Avatar billede emilieni3 Nybegynder
16. januar 2011 - 21:26 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Access 2007 - combo box med både tekst og talværdi

Hej!

Jeg skal have lavet et spørgeskema til arbejde, som skal være i Access 2007.  Problemet er, at jeg absolut ingen erfaring har heri, men alligevel står for opgaven. Har forsøgt mig lidt frem, men går i stå et par steder.

Jeg skal meget gerne have lavet en nem indtastningsformular, hvorfor jeg gerne vil anvende lists eller combo boxes, idet der er tale om forudbestemte kategorier. Flere af disse er dog på følgende skala:

Meget tilfreds
Tilfreds
Både og
Utilfreds
Meget utilfreds
Ved ikke
N/A

Da der skal laves lettere statistik såsom gennemsnit over resultaterne, så skal disse også meget gerne tildeles en talværdi. Her tænker jeg fra 5-1 (5= meget tilfreds, 4=tilfreds, 3=både og, 2=utilfreds, 1=meget utilfreds). Hvordan gør jeg dette? Og hvilken værdi kan jeg tildele ved ikke og N/A?

Teksten skal være synlig i formularen, men ikke tallene. Dog skal begge ting meget gerne kunne ses i tabellen med resultaterne, og kunne bruges i pivottabeller.

Jeg har indtil videre kun lavet en tabel, men kan forstå på min søgen på nettet, at jeg nok også skal lave en lookup table, men hvordan skal denne være og hvordan anvender jeg den mht. til førnævnte skala?

Jeg er klar over, at det sikkert er meget basale spørgsmål, og jeg beklager, hvis jeg roder begreberne samme, men jeg er helt grøn i det, og har vitterlig ikke kunne finde svar nogen steder.

Håber nogen har tid og lyst til at hjælpe!
Avatar billede mugs Novice
16. januar 2011 - 21:34 #1
I ACC2003 er det et objekt i værktøjskassen der hedder Gruppeboks. Den sætter dig i stand til at trykke på een eller flere knapper med en tekst f.eks. Tilfreds. Gruppeboksen returnerer så en munerisk værdi til tabellen.

Stasdig i ACC 2003 ligger der en udmærket guide der hjælper dig igennem opretttelsen.
Avatar billede greybeard Nybegynder
16. januar 2011 - 23:30 #2
Lav en tabel med talværdier og de tilhørende tekster. Brug denne tabel som rækkekilde i din combobox. Sæt bundet kolonne til 1; antal kollonner til 2; kolonne bredder til 0;3 f.eks.

Comboboxen vil så vise teksten, men reelt indeholde tallet.
Avatar billede emilieni3 Nybegynder
28. maj 2011 - 22:22 #3
Tak for hjælpen - beklager det utrolig sene svar og pointgivning.
Avatar billede mugs Novice
28. maj 2011 - 22:27 #4
Tak for point.