Avatar billede gungajin Praktikant
11. januar 2011 - 13:21 Der er 6 kommentarer

printdeling ja, fildeling nej

Har et problem som jeg ikke kan finde en løsning på. På min skole ønskes der en (helst trådløs) printløsning til eksamensbrug hvor skolen stiller en eller flere printere til rådighed som eleverne kan bruge med deres egne bærbare/stationære.
Det ville i sig selv ikke være et problem, man kan jo bare opretten et ad hoc netværk med en dhcp server og dele en printer, men:

Det skal være umuligt eller i hvert fald ret besværlig for eleverne at kunne få adgang til hinandens mapper/filer, så de ikke bare kan udveksle gode ideer etc.

Samtidigt skal det være nemt at tilslutte en hvilken som helst computer til printeren helst uden at der skal installeres mere end en driver til den delte printer.

Jeg er godt klar over at man aldrig kan forhindre at eleverne opretter netværk eller deler filer md hjælp af bluetooth eller usb modemer, men det ville jo helt åbenlyst være snyd som kræver en aktiv indsats. Poblemet ligger der hvor skolen stiller et netværk til rådighed.

Jeg venter med spænding på forslag.

Kan godt være der findes en nem løsning som jeg har overset, men umiddelbart lyder det svært for mig, så jeg vil gerne give max points.
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2011 - 13:47 #1
Køb en printer, der understøtter wifi. Jeg kan ikke se at dette skulle skabe nogen problemer. Eleverne sidder ved hver deres laptop og kan så installere (ud fra en ip-adresse eller et navn på printeren), der står på tavlen, printeren og kan så udskrive til denne.

De skal måske installere en driver...
Avatar billede gungajin Praktikant
11. januar 2011 - 15:23 #2
ja tak, den overvejelse har jeg også haft, og vil prøve det på torsdag. Det bliver interessant om en Wifi printer kan håndtere 20-30 udskrift jobs der løber ind indenfor et par minutter. Må indrømme at jeg ikke ved ret meget om Wifi, og kan godt være det bliver så enkelt som det.
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2011 - 09:51 #3
Ja ok, hvis alle 30 skal udskrive på samme tid så kan det måske nok give problemer. Men hvis ellers der er tale om en nogenlunde printer med en ok hukommelse, så vil udskrifstjob jo bare stå i kø.

Men jeg må melde pas på om det er en holdbar løsning :)

Nu skriver du ikke om det skal være farve, men jeg vil dog mene, at det bør være en laserprinter.

Tjek evt. http://www.edbpriser.dk/Search/Products.aspx?q=&qft=&s=popularity&cpath=1-27-34&qt=Fql&nf=strmatrix16%3a^%22Farve+laserprinter+%C2%A40.0000000000%22%24[MultiValSep]%C2%A7strmatrix9%3a^%22Tr%C3%A5dl%C3%B8s+%C2%A40.0000000000%22%24%C2%A7specifictaxonomy%3a^%22Printer%2c+scanner+%26+kopi|27%2fPrinter|34%22%24 for et par eksempler på laserprintere med farve - de kan fås til en ok pris.
Avatar billede gungajin Praktikant
21. januar 2011 - 13:02 #4
Hej, vi har fundet en løsning der virker fint med PC, bare ikke med Mac. Det kan lade sig gøre ved at lave en Access control list (ACL) i vores Access point, så den tillader kun inbound trafik. Så: fildeling nej, printdeling ja.

Uden ACL virker det også fint med Macbook pro, men så snart der kommer en hvilken som helst ACL på AP'en, så kan Mac'en ikke finde printeren mere. Har prøvet i timevis med alle mulige porte, uden succes. Mac support fora har helle ikke givt pote.

Vil gerne give dig nogle points for dit wifi forslag, især siden du har været den eneste der overhovedet kom med et forslag. Men 60 pt er nok i overkanten. Jeg skulle have nævnt at vi selv har tænkt wifi modellen igennem og forkastet den for ikke at vær stabil nok.

hvad siger du til 15 pts?

Hvis du finder úd af hvordan vi får Mac'en til at finde printeren med den ACL der ellers virker fint med Pc'erne vil jeg gerne give max points. :-)
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2011 - 14:19 #5
Det er helt ok :)
Tager kun point for forslag der kan bruges.
Avatar billede gungajin Praktikant
10. februar 2011 - 10:22 #6
Nu har vi fundet ud af, og det er faktisk meget enkelt, bare man ved hvordan: dhcp og printserver, ACL på AP og postscript enabled for Mac'erne, det var såmænd det hele.