
Ja men nu snakker jeg ikke KUN om selve windows men hele maskinen.. det er ikke KUN windows installationen du skal kigge på når du bedømmer en maskine ;) Du skal se helheden og helheden er inkl programmer, reg databasen mm og det hele bliver renset ud hvis han laver en normal formatering og ikke den hurtige metode så vil pcen køre godt igen og uden fejl og ellers kan han jo skrive så kan det tages derfra:)
Avatar billede haverslev Novice
08. februar 2011 - 18:12 #24
quinnie > du behøver heller ikke at vide det :-)

Men et forum som dette, skal opgive dig den bedste og nemmeste løsning og tillige oplyse dig om at der er de og de ulemper ved at udføre dit og dat - det er f.eks det jeg gør :-)
Avatar billede haverslev Novice
08. februar 2011 - 18:14 #25
Blueeyez > indrøm at du er på et sidespor og ikke kender til konsollen :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
08. februar 2011 - 18:20 #26
Det må du da godt tro, men jeg leverer jo installationen og driverne og oven i det så har jeg skrevet at hvis der er problemer så må man jo skrive, jeg forsøger blot og give en løsning som på over længere sigt er mere holdbar.. og ingens liv er så vigtige at 1 - 2 timer er spild af tid for og formatere/sætte en pc op.. og man kan jo os andet da vi ikke lever i 90'erne mere så den kan da en del af det hele selv:)
Avatar billede 220661 Ekspert
08. februar 2011 - 19:28 #27
Jeg vil til enhver tid forsøge at reparere styresystem før en total formatering og genindstallation. Denne operation tager nemt 4 timer før det hele er på plads igen med div opdateringer. Så jeg er fuldstændig enig med haverslev i at prøve at reparere først. Der er sikkert en bagatel i systemmappen der er gået kludder i.
Avatar billede quinnie Novice
08. februar 2011 - 19:57 #28
Nu er jeg i gang med at reparere og det tager laaang tid... Men nu har jeg oplevet noget mærkeligt... på et tidspunkt var der gennemført 63% og da jeg kiggede en halv time senere stod der at der var gennemført 51%. Er det normalt?
Avatar billede haverslev Novice
08. februar 2011 - 20:08 #29
Normalvis vil det gå rimelig hurtig med at scanne og finder den en fejl, så skriver den en ny fil eller hvad der evt. måtte mangle.
Ang. at den feks. opdater og skriver en fejl ved 63% og derefter hopper længere tilbage og starter ved 51%- kan skyldes at den er nød til at flytte en hel sektor på harddisken, da der evt kan være et problem på den sector.
Men det hører til sjældenheder og skulle alligevel ikke tage så lang tid.
Om der er en bad sector på din harddisk kan jeg kun gisne om, men det er næste den eneste forklaring der kan være, da den ellers blot vil lave en "overskrivning" af eksisterende fil og rette den på den måde.
Avatar billede quinnie Novice
08. februar 2011 - 20:12 #30
Okay tak, jeg må bare være tålmodig og se tiden an....
Avatar billede quinnie Novice
08. februar 2011 - 20:50 #31
Så blev min pc´er endelig færdig, men den virker desværre stadig ikke. Så det ser desværre ud til at jeg bliver nødt til at formatere den.
Jeg skal helt sikkert bruge hjælp igen, når jeg skal til at installere de forskellige drivers, for det har jeg da slet ikke forstand på....
Avatar billede Blueeyez Mester
08. februar 2011 - 20:54 #32
Du havde hentet windows xp home edition og driverne fra mit link ik os?:)
Avatar billede quinnie Novice
08. februar 2011 - 21:06 #33
Jo tak, det har jeg. Nu har jeg lige i gang med at geninstalleret windows, hvilket er nemt nok. Men jeg er mere i tvivl om hvordan jeg installere driverne..men det går måske helt af sig selv??
Avatar billede Blueeyez Mester
08. februar 2011 - 21:16 #34
Den fil du henter fra mig er en .zip fil, den udpakker du i windows kan du blot højreklikke og vælg udpak alle og derefter vil der igen komme nogle .zip filer og nogle .exe filer .exe filerne dobbelt klikker du blot på og .zip ja dem udpakker du.

