Avatar billede elkoger Nybegynder
19. januar 2011 - 19:57 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Find X på forskellige opløsninger

Hej Eksperter

Jeg prøver at lave noget statestik over, hvor folk trykker på en hjemmeside, og til det skal jeg prøve at finde en fælles X uanset opløsning.

Det punkt på x akslen, hvor "Per" trykker, kan jo være  forskelligt, alt efter hvad opløsning han kører, det kan være forskelligt, grundet en hjemmeside f.eks kan være centreret, så vil knappen jo være et andet sted på x-akslen.

Så.. hvordan kan jeg regne ud hvor man har trykket henne, ligemeget hvad opløsning man kører, hvis vi siger at default billedet jeg skal læse fra, er 1280px bredt

har tænkt på at regne ratio ud, f.eks:

width = 1680px (brugerns opløsning)

1280/1680 = 0.76
0.76 * 255 (hvis det er der han 255 pixels inde han trykker på x-akslen)

ville svare til at han trykkede 194px inde på et 1280px skærm.

men passer bare ikke rigtigt.. nogen bud på hvordan jeg regner det ud?

håber det giver mening :)
Avatar billede claes57 Ekspert
19. januar 2011 - 21:02 #1
brugerens opløsning skal jo være browserens aktuelle bredde - ikke skærmbredde.
Avatar billede elkoger Nybegynder
19. januar 2011 - 21:07 #2
sandt, men derfor vil det stadig ikke passe, mangler den rigtige formel til at kunne udregne det.
Avatar billede claes57 Ekspert
19. januar 2011 - 21:18 #3
bruger klikker på x, og har browser-bredde på 980
dit masterbillede er på 1500
x*1500/980 er så placering på masterbillede
Avatar billede elkoger Nybegynder
19. januar 2011 - 21:27 #4
også det jeg har prøvet, men kan være jeg har forstået det forkert.

Hvis jeg skal plotte det ind på masterbilledet, så burde alle X være den samme, hvis de alle (ligemeget hvad vinduet størelse har)  har trykket det præcis samme sted .. ikke? men det syntes jeg ikke at jeg kan få det til.
Avatar billede elkoger Nybegynder
20. januar 2011 - 09:44 #5
samt, er det vel heller ikke ligemeget om det er en 16:9 skærm eller en 4:3 ?
Avatar billede claes57 Ekspert
20. januar 2011 - 11:28 #6
jf #3 - bruger klikker i midten på sin side =490
490*1500/980=750, og det er midt på master.
så det er op til hvordan billede placeres i browser, om det skaleres til 100%, og hvad mus-x-tal reelt står for (er det fx ens i alle browsere?)
Avatar billede elkoger Nybegynder
20. januar 2011 - 12:57 #7
Jeg kan godt se det logiske i det, men undre mig bare over det ikke passer så  :)

men jeg må prøve at lege lidt med det, smider du et svar ?
Avatar billede claes57 Ekspert
20. januar 2011 - 13:04 #8
prøv at oprette et nyt spg under programmering/script/javascript og vis den kode du bruger til at hente position, samt beregning.