Avatar billede overman Nybegynder
05. februar 2011 - 00:56 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Nytårsaften

Nytårsaften har vi følgende aktiviteter:

I. Spise forret
II. Spise hovedret
III. Spise dessert
IV. Spise kransekage
V. Se fyrværkeri kl. 8
VI. Se fyrværkeri kl. 24

I hvor mange forskellige rækkefølger kan man gøre dette.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. februar 2011 - 01:48 #1
6*5*4*3'2*1

Først vælger man een af de 6 (6 muligheder)
Så vælger man een af de tilbageværende (5 muligheder)
Så ....
Avatar billede HBP2 Praktikant
05. februar 2011 - 09:56 #2
Svaret er ikke 6*5*4*3*2*1 - man kan ikke vælge rækkefølgen på fyrværkeriet kl. 8 og kl. 24. Og forret er vel altid den første ret man spiser, per definition.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. februar 2011 - 10:25 #3
Nu står der ikke hvilken dag det der kl. 8 referer til, og forretter kan sagtens spises til sidst. Hvorfor ikke?

Hvis du lægger den slags fortolkninger på opgaven, har det ikke længere noget med sandsynlighedsregning at gøre, som er den kontekst opgaven er stillet.
Avatar billede HBP2 Praktikant
05. februar 2011 - 10:47 #4
Forretten kan ikke spises til sidst, da det hedder en forret. Man kan sagtens spise is først og rejecocktail sidst, men så er rejecocktail dessert og isen er forret.

Nytårsaften er vel den 31. december? Så kl.8 er samme dag som kl.24.

Det er muligt at opgaven ikke forventer den slags, men jeg synes også at det modsatte er en mulighed. Hvis man ikke ønsker at eleven skal gruble over den slags problemstillinger, så skal man lade være med at formulere opgaven på en måde så den indeholder den slags problemstillinger. Man kunne bare spørge: på hvor mange forskellige måder kan bogstaverne A B C D E og F ordnes?
Avatar billede overman Nybegynder
07. februar 2011 - 12:55 #5
Fyrværkeri er selfølgeligt på samme dag. HBP2, hvad er så dit bud på opgaven, hvis det ikke er 6*5*4*3*2*1?
Avatar billede HBP2 Praktikant
07. februar 2011 - 13:16 #6
Hvis fyrværkeriet kl. 8 og kl. 24 er på samme dag, så skal man ikke medtage de kombinationer hvor kl. 8 kommer efter kl. 24, da disse ikke er gyldige/mulige.
Det er naturligvis halvdelen af alle kombinationer som har kl. 8 efter kl. 24. Den anden halvdel har kl. 8 før kl. 24. Så svaret er sikkert 6*5*4*3*2*1/2.

Personligt ville jeg skrive en længere forklaring til læreren og fortælle hvorfor opgaven er dårligt formuleret. Hvis det hele antages at foregå d. 31 december, så er der jo ikke noget man kan foretage sig efter kl. 24 - efter kl. 24 er det den 1. januar, og så skal sidste punkt i listen ignoreres, og svaret bliver 5*4*3*2*1.