Her er en rækkefølge jeg vil anbefale du installerer driverne i:

ChipSet - Intel(®) 852855 GMGME.EXE
O2 Micro OZ711 CardBus Controller + Accelerator.ZIP
Display - ATI Mobility RADEON 9600 - 9700 Series.zip
Synaptics PS2 Port Touchpad.ZIP
VIA VT1612A AC97 (Onboard).ZIP
Realtek RTL8100C lan driver.zip
Smart Link MM 320.zip
Intel PROWireless 2200BG & 2915ABG.zip
Intel PROWireless 2200BG.zip
latest driver for memory bay for SD Cards bigger than 1GB in AMILO M1425 - AMILO M1425.zip
Tool for HDD partition enlarging.zip
SerialAutoReader.exe

mht. intel prowireless så skal du KUN installere den første, men jeg er i tvivl med om begge skal køres eller kun den ene da den ene har 2 i sig og den andne kun 1.. men du kan jo prøve dig frem :)
Avatar billede quinnie Novice
09. februar 2011 - 12:38 #35
Jeg kan ikke installere de sidste 5 driver, intel prowireless (begge to), latest driver for memory bay, tool for HDD eller SerialAutoreader.
Hvad gør jeg nu?
Avatar billede Blueeyez Mester
09. februar 2011 - 13:10 #36
Prøv og gå ind i kontrolpanel -> administration -> computeradministration og så vælger enhedshåndtering i menuen i venstre side og så se om der er nogle gule advarselstrekanter med ? inde i.. mener det ser sådan ud.. men lang tid siden jeg selv lige har skullet formatere en windows maskine så mht. den del er jeg ikke sikker, men jeg ved de er gule og er samlet øverst oppe :)
Avatar billede quinnie Novice
09. februar 2011 - 13:30 #37
Der er et gult spørgsmålstegn øverst og når jeg klikker på det, står der netværkscontroller.
Avatar billede Blueeyez Mester
09. februar 2011 - 13:39 #38
okay, havde du installeret lan driveren?
Avatar billede quinnie Novice
09. februar 2011 - 13:41 #39
Hey, nu fik jeg installeret intel prowireless og jeg er på nettet... jubii...
Er de nødvenlige de sidste drivers?
Avatar billede quinnie Novice
09. februar 2011 - 13:47 #40
Ja det havde installeret Lan driveren, men jeg tror faktisk fejlen skyldes at jeg ikke havde fået pakket intel prowireless filen ordentligt ud...
Men jeg ved ikke med de andre drivers, latest driver for memory bay for SD Cards bigger than 1GB in AMILO M1425 - AMILO M1425.zip
Tool for HDD partition enlarging.zip
SerialAutoReader.exe
dem kan jeg ikke få tid at virke....
Avatar billede Blueeyez Mester
09. februar 2011 - 13:56 #41
De 3 er ikke nødvendige helt så vidt jeg kan forstå blot der ikke er nogle gule trekanter i enhedshåndtering så burde det gå an;) Jeg vil os lige på pege at du SKAL have anti virus program på pcen nu hvor den har adgang til nettet og jeg kan anbefale Avast Home Edition ;)
Avatar billede quinnie Novice
09. februar 2011 - 14:06 #42
Tusind tak for hjælpen. Du har bare været fantastisk... :-) jeg har også selv Avast Home Edition på min anden computer. Læg et svar og så får du dine velfortjente point.

Jeg vil også gerne takke haverslev for hjælpen.
Avatar billede Blueeyez Mester
09. februar 2011 - 14:27 #43
Her er mit svar så:) Og husk nu og gem driverne + windows xp home edition cden;)
Avatar billede quinnie Novice
09. februar 2011 - 15:22 #44
Det skal jeg nok, og endnu engang tusind tak for din store hjælp.
Avatar billede Blueeyez Mester
09. februar 2011 - 15:26 #45
Så lidt ;)